شاخص هم‌وزن و سهم‌های کوچک

شاخص هم‌وزن و سهم‌های کوچک

اگرچه عرضه‌ها هر از گاهی قد علم خواهند کرد و این کاملا طبیعی است و بازار نهایتا طی معاملات فردا، به مسیر متعادل خود بازخواهد گشت.

به گزارش بورس‌نیوز، بورس در روز یکشنبه 4 اردیبهشت‌ماه در نخستین روز معاملاتی این هفته بازارسرمایه توانست با رشد شاخص هم‌وزن همراه باشد، ولی مجددا شاخص‌کل با وقفه چهارشنبه هفته گذشته به مسیر خود ادامه داد.

با رسیدن شاخص کل به مقادیر بالاتر از یک میلیون و پانصد هزار واحد این انتظار به وجود آمده است که شاید در این محدوده مدتی بازار در جا بزند.

شاید مدت زمان درجا زدن شاخص کل حتی به چند هفته برسد ولی در هر صورت با افزایش شاخص هم وزن برخی گروه‌های کوچک‌تر مورد توجه بودند.

گروه‌هایی مانند کاشی و سرامیک و انبوه سازی با رشد شاخص صنعت خود روبرو گردیدند. در گروه‌های بزرگ هم شرایط گروه خودرو بهتر از سایرین بود. گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم نیز شرایط مثبتی را تجربه کرد.

پله‌ای که شاخص بر آن ایستاد

با نگاهی به تابلوی مرجع بازارسرمایه می‌توان مشاهده کرد که امروز یک‌شنبه 4 اردیبهشت‌ماه نتوانست صعودی دیگر را در انتهای بازار رقم بزند و امروز نیز شاخص‌کل با سرخی به پایان رسید.

شاخص کل با کاهش 7 هزار و 488 واحدی نسبت به روز معاملاتی گذشته 0.50 درصد کاهش داشته و به پله یک میلیون و 507 هزار واحدی رشد پیدا کند.

اما؛ شاخص هم‌وزن نیز رشد معقولی را از خود نشان داد و با رشد 983 واحد صعودی بود و این شاخص رشد 0.24 درصدی را نسبت به روز گذشته رقم زد.

تاثیرگذار امروز که شاخص را بدین گونه ترسیم کردند شامل "فولاد"، "پارسان"، "شتران"، "فملی" و "شبندر" بود.

ولی اگر بخواهیم به پرتراکنش‌های بازار نگاه ویژه‌تری داشته باشیم، باید به سهم‌هایی مانند "خگستر" با تعداد 19,694 معامله، "شستا" با تعداد 18,152 معامله، "خودرو" با تعداد 14,396 معامله، "خساپا" با تعداد 11,421 معامله، "شپنا" با تعداد 11,079 معامله و "شتران" با تعداد 10,950 و "فسبزوار" با تعداد 10,835 معامله اشاره داشت.

مجموع ارزش معاملات امروز بازارسرمایه تا این لحظه به 5 هزار و 6 میلیارد تومان رسید و این درحالی است که ارزش نقدی امروز بورس تهران بیش از 3 هزار و 765 میلیارد تومان حکایت می‌کرد.

امروز در بازارسرمایه 8 میلیارد و 446 هزار برگه سهم را در بیش از 544 هزار معامله در خود به ثبت رساند.

برپایه این گزارش باید اشاره داشت که گروه‌های «خودرو» با حجم معامله 802 میلیارد تومان، «فلزات اساسی» با حجم معامله 330 میلیارد تومان و «شیمیایی» با حجم معامله 275 میلیاردتومان و «فراورده‌های نفتی» به ارزش معامله 226 میلیارد تومان جزو برترین‌های صنعت امروز بودند.

جریان نقدینگی و صف‌ها به کدام سمت و سو حرکت کرد

با نگاهی به وضعیت ورود و خروج نقدینگی امروز می‌توان دریافت که تعداد 309 سهم در بخش مثبت قرار داشته و تعداد 147 سهم نیز جزو قفل در صف‌های خرید هستند که ارزش (510.5 میلیارد تومان) را دارند و از سوی دیگر، تعداد 297 در بخش سرخ بازار حضور داشته که 31 نماد در صف‌فروش ایستاده‌اند و ارزش آن نیز به (50.9 میلیارد تومان) می‌رسد.

برپایه این گزارش، ارزش صف خرید و ورود نقدینگی به تک‌سهم‌ها بیشتر واکنش نشان داده و نماد‌هایی مانند نماد‌های "خکاوه" به ارزش 56,5 میلیارد تومان، "ثامید" به ارزش 35,4 میلیارد تومان، "مادیرا" به ارزش 31,8 میلیارد تومان، "ثرود" به ارزش 30,5 میلیارد تومان، "وصنعت" به ارزش 21 میلیارد تومان در این لیست قرار گرفته‌اند.

از سوی مقابل نیز سهم‌های "انرژی 1"، "سنیر"، "فلوله"، "سکارون" و "توسن" جزو نماد‌های غضب کرده نقدینگی هستند.

صف‌نشین‌های جنب تابلوی بورس

در مجموع می‌توان اینگونه بیان کرد که بازارسرمایه از 934 میلیارد تومان پول هوشمند پذیرایی کرد و به میزان یک هزار و 242 میلیارد تومان نیز خروج پول هوشمند در بازار ثبت شد و ورود نقدینگی (خرید حقوقی) 102 میلیارد تومانی را مشاهده کردیم.

"وکبهمن" 9 میلیارد تومان، "سپید" 8 میلیارد تومان، "پکویر" 8 میلیارد تومان، "وتوصا" 6 میلیارد تومان، "شاراک" 6 میلیارد تومان، بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.

از طرف دیگر، "فملی" 35 میلیارد تومان، "فولاد" 23 میلیارد تومان، "بپاس" 19 میلیارد تومان، "شکام" 19 میلیارد تومان خروج نقدینگی را به ثبت رساندند.

حجم‌های مشکوک در روز متعادل بازارسرمایه

امروز نیز می‌توان در جست‌وجوی سهم‌های با حجم مشکوک گشت و به نماد‌های "صبا" با حجم معامله 103.6 میلیون برگه سهم (بیش از هفت‌برابر میانگین حجم ماه)،  "فسبزوار" با حجم معامله 14 میلیون برگه سهم (بیش از سه‌برابر میانگین حجم ماه)،  "خاهن" با حجم معامله 51 میلیون برگه سهم (بیش از شش و نیم‌برابر میانگین حجم ماه)، "وپست" با حجم معامله 74 میلیون برگه سهم (بیش از پنج و نیم‌برابر میانگین حجم ماه)، "دجابر"  با حجم معامله 23.5 میلیون برگه سهم (بیش از سیزده و نیم‌برابر میانگین حجم ماه) و "ثقزوی"  با حجم معامله 19.6 میلیون برگه سهم (بیش از هشت و نیم‌برابر میانگین حجم ماه) اشاره کرد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد