سازمان بورس با راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری «بخشی» موافقت کرد

سازمان بورس با راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری «بخشی» موافقت کرد

طبق ابلاغیه 2 آذر 1401 مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس، نمونه اساسنامه و امیدنامه صندوق‌های...

به گزارش خبرگزاری برنا؛ در هشتصد و هشتمین جلسه هیات مدیره سازمان بورس مورخ 29 تیر 1401، اصلاح مصوبه چهارصد و هفتاد و دومین صورتجلسه هیات مدیره مورخ 15 شهریور 1396 در خصوص راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری "بخشی" مطرح و مورد موافقت قرار گرفت و کلیات ساختار نمونه اساسنامه و امیدنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مذکور با شرایط زیر به تصویب رسید.

در متن این ابلاغیه آمده است:

1. امکان راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی در یک صنعت خاص در خصوص صنایعی که توسط معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران مشخص می‌شود، وجود دارد.

2. صنایع مختلف براساس ضوابط کلی طبقه‌بندی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس‌ها قابل تعریف است.

3. ذکر واژه "بخشی" در عنوان صندوق یا خالص ویژگی‌های آن با اشاره به صنعت مورد نظر الزامی است.

4. امکان راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری بخشی با ساختار‌های مبتنی بر صدور و ابطال و قابل معامله وجود دارد. مدیریت صندوق مذکور می‌تواند به صورت فعال یا غیرفعال انجام پذیرد. در صورتی که تشکیل براساس مدیریت غیرفعال باشد، مدیر صندوق باید رویه تشکیل و بازبینی پرتفوی را به سازمان ارايه نماید.

5. نصاب سرمایه‌گذاری در سهام یک ناشر به میزان حداکثر 30 %و در یک صنعت حداقل 70 %از ارزش دارایی‌های صندوق خواهد بود. صندوق می‌تواند حداکثر 10 %از ارزش کل دارایی‌های خود را به سرمایه‌گذاری در سایر صنایع اختصاص دهد.

6. در ساختار صندوق مبتنی بر صدور و ابطال، مهلت پرداخت وجوه ناشی از ابطال واحد‌های سرمایه‌گذاری درخصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر صدور و ابطال، حداکثر 7 روز کاری پس از ارايه درخواست ابطال خواهد بود.

7. در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی با ساختار مبتنی بر صدور و ابطال در صورتی که هر سرمایه‌گذار قصد ابطال واحد‌های سرمایه‌گذاری را داشته باشد، هر 5 روز امکان ابطال واحد‌ها به میزان حداکثر 2 واحد درصد از کل واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق را خواهد داشت.

8. اطلاعات مربوط به صدور و ابطال واحد‌های سرمایه‌گذاری به نام مدیر صندوق، موسسان و اشخاص وابسته به آن‌ها که در 10 روز قبل از انجام تعدیل تا 10 روز پس از اتمام تعدیل قیمت دارایی‌های صندوق برای محاسبە ارزش خالص دارایی‌های هر واحد سرمایه‌گذاری، انجام شده باشد (شامل تاریخ، نوع عملیات و قیمت صدور و ابطال) باید در تارنمای صندوق اطلاع‌رسانی شود. رعایت این بند در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس الزامی نیست.

9. در صورت خرید سهام و حق تقدم خرید سهام به نام صندوق، فروش سهام و حق تقدم خرید سهام همان ناشر در روز خرید و روز کاری پس از آن از محل دارایی‌های صندوق مجاز نخواهد بود.

10. سرمایه‌گذاران باید در زمان ورود به صندوق اعلامیه ریسک مربوط را امضا کنند.

11. رکن ضامن نقدشوندگی در این نوع صندوق‌ها در ساختار مبتنی بر صدور و ابطال وجود ندارد.

12. چنانچه در اثر معاملات اوراق بهادار توسط صندوق، معاملات اوراق بهادار یاد شده به اندازه‌ای باشد که از نظر بورس مربوطه تاثیر قابل ملاحظه بر معاملات داشته باشد، این معاملات باید خارج از ساختار معاملات خرد صورت پذیرد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد