افزایش 7730 واحدی شاخص بورس تهران

افزایش 7730 واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 7730 واحد همراه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شاخص بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند فزاینده قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با افزایش 7730 واحد نسبت به روز قبل به رقم یک میلیون و 795 هزار و 944 واحد رسید.

همچنین شاخص هم وزن با افزایش 4571 واحد به رقم 537 هزار و 563 واحد رسید. ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 6 میلیون و 603 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 11.7 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 527 هزار فقره معامله و به ارزش 7 هزار و 44 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همه شاخص‌های بورس امروز سبز شدند اما میزان افزایش شاخص‌ها زیر یک درصد بوده است. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی نسبت به روز قبل 0.43 درصد افزایش یافتند. این دو شاخص با معیار هموزن 0.86 درصد رشد کردند.

شاخص آزاد شناور 0.42 درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 0.77 درصد ارتقاء یافت و شاخص بازار دوم بورس به اندازه 0.2 درصد افزایش یافت.

امروز نمادهای شاخص‌ساز شامل گل‌گهر، مپنا، سرمایه‌گذاری غدیر، ایران‌خودرو، بانک ملت و چادرملو بودند و نماد پتروشیمی خلیج‌فارس بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشته است.

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با 65 واحد افزایش به رقم 22 هزار و 784 واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 274 هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس که شرکت‌های اخراجی از بازارهای اصلی و شرکت‌های تازه‌وارد در آن قرار دارند به بیش از 400هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 4.9 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 257 هزار فقره معامله و به ارزش 33 هزار و 211 میلیارد تومان داد و ستد کردند.با این حساب ارزش معاملات امروز در بورس و فرابورس به بیش از 40 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز نمادهای انتخاب، فرابورس، بیمه پاسارگاد، بانک دی و کلرپارس به ترتیب بیشترین افزایش در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای فولاد غدیر ایرانیان و پالایش نفت شیراز بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

به گزارش فارس، امروز برای اولین بار اوراق قرض‌الحسنه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از طریق فرابورس عرضه اولیه شد بازار سرمایه محل مناسبی برای تامین مالی شرکت‌ها و حتی دولت به شمار می‌رود، بنابراین باید از بازار سرمایه به عنوان یکی از منابع تامین مالی اقتصاد حمایت شود.

از سوی دیگر حضور سرمایه‌گذاران خرد در بازار سرمایه باعث می‌شود نقدینگی سرگردان به جای حرکت به سمت بازار ارز، سکه و طلا و املاک که باعث ایجاد سفته‌بازی و افزایش بی‌رویه نرخ‌ها می‌شود، به سمت شرکت‌های تولیدی در بورس و فرابورس هدایت بشود و بدین وسیله می‌توان به رونق تولید در شرکت‌های بورسی امیدوار شد.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد