رکورد درآمد آرامکو برای دومین بار شکسته شد

رکورد درآمد آرامکو برای دومین بار شکسته شد

آرامکوی سعودی دومین رکورد درآمد بالا را به کمک افزایش قیمت نفت و گاز گزارش کرد.

به گزارش ایسنا، غول دولتی آرامکوی سعودی با وجود این که جریان نقدی 45 میلیارد دلار تولید کرد، پرداخت سود نقدی به سهامداران در سه ماهه سوم را تغییر نداد و 18.8 میلیارد دلار نگه داشت. برای نخستین بار از ابتدای سال 2020، نسبت بدهی به سهام آرامکو منفی شد که گویای بهبود چشمگیر شرایط کسب و کار برای این شرکت از زمان آغاز پاندمی کووید 19 است.

درآمد خالص آرامکو در سه ماهه سوم 42.2 میلیارد دلار بود که در مقایسه با رکورد 48 میلیارد دلار در سه ماهه دوم، کمتر بود اما بر مبنای سال به سال، 40 درصد افزایش داشت.

قیمت نفت از بالاترین رکورد 14 ساله که در مارس ثبت شد، تحت تاثیر رشد تورم و تحکیم سیاست پولی از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان، عقب نشینی کرده است. با این حال، بهای معاملات برنت امسال بیش از 20 درصد رشد داشته است و حدود 94 دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

امین ناصر، مدیرعامل آرامکو در بیانیه ای اعلام کرد: اگرچه قیمت جهانی نفت طی این مدت، تحت تاثیر تداوم ابهامات اقتصادی قرار گرفت اما نگاه بلندمدت ما این است که تقاضا برای نفت تا پایان دهه جاری، همچنان رشد خواهد کرد.

بخش بالادستی آرامکو همچنان عملکرد قوی نشان داد و درآمد ناخالص 78 میلیارد دلار را گزارش کرد. واحد پایین دستی این شرکت که مسيول پالایش، مواد شیمیایی و توزیع سوخت است، ضرر ناخالص 1.1 میلیارد دلار را در مقایسه با سود چهار میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته، داشت.

آرامکو اعلام کرد این نتایج تحت تاثیر زیان ارزیابی مجدد موجودی به دلیل کاهش قیمت فرآورده‌های پالایشی بود. شرکت شیمیایی سابک که 70 درصد آن متعلق به آرامکو است، یکشنبه هفته جاری کاهش شدید سود را در پی تقاضای کمتر برای محصولات این شرکت، گزارش کرد.

امین ناصر اعلام کرد آرامکو در کمبود سرمایه گذاری جهانی در بخش نفت و گاز یک استثنا خواهد بود و به افزایش تولید نفت و گاز ادامه می دهد.

این شرکت امسال از افزایش تولید نفت اوپک پلاس سود برده است و در سپتامبر، حدود 11 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که رکورد بالایی محسوب می‌شود.

اوپک پلاس از ماه میلادی جاری با اشاره به تقاضای ضعیف برای انرژی در اقتصادهای بزرگ، تولیدش را کاهش می دهد. با این حال، آرامکو احتمالا امسال بالاترین میانگین تولید نفت را خواهد داشت.

این شرکت میلیاردها دلار برای حداکثر کردن ظرفیت تولید نفت به 13 میلیون بشکه در روز تا سال 2027 در مقایسه با 12 میلیون بشکه در روز فعلی، هزینه می‌کند. همچنین به دنبال افزایش بیش از 50 درصدی تولید گاز تا سال 2030 است.

آرامکو با وجود مشکلاتی که در ماه‌های اخیر وجود داشته است، به گسترش کسب و کار پایین دستی ادامه خواهد داد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آرامکو امسال سهامی در یک پالایشگاه لهستانی خریداری و اعلام کرد در یک مجتمع پالایش و پتروشیمی چینی به ظرفیت 300 هزار بشکه در روز، سرمایه گذاری خواهد کرد. همچنین در اوت، واحد روغنها و مواد شیمیایی شرکت وال‌ولین در کنتاکی را به مبلغ 2.65 میلیارد دلار خریداری کرد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد