خروج ذخایر نقدی از بانک های روسیه | سهام اسبربانک روسیه سقوط کرد!

خروج ذخایر نقدی از بانک های روسیه | سهام اسبربانک روسیه سقوط کرد!

اعلام تحریم‌ها باعث شد که نهاد‌های Sberbank در قاره اروپا نقدشوندگی نداشته باشند؛ زیرا سپرده‌گذاران برای بیرون کشیدن سپرده خود هجوم بردند و طرف‌های مقابل از Sberbank می‌خواستند تمام بدهی‌های خود را بازپرداخت کند. واکنش بازار به سهام Sberbank مطمينا سریع بود. Sberbank پس از این اتفاقات با قیمت برابر با یک سنت آمریکا در بورس لندن معامله شد!

به گزارش نبض بورس، مترجم: پویا احمدی | بانک روسیه به شدت در تلاش است تا از خالی شدن ذخایر نقدی بانک‌های روسیه جلوگیری کند. امروز بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که الزامات ذخیره قانونی بانک‌ها را کاهش می‌دهد. بانک‌های مرکزی در سرتاسر جهان، بانک‌ها را ملزم می‌کنند که در بانک مرکزی خود ذخایری داشته باشند؛ تا از آن‌ها و سپرده‌گذارانشان در برابر خالی شدن ذخایر نقدی محافظت کنند. کاهش ذخایر بانک‌های روسی نشانه واضحی از کاهش نقدینگی بانک‌های روسی است. بانک مرکزی اعلام کرد که شکاف نقدینگی در سیستم بانکی روسیه، اکنون 68 میلیارد دلار است که تنها در یک روز 27 درصد افزایش یافته است.

این بدان معناست که بانک‌های روسی در انجام به موقع تمام تعهدات خود با مشکل مواجه هستند، به خصوص این که افراد و شرکت‌ها همچنان به برداشت سپرده‌های خود از بانک‌های روسیه ادامه می‌دهند. هر چه شرکت‌های بخش خصوصی بیشتری سرمایه خود را از روسیه خارج کنند و از این کشور دور شوند، و کشور‌ها راه‌هایی برای افزایش فشار تحریم‌ها پیدا کنند، کاهش ذخایر قانونی برای متوقف کردن خروج ذخایر نقدی کافی نخواهد بود.

روز دوشنبه S&P Global Ratings رتبه چندین بانک را کاهش داد و امروز، Moody's Ratings شانزده موسسه مالی را برای کاهش رتبه احتمالی تحت نظارت رتبه بندی قرار داد. همچنین نگرانی قابل توجه این است که بزرگترین بانک روسیه، Sberbank، پس از اینکه بانک مرکزی اروپا دستور تعطیلی آن نهاد‌ها را به عنوان بخشی از تحریم‌ها صادر کرد، نهاد‌های حقوقی اروپایی خود را تعطیل کرد. اعلام تحریم‌ها باعث شد که نهاد‌های Sberbank در قاره اروپا نقدشوندگی نداشته باشند؛ زیرا سپرده‌گذاران برای بیرون کشیدن سپرده خود هجوم بردند و طرف‌های مقابل از Sberbank می‌خواستند تمام بدهی‌های خود را بازپرداخت کند. واکنش بازار به سهام Sberbank مطمينا سریع بود. Sberbank پس از این اتفاقات با قیمت برابر با یک سنت آمریکا در بورس لندن معامله شد!

در اوایل این هفته، بانک مرکزی روسیه برای حمایت از روبل، نرخ بهره را 111 درصد افزایش داد و به بیش از 20 درصد رساند. افزایش قابل توجه نرخ بهره بانک مرکزی و مداخلات ارزی آن در حمایت از روبل نیز کارساز نبود؛ و روبل به ریزش پیوسته خود ادامه داد. علاوه بر این، از زمانی که دارایی‌های ارزی بانک روسیه در سرتاسر جهان مسدود شده است، بانک مرکزی روسیه تقریبا ابزار‌های لازم برای دفاع از روبل را برای خود، تقریبا خارج از دسترس می‌بیند.

تنها در روز دوشنبه، چاپخانه‌های بانک مرکزی بیش از حد فعال بودند؛ به طوری که سیزده خبرگزاری مدعی شدند که بانک مرکزی روسیه برای مقابله با تحریم‌ها و محافظت از بخش خصوصی و همچنین جلوگیری از خروج سرمایه گذاران، حاضر است هرکاری انجام دهد تا بازار‌ها و بانکهایش کمترین آسیب را ببینند. با این حال هنوز چند روزی تا پایان هفته فرصت داریم؛ متاسفانه این احتمال بیشتر و بیشتر می‌شود که قریب به اتفاق بانک‌های روسی، در هفته‌های آتی قادر به ادامه فعالیت نباشند و فعالیت خود را متوقف کنند.

منبع: فوربس

 

Figure 1 ذخایر ارزی بر اساس مکان. منبع: بانک روسیه

 
 

Figure 2 وضعیت قیمت سهام Sberbank

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد