قرارداد فاز 2 میدان آزادگان با سرمایه‌گذاری 7.5 میلیارد دلاری ایرانی‌ها منعقد شد

قرارداد فاز 2 میدان آزادگان با سرمایه‌گذاری 7.5 میلیارد دلاری ایرانی‌ها منعقد شد

قرارداد فاز دوم میدان آزادگان با سرمایه‌گذاری 7.5 میلیارد دلاری شرکت‌های ایرانی منعقد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امروز در نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: در راستای توسعه حداکثری میادین مشترک با استفاده از توان داخلی، به زودی قراداد فاز دوم توسعه میدان آزادگان شمالی و جنوبی با مجموعه‌ای از شرکت‌های اکتشاف و تولید و موسسات مالی به ارزش 7.5 میلیارد دلار منعقد می‌شود.

وی افزود: از کارهای مقدماتی این قرارداد عبور کردیم و تا چند ماه آینده این قرارداد با مشارکت مجموعه‌های توانمند امضا می‌شود.
خجسته‌مهر گفت: برنامه دیگر ما، متنوع سازی روش‌های فروش نفت از طریق مشارکت بخش خصوصی است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: در صدد هستیم تا با ایجاد بورس نفت ایران در قالب گواهی سپرده کالایی نفت اقدام کنیم. با وجود تلاش ‌هایی که در دولت گذشته رخ داد، اما این طرح به نتیجه نرسید.

وی گفت: سرمایه‌گذاری هلدینگ‌های پتروشیمی نیز یکی دیگر از راهکارهای تامین مالی است. در اسفندماه سال گذشته قرارداد 8 بسته جمع‌آوری گاز همراه به ارزش 500 میلیون یورو امضا شد.

خجسته‌مهر گفت: فردا نیز یک تفاهم‌نامه با پتروشیمی‌ها به ارزش 3 میلیارد دلار در حوزه بالادست امضا می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: بدون در نظر گرفتن تفاهم‌نامه فردا، در دولت سیزدهم شرکت ملی نفت 9.6 میلیارد دلار قرارداد و تفاهم‌نامه امضا کرده که ارزش قرارداد آن 4.5 میلیارد دلار است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت تاکید کرد: مطالعات و پیشنهادهای توسعه‌ای برای خزر در سفر اخیر وزیر راه که نماینده شرکت ملی نفت ایران در آن حضور داشته ارايه شد اما هنوز به کار اجرایی نرسیدیم.

وی گفت: هیچ پشت‌پرده‌ای درباره توافق ایران و روسیه درباره ساختار چالوس (خزر) وجود ندارد و تاکنون هیچ تفاهمی برای همکاری مشترک با روسیه نرسیدیم، شعارمان هم در تعامل با همسایگان، تعامل سازنده به جز رقابت بازدارنده است.

خجسته‌مهر گفت: دیپلماسی نفتی ایران با روسیه هم اکنون بالفعل است و در سفر ريیس‌جمهوری به مسکو موفق شدیم قرارداد و تفاهم‌نامه‌های امضا کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت تاکید کرد: در حال حاضر 5 میدان نفتی ایران از سوی شرکت‌های روسی روسیه در حال توسعه است و عملیات 2 میدان دیگر نیز به‌زودی آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد