علت کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر / دلار به 20 هزار تومان می‌رسد؟

علت کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر / دلار به 20 هزار تومان می‌رسد؟

دولت ريیسی ریوی کنترل بازار ارز تاکید دارد، آن هم کنترل از نوع فوری و سازمان یافته، به نحوی که مردم اثرات آن را در زندگی خود احساس کنند، دولت دلار را به 20 هزار تومان می‌رساند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، دلار در کانال 24 هزار تومان بود که وارد مرداد ماه شد، مرداد ماهی که با مراسم تحلیف و تنفیذ ريیس جمهور سیزدهمین دولت و معرفی اعضای کابینه همراه شد اما در روز‌های اخیر به بالای کانال 28 هزار تومان هم رسید.

پس از این که ابراهیم ريیسی اعضای کابینه خود را معرفی کرد دلار یک روزه 750 تومان افزایش یافت.پس از رای اعتماد مجلس به اعضای دولت نیز با شروع اولین هفته دولت سیزدهم دلار از کانال 27 هزار تومان به 28 هزار تومان رسید. شاید نگرشی که مردم نسبت به موضع‌گیری‌های اعضای دولت ريیسی درباره مذاکرات برجام بود که سیگنال افزایشی را به بازار ارز داد.

دولت بازار ارز را کنترل کرد؟

روند افزایش قیمت دلار در هفته اول شهریور با شتاب بیشتری انجام شد، براساس نرخ‌های اعلامی صرافی ملی دلار در روز شش شهریور به کانال 28 هزار تومان رسید. آخرین نرخ دلار ثبت شده در این روز 28 هزار و 200 تومان است.

فردای روزی که دلار به کانال 28 هزار تومان رسید، ابراهیم ريیسی از کنترل بازار ارز گفت.

درواقع در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، تیم اقتصادی دولت مکلف شد در خصوص کنترل بازار ارز و نرخ تورم، اقدامات فوری و سازمان یافته انجام دهد به نحوی که مردم اثرات آن را در زندگی خود احساس کنند و اطمینان یابند که دولت در این زمینه اهتمام لازم را بکار گرفته است.

در پایان روز هفتم شهریور و پس نصیمیم دولت برای کنترل بازار ارز، دلار به یک باره 600 تومان کاهش قیمت را تجربه کرد. یعنی قیمت دلار از 28 هزار و 200 تومان به 27 هزار و 600 تومان رسید.

کاهش قیمت دلار در روز هشتم شهریور نیز ادامه داشت و دلار به کف کانال 27 هزار تومان رسید، در این روز حتی به کانال 26 هزار تومان هم رسید. در واقع در 24 ساعت پس از تاکید روی کنترل بازار ارز، دلار هزار و 200 تومان کاهش قیمت داشت.

کنترل بازار در دولت روحانی بوده و عبدالناصر همتی در زمان ریاست خود بر بانک مرکزی بارها روی کنترل بازار تاکید کرد. این نوع قیمت گذاری دستوری بازار را کارشناسان به ارزپاشی تحلیل می‌کنند.

آیا دولت ريیسی در حال ارزپاشی است؟

کارشناسان بارها به سیاست ارزپاشی در دولت روحانی انتقاد کرده‌اند، محرز بودن ارزپاشی برای کنترل بازار دلار به نحوی بود که کمتر کارشناسی آن را رد می‌کرد.

حتی حجت عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت فعلی نیز یکی از منتقدان سیاست بانک مرکزی در دولت قبلی بود. وقتی در فروردین امسال بازار ارز کم‌نوسان بود و حتی با کاهش قیمت هم مواجه شد، عبدالملکی این کاهش قیمت بر اثر ارزپاشی عنوان کرد.

او در تويیتی نوشت: «دولت با ارزپاشی به میزان 300 میلیون دلار می‌تواند قیمت دلار را به کمتر از 15 هزار تومان رسانده و دو ماه در همان سطح نگه دارد. تامین این مبلغ برای بانک مرکزی از آب خوردن آسان‌تر است.»

او در ادامه تويیتش کاهش قیمت دلار در فروردین امسال اینطور تحلیل کرد که دولت روحانی قصد دارد با ارزپاشی در روزهای نزدیک به انتخابات شانس گزینه خودش را بالا ببرد.

علبدالمکی نوشت: «این «پیشنهادی» برای یک سیاست ارزی نیست، بلکه «هشداری»ست برای یک اقدام «اقتصادی-انتخاباتی»!

ساده‌ش میشه اینکه: نزدیک انتخابات فریب کاهش قیمت دلار رو نخورید! دولت میتونه با 300 تا ارزپاشی، قیمت دلار رو تصنعی بیاره پایین به نشانه اثربخشی مذاکره که گزینه‌ش رای بیاره!»

حالا دولت ريیسی ریوی کنترل بازار ارز تاکید دارد، آن هم کنترل از نوع فوری و سازمان یافته، به نحوی که مردم اثرات آن را در زندگی خود احساس کنند. همزمان با کنترل بازار و کاهش قیمت‌ها زمزمه‌های کاهش قیمت دلار تا نرخ 20 هزار تومان هم به گوش می‌رسد. آیا این همان سیاست ارزپاشی دولت قبلی نیست؟

دولت ريیسی برای رساندن دلار به نرخ 20 هزار تومان که برای مردم قابل احساس است احتمالا به رقمی بیش از 300 میلیون دلار نیاز دارد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد