ماجرای شاخص کل فیک چه بود؟

ماجرای شاخص کل فیک چه بود؟

از روز گذشته سه شنبه مورخه 21 تیر 1401 طوفان تويیتری با هشتگ شاخص فیک به راه افتاد و در آن فعالان بازار سرمایه تصویری...

در فروردین ماه 1369 بود که شاخص کل برای اولین بار وارد ادبیات بازار سرمایه شد و از همان زمان تاکنون این شاخص به عنوان سنجه‌ای برای بیان وضعیت بورس شناخته می‌شود.

سنجه ای که هر از چندگاهی رسانه ملی و یا سیاسیون با استناد به آن به تشریح خوب یا بد بودن بازار سرمایه می پردازند و این در حالی است که همه فعالان بازار سرمایه به این مسيله واقفند که این سنجه نمی تواند حال عمومی بازار سرمایه را به درستی نشان دهد.

درست نبودن و یا به اصطلاح فیک بودن شاخص کل موجب شده است تا در چند ماه گذشته انتقادات و اعتراضاتی به آن وارد شود و حتی برخی نهادها پیشنهاداتی را برای بهبود و یا جایگزین کردن شاخصی بهتر ارايه دهند. به عنوان نمونه در دهم بهمن ماه سال جاری اعضای اتاق بازرگانی ایران که میزبان ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور بودند از ارايه پیشنهادی برای تشکیل یک کمیته مشترک برای اصلاح شاخص بورس سخن گفتند. در این نشست کمیته بورس کمیسیون بازار پول و سرمایه پیشنهادی را مبنی بر تشکیل کمیته‌ای مشترک به منظور انجام کارهای مطالعاتی برای تعریف شاخص کل و اصلاح آن به صورت دقیق و بر اساس معیارهای کارشناسی شده، مطرح کرد.

ماجرای هشتگ شاخص فیک چه بود؟

اما از روز گذشته سه شنبه مورخه 21 تیرماه 1401 اعتراضات فعالان بازار سرمایه به این شاخص بالا گرفت چرا که سخنگوی دولت در صحبت های خود با اشاره به این شاخص حال بازار را مثبت ارزیابی کرد و این در حالی بود که سبدهای سهامداران با ضرر و زیان هایی رو به رو است و هر روز بازار قرمزتر از روز گذشته می باشد.

بهادری جهرمی در نشست خبری خود گفت: دولت هرگز نگاه تامین مالی از بازار سرمایه ندارد. بیش از 4 هزار میلیارد ریال به حدود دو میلیون و نهصد هزار نفر، سود انباشته پرداخت شده است. شاخص کل بورس از زمان آغاز دولت سیزدهم 10 درصد رشد داشته است که به معنای بورس با ثبات است.

بعد از این صحبت ها فعالان بازار سرمایه با تهیه بنر و هشتگی که تصویر آن را در زیر ملاحظه می کنید به این صحبت های بهادری جهرمی اعتراض کردند.

آنچه خواسته فعالان بازار سرمایه می باشد این است که با توجه به اینکه شاخص کل نمی تواند حال عمومی بازار را به درستی نشان دهد، پیشنهاد می گردد که شاخص بهتری جهت بیان کلیت وضعیت بازار طراحی شود و آن شاخص ملاک قرار گیرد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد