تهاتر ، مسیر افزایش تجارت ایران و ویتنام

تهاتر ، مسیر افزایش تجارت ایران و ویتنام

سرپرست امور بین‌الملل اتاق ایران در دیدار با ريیس دفتر بازرگانی سفارت ویتنام در تهران، استفاده از روش تهاتر را راهی برای افزایش سطح روابط تجاری دو کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری برنا، نیلوفر اسدی ريیس دفتر بازرگانی سفارت ویتنام در تهران با حضور در اتاق ایران با سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران دیدار و دو طرف درباره راه‌های توسعه تجارت بین دو کشور و رفع موانع و مشکلات پیش روی آن گفتگو کردند.

اسدی درباره مسيله تهاتر گفت: اجرایی شدن تهاتر در روابط تجاری میان دو کشور، نیازمند تعریف مکانیزم درست و دقیق اجرایی است که می‌بایست توسط سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی انجام شود و در راستای آن مجوز‌های اجرایی لازم اخذ و تهاتر انجام شود.

وی از طرف ویتنامی خواست تا مشخصا زمینه‌ها و فهرست کالا‌های قابل همکاری تهاتری مدنظر خود با ایران را مشخص و ارايه کنند.

در ادامه سرپرست معاونت بین‌الملل طرح تهاتر در ادامه افزود: شرکت‌های خصوصی دو طرف می‌توانند با بهره‌مندی از سیستم تهاتر دو یا سه جانبه، به تجارت بپردازند. بدین شکل که دو شرکت کالا‌های موردنیاز خود یا شرکت سومی را تهیه و نیاز‌های تجاری یکدیگر را تامین کنند.

اسدی گفت: لازمه این طرح، تدوین مکانیزم مربوطه از سوی سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی و همچنین تعیین حساب یا صندوق تسویه است تا هزینه‌ها طبق اصول و زیرنظر سازمان‌های ناظر پرداخت یا دریافت شود. در همین راستا، پیشنهاد شد تا در جلسات آتی با موضوع و محوریت تهاتر بین دو کشور، از نمایندگان سازمان‌های مرتبط و بانک مرکزی به منظور بررسی مسايل فنی و ساز و کار‌ها دعوت شود.پ

نگوین لانگ، ريیس دفتر بازرگانی سفارت ویتنام در این دیدار گفت: وزارت صنایع و تجارت ویتنام نقش مهم و به سزایی در مباحث تجاری و بازرگانی کشور ویتنام ایفا می‌کند. هر زمانی که نمایندگان ما یا هیات اعزامی تجار ویتنامی به ایران می‌آیند، این مسيله مهم را به بررسی گذاشته و به تبادل اطلاعات در این خصوص می‌پردازیم. تجارت با ایران از اهمیت مهمی برای ما برخوردار است هرچند که می‌بایست درسایه تحریم‌ها به آن بپردازیم.

ادامه داد: بهره‌مندی از تجربه تجارت با کشور‌های دیگر و همچنین کشور‌های همسایه ایران می‌تواند در یافتن راه‌حل‌ها و تعیین سازکار‌های تجارت و تهاتر کالا با ایران به ما کمک کند.

ساجد نیک مهر ريیس اتاق بازرگانی ایران و ویتنام در ادامه افزود: عمده صادرات کشورمان به ویتنام زعفران، انجیر، فولاد، کايوچو و پای مرغ است. ویتنام هم دانه‌های قهوه به ایران صادر می‌کند. در زمینه صادرات تجهیزات الکترونیکی و واردات انواع ادویه ویتنامی و برنجی که در فرهنگ و سبدغذایی ایرانی قابل پذیرش بوده، می‌توان همکاری کرد.
وی تاکید کرد: صادرات چرم از ایران به ویتنام، صادرات تجهیزات پزشکی و همکاری در حوزه سلامت و تبادل گردشگر از حوزه‌های مهم همکاری دو کشور است.

به‌گفته نیک‌مهر عمده تجارت ویتنام با منطقه اوراسیا و بلاروس است که با بهره‌مندی از زیرساخت‌های کشور ترکیه در حوزه لجستیک می‌توانیم کالا‌های دو کشور را به یکدیگر یا منطقه اوراسیا ارسال کنیم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد