گزارش خوش‌بینانه "کزغال"

گزارش خوش‌بینانه "کزغال"

گزارش ارزش‌گذاری سهام این شرکت عرضه‌اولیه‌ای، سود خالص برآوردی برای سال مالی منتهی به پایان اسفند1400 معادل 9.400 میلیارد ریال و برابر با 4.700ریال به ازای هر سهم پیش‌بینی شده که به نظر می‌رسد که گزارش بسیار خوش‌بینانه‌ای است.

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، بر اساس اطلاعیه شرکت فرابورس ایران، شرکت زغال سنگ پرورده طبس در روز چهارشنبه هفته جاری برای نخستین بار در بازار فرابورس عرضه اولیه خواهد شد.

10 درصد از سهام این شرکت و به میزان 200 میلیون سهم در این روز در بازه قیمتی 19.500 تا 20.500 ریال عرضه اولیه خواهد شد.

سهمیه هر کد معاملاتی 60 سهم در نظر گرفته شده که با این حال با توجه به سوابق عرضه اولیه‌های قبلی به نظر می‌رسد سهمیه هر کد معاملاتی کمتر از 100 هزار تومان باشد.

این شرکت در سال 1386 تاسیس شده و محل فعالیت آن خراسان جنوبی و شهر طبس است. سهامداران آن نیز شرکت سرمایه گذاری صدر تامین (تاصیکو) به میزان 68 درصد، شرکت بین المللی فولاد تجارت دالاهو به میزان 27 درصد و کارکنان شرکت به میزان 5 درصد و سرمایه ثبت شده آن نیز 2 هزار میلیارد ریال است.

محصول شرکت کنسانتره زغال سنگ بوده که با ظرفیت تولید سالیانه 600 هزار تن تولید و فروش می‌شود. در دوره 9 ماهه سال جاری این شرکت موفق به فروش 422 هزار تن از این محصول شده است.

"ذوب" مشتری درون خانوادگی 

مشتری اصلی این شرکت، ذوب آهن اصفهان بوده و قیمت‌گذاری کنسانتره زغال سنگ بر اساس ضریب 26.5درصدی شمش فولاد خوزستان تعیین شده و متوسط نرخ فروش هر تن کنسانتره زغال سنگ شرکت در دوره 9 ماهه سال جاری معادل 21 میلیون ریال در هر تن بوده که این نرخ در دی ماه سال جاری به 33 میلیون و 800 هزار ریال رسیده و سهم از بازار داخلی این شرکت در حال حاضر بیش از 37 درصد است.

ترکیب هزینه‌های تولید شرکت شامل 76درصد هزینه سربار، 10درصد دستمزد مستقیم و 14درصد نیز مواد اولیه مصرفی است.

ماده اولیه اصلی مصرفی شرکت زغال‌سنگ خام بوده که عمدتا از محل معدن شرکت استخراج و فرآوری می‌شود؛  بخشی از زغال‌سنگ مورد مصرف نیز از شرکت‌های دیگر تامین شده و بخشی از هزینه‌های سربار شرکت مربوط به بهره مالکانه است که به ازای استخراج هر تن زغال سنگ خام معادل 1.585ریال محاسبه و به دولت پرداخت می‌شود.

انتظار می‌رود که در سال آینده شاهد رشد محسوس هزینه‌های شرکت در این بخش باشیم.

نرخ‌های فروش، زغال زیر درآمدها شد

درآمد‌های عملیاتی محقق شده شرکت در دوره 9ماهه منتهی به پایان آذرماه سال جاری معادل 8هزار و 865میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 72درصدی داشته است.

مقادیر فروش این دوره همان‌گونه‌که در بالاتر نیز اشاره شد، معادل 422هزار و 506تن بوده وحاشیه سود عملیاتی شرکت در این دوره بیش از 50درصد بوده که 2برابر بیشتر از سال98 است.

رشد محسوس نرخ فروش محصول شرکت را می‌توان دلیل اصلی رشد حاشیه سود شرکت عنوان کرد. سود خالص هر سهم محقق شده در این دوره معادل 2.367ریال به ازای هر سهم که 900ریال آن در سه ماهه سوم سال جاری محقق شده است.

همچنین این شرکت بر اساس اطلاعات مندرج در امیدنامه شرکت، تا سال 1406 از پرداخت مالیات معاف است.

گزارشی خوش‌بینانه برای 1400

در گزارش ارزش‌گذاری سهام این شرکت سود خالص برآوردی برای سال مالی منتهی به پایان اسفند1400 معادل 9.400 میلیارد ریال و برابر با 4.700ریال به ازای هر سهم پیش‌بینی شده که به نظر می‌رسد که گزارش بسیار خوش‌بینانه‌ای است.

علت این موضوع لحاظ کردن نرخ شمش فولاد 122میلیون ریالی در محاسبات نرخ فروش کنسانتره زغال‌سنگ شرکت بوده و این‌در‌حالی است که در حال حاضر شمش فولاد 100میلیون ریالی نیز در بورس‌کالا خریداری ندارد و نرخ‌ها در این حوزه کاهشی است.

روند پر نوسان درآمدی "کزغال"
1399/11/14 - 08:50

زغال‌سنگ پروده طبس در گزارش فعالیت ماهانه خود منتهی به آذرماه سال جاری، مجموع درآمد‌های شناسایی‌شده خود را طی این دوره یک‌ماهه بالغ‌بر 1.299 میلیارد ریال گزارش کرد و از ابتدای سال مالی تا پایان آذرماه نیز درآمد‌های ثبت‌شده "کزغال" 8.865 میلیارد ریال شفاف‌سازی شد.

مشروح این مطلب را می‌توان در این لینک مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید:

روند پر نوسان درآمدی "کزغال"

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد