خبری از توزیع شکر با نرخ 11500 تومان نیست؟

خبری از توزیع شکر با نرخ 11500 تومان نیست؟

دبیر انجمن تصفیه کنندگان شکر با اشاره به اینکه خبری از توزیع شکر با نرخ 11 هزار و 500 تومان نیست، گفت: قیمت شکر در مقایسه با دیگر کالاها گران نیست و با افزایش تورم، فشار بر مصرف کننده وارد می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، غلامحسین بهمنی، دبیر انجمن تصفیه کنندگان شکر با اشاره به اینکه شکر در 2 بخش صنف و صنعت و خانوار عرضه می‌شود، اظهار کرد: در ابتدای سال قیمت هر کیلو شکر داخلی 6 هزار و 650 تومان بود که سپس به 11 هزار و 500 تومان افزایش یافت.

او افزود: با افزایش جهانی قیمت شکر و ارز نیما، تفاوت با قیمت شکر داخل بالاست که همین امر موجب شده واردات صرفه اقتصادی نداشته باشد.

بهمنی با اشاره به اینکه خبری از توزیع شکر با نرخ 11 هزار و 500 تومان نیست، بیان کرد: با افزایش قیمت شکر خارجی، نرخ هر کیلو شکر درب کارخانه 12 هزار و 600 تا 12 هزار و 700 تومان است.

این مقام مسيول قیمت هر کیلو شکر خام وارداتی در بنادر را 11 تا 11 هزار و 500 تومان اعلام کرد و گفت: با احتساب هزینه حمل، تصفیه و ضایعات یک هزار و 500 تا 2 هزار تومان به قیمت هر کیلو شکر اضافه می‌شود، در حالی که بازار کشش بالای 12 هزار و 500 تومان به ازای هر کیلو شکر درب کارخانه را ندارد.

به گفته او، با توجه به هزینه‌های بالای تولید، نرخ منطقی هر کیلو شکر برای مصرف‌کننده 15 تا 16 هزار تومان است و عرضه با نرخ‌های بالاتر ناشی از مشکلات سیستم توزیع است.

دبیر انجمن تصفیه‌کنندگان شکر با اشاره به اینکه تا پایان سال مشکلی در تامین شکر نداریم، بیان کرد: با توجه به برداشت چغندر داخل پیش‌بینی می‌شود که تا اسفند مشکلی در بازار نداشته باشیم.

او قیمت شکر در بازار را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: با توجه به عدم کشش بازار، کارخانه‌ها نمی‌توانند با نرخ بالاتری در بازار عرضه کنند، ضمن آنکه قیمت یک کیلو صیفی 10 تا 15 هزار تومان است پس چطور می‌توان انتظار داشت که قیمت شکر در همین حد باشد.

دبیر انجمن‌ تصفیه کنندگان شکر با اشاره به اینکه قیمت شکر معقول است، بیان کرد: قیمت شکر در مقایسه با دیگر کالاها گران نیست و با افزایش تورم، فشار بر مصرف کننده وارد می‌شود.

بهمنی با اشاره به اینکه نیازی به واردات شکر تا پایان سال نداریم، گفت: با توجه به فصل عرضه شکر داخل، تا پایان سال نیاز چندانی به واردات شکر نیست.

او در پایان تصریح کرد: با کاهش قیمت جهانی شکر و ایجاد رقابت با شکر داخلی شاهد تعدیل قیمت در بازار خواهیم بود، اما در شرایط فعلی واردات توجیه ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آخرین خبرها از بازارهای مختلف را در صفحه بازار تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد