عرضه و معاملات سیمان در بورس کالا بدون هیچ دخالت

عرضه و معاملات سیمان در بورس کالا بدون هیچ دخالت

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:قانون هم به صراحت این موضوع را اعلام کرده که سیمان باید در بورس کالا عرضه و معاملات آن بدون هیچ دخالتی انجام شود.

به گزارش بورس نیوز، حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: نکته مطرح شده از سوی معاون معدنی وزارت صمت این بود که دولت نمی‌تواند دخل و تصرفی در حوزه محصولات سیمان داشته باشد، زیرا این محصول در بورس کالا عرضه می‌شود و قیمت‌ها در این بازار و براساس عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد؛ قانون هم به صراحت این موضوع را اعلام کرده که سیمان باید در بورس کالا عرضه و معاملات آن بدون هیچ دخالتی انجام شود.


  • بیشتر بخوانید: درخواست عرضه کامل سیمان در بورس کالا

فیروزی با بیان اینکه این نکته به عنوان مسایلی مهم برای بازتعریف عرضه محصولات در بورس کالا صورت می‌گیرد، افزود: باید به فلسفه برخی از موضوعات دقت شود، زمانی که صحبت از عرضه محصولی در بورس کالا مطرح می‌شود، این موضوع برای تنظیم بازار، تعیین شفاف قیمت‌ها و در نهایت ایجاد تعادل در قیمت‌ها و معاملات عنوان شده است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه قرار نیست با عرضه محصولات در بورس کالا، اقدامی را فقط به صورت شکلی انجام دهیم بلکه ماهیت و هدف از این اقدام به عنوان مساله‌ای مهم برای ما تلقی می‌شود، گفت: فلسفه عرضه محصولات در بورس کالا ایجاد تعادل در قیمت، تنظیم بازار، جلوگیری از رانت و فساد در بازار است، همچنین از طریق بورس کالا می‌توان محصول را به راحتی در اختیار مصرف کننده قرار داد.

به گفته وی، اگر این فلسفه که به عنوان اقدامی درست تلقی می‌شود مورد قبول همه مسوولان باشد به مرور می‌توان شاهد بهبود وضعیت بازار سیمان در کشور باشیم.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس به حاشیه‌های ایجاد شده در زمینه خروج سیمان از بورس کالا اشاره و بیان کرد: مسوولان مجوزی برای قطع عرضه سیمان در بورس کالا دریافت نکردند، روز چهارشنبه گزارشی وزیر نیرو ارايه داده که بر اساس آن هوا در حال حرکت به سمت کاهش دما است.

وی اعلام کرد: با توجه به صحبت مطرح شده از سوی وزیر نیرو امیدواریم با خنک شدن هوا و کاهش مصرف برق سهمیه مصرفی برق در واحد‌های صنعتی و تولیدی را افزایش دهند.

فیروزی با اشاره به برنامه‌های ارايه شده از سوی وزارت صمت مبنی بر افزایش سهمیه مصرف برق در واحد‌های صنعتی و تولیدی خاطرنشان کرد: وزارت صمت به عنوان متولی واحد صنعتی و تولیدی به دنبال تنظیم گری برای عرضه بیشتر محصولات به بازار است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: اکنون به کارخانه‌های سیمان این مجوز ارايه شده است تا 30 درصد از ظرفیت خود را برای فعالیت در روز و 70 درصد را برای شب بگذارند، امیدواریم با توجه به کاهش دما سهمیه مصرف برق در این واحد‌ها به میزان بیشتری افزایش پیدا کند.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد