ماجرای فروش 800 خودروی لوکس چیست؟

ماجرای فروش 800 خودروی لوکس چیست؟

به دنبال انتشار خبر فروش 800 خودروی لوکس خارجی و ورود آنها به بازار، مسيولان سازمان اموال تملیکی ضمن رد این ادعا، تاکید کردند که اگر خودرویی فروش رفته، خودروهای تولید داخل که شوتی و حامل کالاهای قاچاق هستند، بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، حواشی خودروهای دپو شده در گمرک و آنچه که متروکه اعلام و برای تعیین تکلیف در اختیار سازمان اموال تملیکی است، ظاهرا قرار نیست به پایان برسد و هر بار جریان خاص خود را دنبال می‌کند.

اخیرا دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو از این که هزار دستگاه خودروی لوکس خارجی به سازمان اموال تملیکی واگذار شده و اخیرا حدود 800 دستگاه آن به مزایده و فروش رفته سخن گفته است؛ موضوعی که با توجه به جریانی که تعیین تکلیف خودروهای وارداتی مانده در گمرک و سازمان اموال تملیکی طی می‌کند قابل توجه بود، چرا که حداقل دو سالی است که سازمان‌های مربوطه و صاحبان این خودروها درگیر تعیین تکلیف آنها بوده و هنوز به نتیجه نرسیده است.

مطالعه بیشتر: حراج خودروهای لوکس

با این حال موضوع فروش 800 دستگاه خودروی خارجی از سازمان اموال تملیکی مورد پیگیری قرار گرفت و سید حسین میرمعینی، معاون بهره‌برداری و فروش سازمان اموال تملیکی،در این رابطه توضیحاتی ارايه کرد.

لطفا مدارک بدهید، ماهم مطلع شویم

این مقام مسيول در سازمان اموال تملیکی هرگونه فروش خودروی لوکس از سوی این سازمان را رد کرد و گفت: سازمان اموال تملیکی خودروهای در اختیار را از طریق سامانه تدارکات الکترونیک دولت به فروش می‌رساند و با ورود به آن مشخصات خودروهای فروخته شده قابل مشاهده خواهد بود؛ بنابراین این‌که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تشخیص داده‌اند 800 خودروی لوکس وارد بازار شده است لطف کرده و اعلام کنند براساس کدام اسناد و مدارک این موضوع را مطرح کرده‌اند و آن را به ما ارايه کنند تا اطلاع پیدا کنیم چه طور 800 خودروی لوکس را در بازار به فروش رسانده‌ایم که از آن خبر نداریم!

خودروهای فروخته شده شوتی و حامل قاچاق است

وی با بیان اینکه تمام خودروهایی که در مدت گذشته از طریق سازمان به فروش رفته مربوط به خودروهای شوتی قاچاق و حامل کالای قاچاق بوده که پلاک داخلی و تولید داخل هستند، افزود: این در حالی است که طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر وسیله‌ای که با آن کالای قاچاق حمل می‌شود از سواری تا کامیون، لنج یا کشتی در زمره کالاهای قاچاق قرار می‌گیرد و باید طی فرایند مشخص، فروش رفته و حاصل آن به خزانه دولت واریز شود.

میرمعینی با اشاره به اینکه سازمان برای فروش خودروهای حامل قاچاق با استعلام از راهنمایی و رانندگی و همچنین تایید اصالت پلاک و شماره شاسی و موتور با احتساب هزینه پارگینگ، مالیات و غیره آن را در مزایده عمومی مطرح می‌کند، یادآور شد که این خودروها بیشتر شامل وسايط نقلیه اعم از سمند، پژو یا کامیونت و کامیون‌هایی که حامل بار قاچاق بوده که به تملک دولت درآمده که روندی معمول فروش و مستمر است.

هنوز مجوز فروش خودروهای وارداتی صادر نشده است

این مقام مسيول در سازمان اموال تملیکی همچنین اشاره‌ای به بلاتکلیفی خودروهای خارجی مانده در گمرک که باید از سوی این سازمان تعیین تکلیف شود داشت و گفت که متاسفانه اراده‌ محکمی در سال‌های گذشته برای تعیین تکلیف این خودروها از سوی برخی دستگاه‌های ذیربط وجود نداشته و ما هنوز مجوز فروش و یا هرگونه تعیین تکلیفی در رابطه با خودروهای لوکس وارداتی در اختیار را نداریم چه برسد که آن را به مزایده گذاشته و بفروشیم.

شایان ذکر است، اخیرا مصوبه‌ای از سوی کمیسیون اقتصادی هیات دولت تدوین شده که در صورت تایید در هیات دولت تکلیف تمامی خودروهای رسوبی روشن می‌شود.

آنچه اخیرا گمرک ایران در گزارش خود اعلام کرد نشان داد که از حدود 12 هزار خودرو وارداتی که در چند سال گذشته با موانع تعیین تکلیف و ترخیص مواجه بوده‌اند، با وجود مجوزهای هیات دولت برای ترخیص، همچنان 2249 دستگاه در گمرک باقی مانده که بین این خودروهای لوکس تعداد زیادی فاقد ثبت سفارش، برخی دارای پرونده قضایی و در مواردی هم ممنوع الورود هستند از جمله خودروهای ساخت آمریکا یا بالای 2500 سی‌سی.

این در حالی است که بارها موضوع تعیین تکلیف خودروها مطرح بود و هر بار ایراداتی از جمله ثبت سفارش یا استاندارد مانع شده است.

منبع: ایسنا

مطالعه گزارش 6 خودرویی که رکورد افزایش قیمت را شکستند پیشنهاد می‌شود.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودروی تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد