پاییز معاملات ملک در پایتخت/ کاهش دادوستد‌ها و رشد اندک 1.2 درصدی قیمت خانه/ صاحبخانه‌ها سقف اجاره‌بها را رعایت نکردند

پاییز معاملات ملک در پایتخت/ کاهش دادوستد‌ها و رشد اندک 1.2 درصدی قیمت خانه/ صاحبخانه‌ها سقف اجاره‌بها را رعایت نکردند

با گذشت هفت ماه از سال، امروز بانک مرکزی در گزارشی از تحولات بازار مسکن تهران خبر داد. گزارشی که نشان از رشد حدود یک درصدی قیمت یک متر خانه در مقایسه با پایان تابستان دارد و از سوی دیگر بیان گر رکود در دادوستدهاست.

با گذشت هفت ماه از سال، امروز بانک مرکزی در گزارشی از تحولات بازار مسکن تهران خبر داد. گزارشی که نشان از رشد حدود یک درصدی قیمت یک متر خانه در مقایسه با پایان تابستان دارد و از سوی دیگر بیان گر رکود در دادوستدهاست.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بررسی اطلاعات منتشره توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد، در پایان اولین ماه از سومین فصل سال، تعداد معاملات مسکن با کاهش مواجه بوده است. به گونه‌ای که حدود 5400 معامله خرید و فروش مسکن در تهران به ثبت رسیده است که نسبت به شهریور 10.2 درصد کمتر شده است. همچنین متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 43 میلیون و 724 هزار تومان بود که حاکی از افزایش 1.2 درصدی نسبت به ماه قبل است. این در حالی است که در پایان تابستان نیز روند افزایش ماهانه قیمت یک متر خانه در سطح 1.1 درصدی قرار داشت. به گونه‌ای که در ماه‌های خرداد، تیر و مردادماه سال جاری درصد افزایش قیمت ماهانه مسکن تهران به ترتیب 8.4، 5.8 و 2.5 درصد بود.

رقم 43 میلیون و 724 هزار تومانی نسبت به ماه مشابه سال قبل، معادل 38.2 درصد افزایش داشته است.

گران‌ترین و ارزان‌ترین خانه‌ها در کدام مناطق تهران است؟

در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیش‌ترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده، معادل 87 میلیون و 330 هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با 21 میلون و 300 هزار تومان به منطقه 18 تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال 1400 به ترتیب 26.8 و 40.7 درصد افزایش نشان می‌دهند.

سهم نوساز‌ها از معاملات مهر

همان طور که پیشتر اشاره شد، در مهرماه امسال، تعداد معاملات مسکن به رقم 5416 رسیده بود که نسبت به ماه قبل، 10.2 درصد کمتر بوده و نسبت به مهرماه سال قبل یک درصد افت داشته است.

حال بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در مهرماه سال 1401 حاکی از آن است که از مجموع 5 هزار و 416 واحد مسکونی معامله شده، واحد‌های تا پنج سال ساخت همچون ماه قبل، با سهم 28.6 درصد، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. با وجود این، سهم مذکور در مقایسه با مهرماه سال قبل، حدود 4.4 واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحد‌های با قدمت بالا در گروه‌های "11 تا 15" و "بیش از 20 "سال ساخت افزوده شده است، در حالی که تعداد معاملات مربوط به خانه‌های بیش از 20 ساخت، با رشد 58.8 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل همراه بوده است.

همچنین توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در مهرماه سال جاری حاکی از آن است که از میان مناطق 22گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 15 درصدی از کل معاملات، بیش‌ترین تعداد قرارداد‌های مبایعه‌نامه را از آن خود کرده است. همچنین مناطق 10 و 2 به ترتیب با سهم 9.3 و 8.7 درصدی از کل معاملات انجام شده در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

چند درصد از معاملات به خانه‌های زیر 3 میلیارد تومان رسید؟

توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده شهر تهران در مهرماه امسال نشان می‌دهد، به لحاظ مساحت، واحد‌های مسکونی با سطح زیربنای کمتر از 80 متر مربع، سهمی معادل 56.8 درصد از معاملات انجام شده را از آن خود کردند. همچنین 56.1 درصد واحد‌های مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این ماه معامله شده و 50.3 درصد از معاملات نیز به واحد‌های مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از 3 میلیارد تومان اختصاص داشته است.

نرخ اجاره بیشتر از سقف مجاز

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در مهرماه سال 1401 نشان‌دهنده رشد به ترتیب معادل 40.9 و 46.8 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است. لازم به توضیح است، رشد ماهانه شاخص مزبور در تیرماه در شهر تهران و کل مناطق شهری یکسان و معادل 7 درصد می‌باشد.

رشد نرخ اجاره در کانال 40 درصدی در حالی است که پیش‌تر در روز‌های پایانی فصل بهار، بسته سیاستی مصوب در جلسه شورای‌عالی سران قوا خبر از تعیین سقف 25 درصدی برای تمدید قرارداد‌های اجاره‌بها در شهر تهران در سال 1401 می‌داد و تاکید داشت در شهر تهران و سایر کلانشهر‌ها 25 درصد، سایر نقاط شهری 20 درصد که با توافق مالک و مستاجر با نرخ‌های کمتر از موارد فوق بلامانع است.

این در حالی است که در سال‌های 99 و 1400 نیز ستاد ملی کرونا با توجه به اپیدمی ویروس کووید 19 در مصوبه‌ای سقف مجاز افزایش اجاره بها در تهران را 25 درصد، سایر کلانشهر‌ها 20 درصد و دیگر شهر‌ها 15 درصد اعلام کرده بود، ولی در عمل شاهد عدم اجرای این سقف گذاری در بسیاری از معاملات اجاره خانه بودیم.

در هر صورت با توجه به جلسه اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به ریاست ريیس‌جمهور، با بررسی موضوع افزایش غیر مجاز اجاره‌بها در تابستان امسال، این امیدواری وجود دارد تا در سال آینده شاهد این روند افزایشی خارج از تعیین سقف نباشیم. زیرا در این جلسه سید ابراهیم ريیسی، دستگاه‌های مسيول در این زمینه را موظف کرده است به وظایف قانونی خود عمل کنند تا از افزایش اجاره‌بها در ماه‌های آینده جلوگیری شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد