توانمندی فولاد مبارکه برای صادرات اسلب گاز ترش/ بی‌اثر بودن تحریم‌ها نتیجه خودکفایی کشور است

توانمندی فولاد مبارکه برای صادرات اسلب گاز ترش/ بی‌اثر بودن تحریم‌ها نتیجه خودکفایی کشور است

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: طرف‌های خارجی به دلیل تحریم‌ها، تحویل ورق‌های مورد نیاز شرکت نفت برای اجرای پروژه انتقال نفت از گوره به جاسک خودداری کردند اما شرکت فولاد مبارکه اسلب مخصوص انتقال گاز ترش را از سال 98 تولید و هم‌اکنون نیز با افتخار می‌تواند صادرکننده این محصول باشد

به گزارش بورس نیوز، حمیدرضا عظیمیان در خصوص اجرایی شدن پروژه استراتژیک گوره به جاسک با تاکید بر ضرورت اعتماد به توان داخلی گفت: طرف‌های خارجی به دلیل تحریم‌ها، تحویل ورق‌های مورد نیاز شرکت نفت برای اجرای پروژه انتقال نفت از گوره به جاسک خودداری کردند، اما شرکت فولاد مبارکه اسلب مخصوص انتقال گاز ترش را از سال 98 تولید و هم‌اکنون نیز با افتخار می‌تواند صادرکننده این محصول باشد تا بار دیگر بی‌اثر بودن تحریم‌ها که نتیجه خودکفایی و استقلال کشور است را نشان دهد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه افزود: وقتی برای اولین بار همکارانمان از شرکت نفت برای تامین اسلب مخصوص انتقال گاز ترش به ما مراجعه کردند، ایده و طرح مسيله اولیه و به بیان دیگر مسيله موجود را مطرح کردند.

وی خاطرنشان کرد: پس از آن جلساتی در سطوح مختلف تشکیل شده و بعد از ایجاد یک اراده جمعی و قطعی برای تولید تختال مورد نیاز این پروژه در فولاد مبارکه برای اولین بار و در یک همکاری گروهی و دست جمعی میان کارشناسان فولاد مبارکه و وزارت نفت، اسلب گاز ترش در سال 98 در شرکت فولاد مبارکه تولید شد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت نیز در آیین بهره‌برداری از خط لوله و پایانه نفتی انتقال نفت گوره-جاسک اظهار کرد: عملیات صادرات نفت خام از سواحل مکران در دریای عمان آغاز می‌شود. ایجاد این پایانه صادراتی نفت خام در منطقه مکران در سال‌های اولیه دهه 60 و اوج جنگ تحمیلی مطرح شد. بر همین اساس خط لوله‌ای به نام محرم راه اندازی شد که با پایان جنگ رها گردید و بخشی از این خط به قطر 56 اینچ و طول 220 کیلومتر در استان بوشهر به انتقال آب به مناطق ساحلی اختصاص یافت.

وی ادامه داد: در جریان سفر سال 99 ريیس جمهور به استان هرمزگان با ایشان اجرای این طرح جنبه حدی گرفت و پس از بررسی‌های کارشناسی شده موضوع و توجیهات اقتصادی، فنی و زیست محیطی، این طرح با اعتباری نزدیک به 2 میلیارد دلار در شورای اقتصاد تصویب و ابلاغ شد.

وی افزود: فرایند ساخت و تامین تجهیزات این پروژه مهم ملی از سال 97 آغاز و عملیات لوله گذاری این آن در تیرماه سال 99 با دستور ريیس جمهور شروع شد. این خط لوله با قطر 42 اینچ (106) و طول 1000 کیلومتر اجرا شده که نفت خام سنگین و نیمه سنگین ایران را از منطقه گوره در استان بوشهر به بندر جاسک در استان هرمزگان منتقل می‌کند که امیدوارم این طرح به عنوان مهمترین طرح پایه‌ای، زمینه‌ساز توسعه اقتصادی منطقه مکران باشد و پس از سال‌ها این کار کلید توسعه این مکان را به جریان اندازد.

وزیر نفت اضافه کرد: در مسیر این خط لوله 5 تلمبه خانه نفت خام، 10 پست برق و 300 کیلومتر خط انتقال نیرو اختصاصی و همچنین دو ایستگاه توپکرانی وجود دارد که برق مورد نیاز تلمبه‌خانه‌های مسیر در ظرفیت کامل 100 مگاوات است. در انتهای زنجیره نیز یک واحد اندازه گیری و یک ایستگاه توپکرانی و همچنین تاسیسات بارگیری نفت خام بر اساس سه گوی شناور، سه دستگاه میترینگ و 6 خط لوله زیر دریایی جمعا به طول 36 کیلومتر وجود دارد.

وی ادامه داد: در پایانه جاسک جمعا 20 مخزن با مجموع ظرفیت 10 میلیون بشکه ذخیره سازی در دست اجرا است. الان نفت خام پس از طی مسافت نزدیک به 1000 کیلومتر بدون هیچ مشکل عملیاتی به بندر جاسک رسیده و به دلیل آماده نبودن مخازن ذخیره به طور مستقیم در حال بارگیری در کشتی است.

زنگنه درباره بخش‌هایی از این طرح که در روز جاری به بهره برداری می‌رسد گفت: این بخش شامل 1000 کیلومتر خط لوله، ایستگاه تلمبه‌خانه شماره 2، تاسیسات ارسال و دریافت توپک و تجهیزات بارگیری نفت در جاسک به ظرفیت 300 هزار بشکه در روز است.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی می‌توان گفت این طرح تاکنون پیشرفت 82 درصدی داشته است و حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار در آن هزینه شده است.

وزیر نفت با بیان اینه دو شرکت تابعه شرکت ملی نفت ایران یعنی شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و شرکت نفت و گاز پارس به ترتیب مسيولیت بخش‌های خشکی و دریایی این طرح را بر عهده داشتند، اظهار کرد: برای اجرایی شدن مجموع این طرح قرارداد با پیمانکاران و تامین‌کنندگان به ارزش یک میلیارد و 150 میلیون دلار امضا شده که تاکنون 970 میلیون دلار آن پرداخته شده است. همچنین قرارداد‌هایی که شرکت نفت و گاز پارس با پیمانکاران و تامین کنندگان این پروژه به امضا کرده برابر با 300 میلیون دلار است که 200 میلیون دلار آن تاکنون پرداخته شده است.

وی گفت: اکنون بهره برداری از خط و تلمبه خانه‌ها و همه تجهیزات مسیر به شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت سپرده شده است که تجربه بالایی در بهره برداری از خطوط لوله نفت و فرآورده دارد. همچنین در حال حاضر عملیات بارگیری و صادرات نفت در جاسک نیز توسط شرکت نفت و گاز پارس انجام می‌شود که در ماه‌های آینده به‌طور کامل به شرکت پایانه‌های نفتی واگذار خواهد شد.

ظرفیت این پروژه تا پایان 1400 به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید

زنگنه با بیان اینکه این طرح در ابتدای سال 1401 به بهره‌برداری کامل خواهد رسید، تصریح کرد: از امروز تا مهرماه ظرفیت این طرح 300 هزار بشکه خواهد بود. از مهر تا آبان به 400 هزار بشکه، از آبان تا دی‌ماه با وارد مدار شدن تلمبه‌خانه‌ها و یک مخزن ذخیره در جاسک به 500 هزار بشکه، از دی ماه به ظرفیت 750 هزار بشکه و از ابتدای اسفندماه نیز به یک میلیون بشکه ظرفیت خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌برداری مرحله‌ای از طرح‌های بزرگ اینچنینی یک امر طبیعی است؛ همانطور که در نیروگاه ها، تصفیه خانه ها، خطوط لوله و پالایشگاه‌های گاز نیز مرسوم است.

وزیر نفت اظهار کرد: در همه بخش‌های این خط لوله و همینطور همه تاسیسات مرتبط، تمامی الزامات و استاندارد‌های ملی و بین المللی از جمله استاندارد IPS و API رعایت شده است.

زنگنه گفت: در ابتدای آغاز این پروژه، قرارداد‌هایی برای تامین 400 هزار تن ورق «نیز» مقاوم به نفت ترش و تامین پمپ‌های 6 مگاواتی با شرکت‌های خارجی منعقد شد که به دلیل تحریم‌ها تامین اقلام‌ها بسیار سخت بود.

دستیابی فولاد مبارکه به استاندارد تولید تختال مورد نیاز برای اجرای پروژه ملی گوره به جاسک

وی اضافه کرد: به همین دلیل یک کار مشترک یک ساله بین شرکت ملی نفت ایران، شرکت فولاد مبارکه و شرکت فولاد اکسین تعریف شد تا بتوانند به استاندارد تولید تختال توسط فولاد مبارکه و استاندارد تولید ورق توسط فولاد اکسین برسند.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: بخش اصلی ورق مورد نیاز این طرح که یک ورق مقاوم به نفت و گاز ترش است برای اولین بار در ایران ساخته و تامین شد. همچنین پمپ های 6 مگاواتی نیز به 50 پمپ 2.5 مگاواتی تبدیل و باز در ایران ساخته شد. در نتیجه طرح عظیم خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک جلوه‌ای از درهم شکستن تحریم‌ها و تکیه بر توان داخلی است.

صدور مجوز ساخت پالایشگاه 900 هزار بشکه‌ای

زنگنه همچنین از صدور مجوز ساخت پالایشگاه 900 هزار بشکه‌ای در این منطقه خبر داد که می تواند زمینه ساز ایجاد صنایع پایین دستی در این منطقه نیز بشود. همچنین 20 میلیون مخزن با سرمایه گذاری 230 میلیون دلاری توسط بخش خصوصی به روش بی‌او.تی (BOT) در حال احداث است. به علاوه در نظر داریم یک هنرستان صنعتی برای تربیت نیروهای ماهر در منطقه تاسیس کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین در این طرح 1100 هکتار زمین برای ساخت یک اسکله عظیم تجاری برای سازمان بنادر و دریانوردی تعیین و به آن تحویل داده شده است.

کاهش 20 سنتی هزینه هر بشکه نفت

وزیر نفت گفت: در حال حاضر یک پایانی صادراتی در اختیار داریم که نفت خام را از دریای عمان صادر می‌کند و علاوه بر افزایش ظرفیت صادراتی ایران، منجر به تنوع و انعطاف در پایانه‌های نفتی و کاهش ریسک‌های صادراتی و امنیتی به همراه دارد. همچنین این طرح مسیر رفت و برگشت مشتریان نفت کشور را به اندازه 1000 مایل دریایی کوتاه می کند و هزینه هر بشکه نفت را از 60 سنت به 40 سنت کاهش می دهد.

خط انتقال نفت گوره به جاسک؛ ایرانی‌ترین و سریع‌ترین خط لوله ساخته شده در کشور

زنگنه تصریح کرد: در این طرح بیش از 250 شرکت بزرگ و کوچک داخلی مشارکت و افزون بر 10 هزار نفر در آن کار کردند. همچنین تملک اراضی با عرض نزدیک به 200 متر و طول 1000 کیلومتر نیز انجام شد. این خط لوله، ایرانی‌ترین و سریع‌ترین خط لوله‌ای است که تاکنون در کشور ساخته شده است؛ امروز مرحله نخست آن به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم از امکانات موجود استفاده کنیم و ظرفیت صادرات خود را پیوسته افزایش دهیم. این طرح یکی از طرح هایی بود که به قول مقام معظم رهبری استراتژیک ترین طرح این دولت بود و خداروشکر به بهره برداری رسید. ساخت پایانه صادراتی جدی نفتی نشان دهنده غیرت و توانمندی ایرانیان است.

حسن روحانی، ريیس جمهور، نیز در این جلسه پس از اظهارات وزیر نفت گفت: امروز یک روز تاریخی و بزرگ برای ملت ایران است. هرچه زمان بگذرد اهمیت این پروژه بیشتر برای مردم روشن می‌شود. الان برای دنیا روشن شد که جمهوری اسلامی ایران یک اقدام بسیار مهم ملی را در زمینه صادرات نفت انجام داده است.

وی افزود: شاید پروژه ای با این عظمت برای صادرات نفت آن هم با این هدف که ما یک پایانه صادراتی جدید در منطقه آن هم در بیرون از خلیج فارس و در دریای عمان طرح بسیار حايز اهمیتی است که با این همه عظمت در مدت زمان تقریبا دو سال و چند ماه یکی از افتخارات صنعت ایران زمین است که به ملت ایران تبریک می گویم. این مسيله نشان دهنده غیرت، توانمندی و دانش ایرانیان است. این طرح یک طرح تاریخی است که به عنوان بزرگترین طرح وزارت نفت در تاریخ ثبت خواهد شد.

ريیس جمهور تصریح کرد: این افتتاح یک افتتاح استثنایی میان تمام پروژه‌هایی است که در این دولت افتتاح شده و به بیان دیگر می توان گفت که مهمترین افتتاح در دولت یازدهم و دوازدهم و همچنین پاسخ محکمی در برابر توطيه گران و افرادی است آینده ایران را پایدار نمی‌دانند.

روحانی ادامه داد: زمانی که دشمن خواست در جنگ اقتصادی با ایران وارد شود، عمدتا در دو میدان و زمینه با ایران وارد جنگ شد که یکی صادرات نفت و دوم حوزه بانک و نقل و انتقالات پولی بود. البته تحریم های بسیاری وجود داشت اما این دو زمینه بسیار تاثیرگذار و دشمن روی آن حساب کرده بود.

وی افزود: احساس دشمن این بود که در این صورت برای ایران ممکن نیست ارز مورد نیاز برای تامین نیازهای خود را تامین کند. این در حالی است که در همین مدت 4 ماه اول سال جاری تاکنون بیش از 5 میلیارد دلار ارز برای دارو و کالاهای اساسی توسط بانک مرکزی تامین شده که این مقدار در روزهای آتی به 6 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. اگر کشور ارز نداشته باشد چگونه می تواند کالاهای مورد نیاز خود را تامین کند؟

ريیس جمهور در پایان از همه دست اندرکاران پروژه انتقال نفت خام از گوره به جاسک به ویژه شرکت فولاد مبارکه قدردانی کرد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد