اقدام شایسته فرابورس ایران و سازمان بورس به منظور توقف تمام پذیره‌نویسی‌ها تا پایان امسال

اقدام شایسته فرابورس ایران و سازمان بورس به منظور توقف تمام پذیره‌نویسی‌ها تا پایان امسال

در حال حاضر دستور توقف تمامی پذیره نویسی ها تا پایان امسال از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین فرابورس ایران به شدت کار پسندیده ای است زیرا اکنون بازار سهام با کمبود نقدینگی مواجه است و ظرفیت پذیرش پذیره نویسی های جدید را ندارد.

محمد علی احمد زاد اصل، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) درباره تاثیر توقف تمامی پذیره نویسی ها در فرابورس تا پایان امسال، اظهار کرد: در حال حاضر چنین اقدامی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و همنچین فرابورس ایران به شدت کار پسندیده ای است و نشان از همراه شدن این ارگان با فعالان بازار سرمایه دارد. زیرا مطابق اظهار نظر اکثر فعالان این حوزه، بازار سهام اکنون با کمبود نقدینگی مواجه است و ظرفیت پذیرش پذیره نویسی های جدید را ندارد.

او بیان کرد: تا زمانی که نقدینگی کافی در بازار سرمایه موجود نباشد به طور قطع عرضه اولیه و پذیره نویسی در بازار سهام اقدام پسندیده و جایزی نیست، زیرا مسيله مذکور نیازمند تزریق منابع مالی جدید است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بسیاری از فعالان بازار سهام با اقدام فرابورس مبنی بر توقف سازی پذیره نویسی ها تا پایان سال مخالفند و و بر این باورند که این امر به ماهیت بازار سرمایه لطمه خواهد زد، اما در جواب اظهار نظرات این افراد باید گفت اگر امر مذکور انجام می گرفت به طور قطع نقدینگی بیشتری از این بازار تا پایان سال خارج می شد.

احمدزاد اصل تصریح کرد: اگر پذیره نویسی ها ادامه دار بود، بی شک شرکت های پذیرفته شده در چنین شرایطی نه تنها ارزش سهام‌شان روند صعودی به خود نمی گرفت بلکه هماننده سایر شرکت های عرضه شده با زیان مواجه می شدند. ناگفته نماند که چنین امری بیش از پیش نیز سبب خدشه دار شدن اعتماد سهامداران حاضر در این بازار می شد.

او گفت: تا زمانی که بازار به تثبیت نرسد و نقدینگی مورد نیاز وارد این بازار نشود، هرگونه عرضه و پذیره نویسی به ضرر سهامداران خواهد بود، بنابراین می توان گفت اکنون این تصمیم اتخاذ شده از سوی فرابورس ایران سبب تعادل بخشی بازار سرمایه خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: امید می رود در سال آینده با توجه به تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت در راستای حمایت از بازار سرمایه همانند تزریق نقدینگی به صندوق ثبیت بازار سرمایه شاهد بازگشت ثبات به این باشیم زیرا عرضه های اولیه یا پذیره نویسی ها درصورتی می توانند مثمره ثمر واقع شوند که بازار سرمایه با مشکلاتی اعم از کمبود نقدینگی و نوسانات آسیب زا مواجه نباشد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد