طرح جهش تولید در دیمزار‌ها با کشت بهاره در 21 استان کشور

طرح جهش تولید در دیمزار‌ها با کشت بهاره در 21 استان کشور

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی جهاد کشاورزی گفت: طرح جهش تولید در دیمزار‌ها با کشت‌های بهاره در 21 استان کشور در سطح...

به گزارش خبرگزاری برنا، فرامک عزیز کریمی مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی، در رسانه ملی درباره جلسات طرح جهش تولید در دیمزارها، گفت:امروز نود و چهارمین و به عبارتی آخرین جلسه ستاد ملی طرح جهش تولید در دیمزار‌ها در سال 1401 هست.

عزیز کریمی افزود: طرح جهش تولید در دیمزار‌ها 5 ساله است که با مساعدت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام - ره و وزارت جهاد کشاورزی 2 سالی است شروع شده ویک سال آزمایشی در 6 استان انجام شد که بدترین سال خشکسالی بود که 60 درصد بارندگی‌ها زیر حد معمول بود.

وی درباره طرح اضافه کرد: طرح جهش تولید در دیمزار‌ها با هدف استفاده بهینه از اراضی و منابعی که در اختیار داریم به ویژه آب باران طرح ریزی شده است، این طرح بسیار بزرگ و فراگیری است، دیمزار‌ها از دورافتاده‌ترین نقاط در مناطق صعب العبور، کوهستانی و مناطق مرزی گرفته تا دشت‌های میانی کشور را شامل می‌شود و کار مشکلات خاصی دارد، تقریبا محروم‌ترین کشاورزان در این طرح دخیل هستند چرا که بیشتر امیدشان به بارش‌ها است که اگر بارندگی‌های نرمال نباشد دچار ضرر و زیان می‌شوند.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در این طرح مجموعه اقداماتی بر اساس نتایجی از تحقیقات داخل کشور و بین المللی تعریف شده و به دلیل وسعت بزرگ و جنبه محرومیت زدایی که دارد، به جلوگیری از مهاجرت روستاییان هم کمک می‌کند.

عزیز کریمی تصریح کرد: الان در 21 استان کشور طرح اجرا می‌شود، کشت پاییزه را کامل کردیم و الان کشت‌های بهاره انجام شده و 90 درصد برنامه که امسال 4 میلیون و 200 هزار هکتار بوده، کامل شده است.

وی درباره تنوع محصولاتی طرح، گفت:محصولات عمده مثل گندم، جو، نخود، عدس، علوفه‌ها در دیمزار‌ها که کار جدیدی است، دانه‌های روغنی مثل کاملینا، کلزا و گلرنگ را به دیمزار‌ها بردیم و آفتابگردان و سویا را به مناطق پرباران و مهمتر از آن گیاهان دارویی را برای اولین سال در سطح 11 هزار هکتار در دیمزار‌ها توسعه دادیم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد