غول شگفت‌انگیز و میلیاردی تویوتا در تهران؟

غول شگفت‌انگیز و میلیاردی تویوتا در تهران؟

تویوتا هایلوکس یکی از بهترین و مشهورترین وانت پیکاپ‌های دنیاست که مدل‌های مختلف آن تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو در...

دیجیاتو نوشت: تویوتا هایلوکس یکی از بهترین و مشهورترین وانت پیکاپ‌های دنیاست که مدل‌های مختلف آن تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو در بازار ما حاضر بودند و بسیار مورد توجه مشتریان حقیقی و حقوقی ایرانی قرار می گیرد.

تویوتا هایلوکس یکی از بهترین و مشهورترین وانت پیکاپ‌های دنیاست که مدل‌های مختلف آن تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو در بازار ما حاضر بودند و بسیار مورد توجه مشتریان حقیقی و حقوقی ایرانی قرار گرفتند. حالا و در دور جدید واردات خودرو محدودیت سقف قیمت 20 هزار دلار در نظر گرفته شده که باعث می‌شود بسیاری تصور کنند تویوتا هایلوکس دیگر نمی‌تواند در کشور ما حاضر شود؛ زیرا بیشتر مدل‌های هایلوکس در بازارهای جهانی قیمتی بیش از 20 هزار دلار دارند. اما باید بدانید که برخی نسخه‌های این محصول در بازار کشور قطر با قیمت فوب کمتر از 20 هزار دلار به فروش می‌رسند که در این مقاله به معرفی و بررسی مشخصات آنها خواهیم پرداخت. جالب آنکه با چنین قیمتی (کمتر از 20 هزار دلار)، حتی با احتساب تعرفه صد در صدی نیز قیمت نهایی هایلوکس در ایران در محدود 1.2 میلیارد تومان خواهد بود و چنین قیمتی به معنی مواجه بسیار سنگین این وانت محبوب با خودروهای چینی است.

معرفی تویوتا هایلوکس 2022

نسل اول تویوتا هایلوکس از سال 1968 به عنوان یک وانت شهری به خطوط تولید کمپانی تویوتا اضافه شد و از آن زمان تا سال 2015 هفت نسل این خودرو به دست مشتریان در سراسر جهان رسید. نسل هشتم تویوتا هایلوکس نیز از سال 2015 با کد شناسایی AN120,130 روانه میدان شد. نسخه‌های 2016 این خودرو به صورت محدود به بازار کشورمان وارد شدند اما مدتی بعد ممنوعیت واردات خودرو باعث شد تا دیگر اثری از هایلوکس و دیگر محصولات خارجی جدید در بازار کشور مشاهده نشود.

اما حالا که واردات خودرو از سر گرفته شده است، نسخه فیس لیفت 2020 این پیکاپ ژاپنی که با طراحی تهاجمی و خشن‌تر وارد میدان شده است، می‌تواند با مدل 2022 به دست مشتری ایرانی نیز برسد؛ زیرا قیمت فوب برخی از تیپ‌های این مدل در بازار کشور قطر کمتر از 20 هزار دلار است و با این حساب می‌توان برخی نمونه‌های تویوتا هایلوکس نسل هشتم مدل 2022 را به بازار کشور ما نیز وارد کرد. در ادامه با مشخصات این تیپ‌های تویوتا هایلوکس 2022 آشنا خواهید شد.

تویوتا هایلوکس 2022 دوکابین 2.0L 4x2

ارزان‌ترین نسخه تویوتا هایلوکس در بازار کشور قطر قیمتی نزدیک به 18 هزار دلار دارد. این نسخه از تویوتا هایلوکس از نوع دوکابین بوده و با موتور 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به بازار عرضه شده است. متاسفانه سیستم انتقال قدرت این خودرو از نوع تک دیفرانسیل عقب بوده و سامانه چهارچرخ محرک برای آن در نظر گرفته نشده است.

موتور 2 لیتری تویوتا هایلوکس قدرتی معادل 134 اسب بخار و 182 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به محور چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد. شتاب صفر تا صد این نسخه از تویوتا هایلوکس حدود 16 ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت آن نیز به حوالی 170 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت این مدل برابر با 10 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده و به‌واسطه باک سوخت 80 لیتری می‌تواند تا حدود 800 کیلومتر را بدون سوخت‌گیری طی کند.

تهویه مطبوع دستی، ایربگ‌های جلو به اضافه کیسه هوای زانوی راننده، ورود بدون کلید، کنترل سرعت در سرپایینی، حسگر فشار باد تایرها، ترمز ضد قفل ABS ، پورت AUX و USB از شاخص‌ترین امکانات این مدل تویوتا هایلوکس 2022 به حساب می‌آیند.

تویوتا هایلوکس 2022 تک کابین 2.7L 4x2

نسخه دیگری از تویوتا هایلوکس 2022 در بازار کشور قطر موجود است که صرفا به صورت تک کابین یا دو سرنشین عرضه شده و تناسب بیشتری با انجام خدمات باربری و به خدمت گرفته شدن در امور کشاورزی، دامداری و حمل بار خواهد داشت. این خودرو به قیمت فوب 18260 دلار به دست مشتریان در کشور قطر رسیده است. پیشرانه این مدل از نوع 2.7 لیتری تنفس طبیعی بنزینی به قدرت 164 اسب بخار و گشتاور 245 نیوتن ‌متر است. انتقال قدرت تویوتا هایلوکس نیز به صورت دیفرانسیل عقب بوده و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک این وظیفه را بر عهده خواهد داشت.

با توجه به وزن کمتر ناشی از حذف کابین عقب و همچنین استفاده از موتور پرقدرت‌تر، شاهد هستیم که این مدل از تویوتا هایلوکس نسبت به نسخه پایه دوکابین با موتور 2 لیتری، شتاب و چابکی بسیار بهتری را ارايه می‌دهد. طبق اعلام شرکت سازنده این نسخه می‌تواند ظرف 12 ‌ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. میانگین مصرف سوخت آن کمی بالاتر است و معادل 10.9 لیتر در هر صد کیلومتر برآورد می‌شود. بیشترین سرعت این مدل برابر 170 کیلومتر بر ساعت اندازه‌گیری شده و از باک سوخت 80 لیتری در اینجا نیز استفاده شده است.

تویوتا هایلوکس 2022 تک کابین 2.7L 4x4 GLX

این نسخه از تویوتا هایلوکس با موتور 2.7 لیتری مشابه نسخه قبلی عرضه می‌شود اما در بخش گیربکس و سامانه انتقال قدرت با نسخه پیشین تفاوت دارد؛ زیرا در اینجا از گیربکس شش دنده دستی به همراه سامانه انتقال قدرت دو دیفرانسیل استفاده شده است. با این حساب این خودرو کارایی بیشتری در امور بیراهه نوردی، حمل بار و ... خواهد داشت و گزینه مناسبی برای سفرهای آفرود یا استفاده در نهادهای عمومی به شمار می‌رود. از لحاظ قیمت نیز باید گفت که این مدل از تویوتا هایلوکس 2022 باقیمت 18260 دلار در بازار کشور قطر به فروش می‌رسد.

تویوتا هایلوکس 2022 دو کابین 2.4L DLS

گران‌ترین مدل تویوتا هایلوکس 2022 که می‌تواند مجوز واردات به ایران را دریافت کند، مدل دو کابین با پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری دیزل است. این پیشرانه می‌تواند قدرتی برابر با 142 اسب بخار و گشتاور 342 نیوتن متر تولید کند. گیربکس در نظر گرفته شده برای این خودرو از نوع 6 دنده دستی بوده و سامانه انتقال قدرت نیز به صورت دیفرانسیل عقب طراحی شده است. تویوتا هایلوکس 2022 با موتور 2.4 لیتری دیزل می‌تواند ظرف مدت 13.1 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و در نهایت تا سرعت 165 کیلومتر بر ساعت به پیش برود. میانگین مصرف سوخت این مدل برابر با 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر است و چیزی نزدیک به 900 لیتر فضا نیز در بخش قسمت بار آن وجود دارد.

یک ماشین افسانه ای!

هایلوکس به عنوان یک وانت پیکاپ مشهور و بادوام در سراسر دنیا شناخته می‌شود و قطعا حضور آن در ایران با شعف و استقبال مشتریان مواجه خواهد شد. اما مشکلی که در این میان مشاهده می‌شود تک دیفرانسیل بودن نسخه‌های دو کابین و نیز تک کابین بودن نسخه دو دیفرانسیل این خودرو است که باعث می‌شود کارایی آن در ایران کمی کاهش پیدا کند؛ زیرا با توجه به نوع سلیقه و کاربرد مشتریان ایرانی از یک وانت پیکاپ، به نظر می‌رسد این‌گونه خودروها بیشتر به صورت دو دیفرانسیل و دو کابین در کشور ما مورد استفاده و استقبال کاربران قرار می‌گیرند.

حداقل قیمت مدل دو دیفرانسیل و دو کابین این خودرو در بازار کشور قطر بیش از 21 هزار دلار است که با توجه به محدودیت سقف قیمت 20 هزار دلاری، فعلا نمی‌توان به ورود آن به کشور امیدوار بود. البته شاید رایزنی‌هایی که شرکت واردکننده با وزارت صنعت در این مورد انجام دهد، بتواند گشایش‌هایی را در این مورد ایجاد کند و به طور استثنا تویوتا هایلوکس با قیمت بیش از 20 هزار دلار نیز به دست مشتری ایرانی برسد؛ همانطور که قبلا مدل‌های 2.7 لیتری با وجود محدودیت ورود خودروهای با حجم پیشرانه بیش از 2.5 لیتر نیز به دست مشتریان ایرانی می‌رسیدند. به هر حال فعلا باید منتظر بود و دید که آیا شرکت واردکننده محصولات تویوتا قصد دارد وانت پیکاپ هایلوکس 2022 را نیز به لیست محصولات خود اضافه کند و آن را به دست مشتری ایرانی برساند یا ترجیح می‌دهد به سراغ محصولات سدان و نهایتا کراس اوور برود.

پ

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد