آمار عجیب از صنعت خودرو / خودروسازان واقعا زیان‌ده هستند؟

آمار عجیب از صنعت خودرو / خودروسازان واقعا زیان‌ده هستند؟

طبق آمار اعلام شده، طی هشت ماه اخیر تولید خودرو پنج درصد رشد و قیمت آن نیز 64 درصد افزایش داشته است. اما چرا همچنان خودروسازان زیان‌ده هستند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق محاسبات روزنامه همشهری در هشت ماهه امسال میانگین قیمت خودرو در کارخانه 64 درصد رشد داشته و محاسبات تجارت‌نیوز از آمارهای مرکز آمار گویای این است که در این مدت شاخص تورم از 298/1 به 373 واحد رسیده است. یعنی رشد 25 درصدی تورم این بخش.

همشهری نوشت: آمار‌ها نشان می‌دهد تولید خودرو در هشت ماه سال‌ جاری پنج درصد رشد کرده و همزمان با آن نرخ فروش خودروی کارخانه‌ای 64/5 درصد افزایش یافته است، با این حال این افزایش درآمد به‌ معنای افزایش سود این شرکت‌ها نیست و شرکت‌های خودرو‌ساز همچنان زیان‌ده‌ترین صنعت در اقتصاد ایران هستند.

آمارها دروغ است

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار تجارت‌نیوز گفت: آمار رشد قیمت 64 درصدی قیمت خودرو کارخانه‌ای کاملا دروغ است. از ابتدای سال تاکنون آماری رسمی مبنی بر افزایش قیمت اعلام نشده است.

او افزود: 64 درصد افزایش قیمت، عددی بزرگ است و در صنعت خودروسازی رخ نداده است. بهمن سال پیش افزایش 14 درصدی خودرو اعلام شده است و تاکنون مجوزی در خصوص افزایش قیمت خودروهای کارخانه‌‌های ایران‌خودرو و سایپا صادر نشده است.

او تاکید کرد که در مدت گذشته قیمت خودروی خودروسازان رشد نکرده، اما قیمت بازار خودرو رشد داشته است.

چرا خودروسازان زیان‌ده هستند؟

این کارشناس خودرو بیان کرد: قیمت‌ها اگر هم رشدی داشته باشد، نسبت به رشد نهاده‌های تولید، عقب است.

او تاکید کرد: به طور کلی قیمت‌ها از سه سال گذشته نسبت به تورم عقب بوده است و افزایش قیمت نسبت به افزایش تورم صورت نمی‌گیرد. به همین علت خودروسازان همچنان زیان‌ده هستند.

سرعت افزایش نهاده‌های تولید در چند سال اخیر بسیار بالاتر از افزایش رسمی قیمت ‌ها بوده است.

نکته قابل توجه دیگر این است که همزمان با سرکوب قیمتی، تحریم‌ها، علاوه بر مسايل اقتصادی به شدت به تولید خودرو ضربه می‌زند.

کاکایی گفت: هنگامی که تولید با چالش روبه‌رو می‌شود، برای مثال یکی از ماده‌های تولید به مرحله مورد نظر نمی‌رسد، تولید با نوسان مواجه می‌شود.

این نوسان ایجاد شده به شدت هزینه‌ها را ، به خصوص هزینه‌ انبارداری را بالا می‌برد. انبارداری هزینه مالی مستقیم و نیز هزینه کیفی سنگینی دارد.

همه این عوامل بر افزایش قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد و مشکلات بیشتری مانند حبس سرمایه را نیز ایجاد می‌کند.

مطالعه بیشتر: پیش‌بینی قیمت خودرو در صورت لغو تحریم‌ها

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد