برگ سبز خودرو رسمی می‌شود؟

برگ سبز خودرو رسمی می‌شود؟

معاونت قوانین مجلس، طرح اصلاح ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی را با هدف «رسمی شدن برگ سبز خودرو» و با امضای 34 نماینده به هیات ريیسه مجلس تقدیم کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اختلافات مطرح‌شده در محافل حقوقی و قضايی در خصوص مرجع دارای صلاحیت برای صدور سند رسمی خودرو، مجلس را بر آن داشت تا با یک طرح دوفوریتی به این اختلافات پایان دهد.

به نقل از تسنیم، بر این اساس معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی، طرح اصلاح ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی را به‌منظور تعیین مرجع صدور سند رسمی خودرو و نیز با هدف رسمی شدن برگ سبز خودرو و با امضای 34 نماینده به هیيت ريیسه مجلس تقدیم کرد.

در مقدمه (دلایل توجیهی) این طرح آمده است: با توجه به برداشت‌های متعدد از ماده 29 قانون تخلفات رانندگی و در راستای اختلاف نظر نیروی انتظامی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مبنی بر نقل و انتقال سند مالکیت خودرو و مکاتبات متعددی که در این خصوص انجام شده، بطوریکه بعضی افراد معتقدند نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر رسمی انجام شود و بعضی دیگر معتقدند که برگ سبز صادر شده توسط نیروی انتظامی یک سند رسمی تلقی می‌گردد و بعد از صدور برگ سبز خودرو دیگر نیازی به مراجعه به دفاتر ثبت اسناد و املاک رسمی جهت صدور سند در این دفاتر نیست، در جهت رفع اختلاف نظرهای موجود و رعایت حقوق عامه مردم طرح اصلاح ماده 29 قانون تخلفات رانندگی به شرح زیر به شورای اسلامی ارائه می‌شود.

این طرح به امضای 34 نماینده مجلس رسیده است که عبارتند از: علیرضا ورناصری،‌ هاجر چنارانی،‌ محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، علیرضا زندیان، احسان ارکانی، مجید نصیرائی، حسین جلالی، رحمت‌اله نوروزی، مهدی عسگری، مجتبی توانگر، فرهاد بشیری، بهروز محبی نجم‌آبادی، قاسم ساعدی، فتح‌اله توسلی، حسن محمدیاری، علی خضریان، بهزاد رحیمی، محمدمهدی فروردین، سیدجواد حسینی‌کیا، نصراله پژمان‌فر، احمدحسین فلاحی‌همدان، غلامحسین کرمی، انور حبیب‌زاده بوکانی، حسن همتی، یعقوب رضازاده، مالک شریعتی‌نیاسر، سیدناصر حسینی‌پور گچساران، سیدمحمود نبویان، محمد سرگزی، علیرضا عباسی، سیدمحمد مولوی، حسین حاتمی، سیدموسی موسوی و موسی احمدی.

در این طرح اصلاح ماده (29) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 8/12/1389 و تبصره‌های آن به این شرح پیشنهاد شده است:

ماده 29- نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام می‌شود و برگ سبز صادره از سوی نیروی انتظامی سند قطعی خودرو تلقی می‌گردد. دارندگان وسایل نقلیه مکلفند جهت هرگونه نقل و انتقال خودرو به ادارات راهنمایی و رانندگی (مراکز تعویض پلاک) مراجعه نمایند.

تبصره 1- ادارات راهنمایی و رانندگی موظفند ضمن بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمهها و دیون معوق و تعویض پلاک، نسبت به صدور برگ سبز خودرو اقدام نمایند.

تبصره 2- آیین‌نامه اجرائی این ماده توسط وزارتخانه‌های دادگستری و کشور و نیروی انتظامی ظرف مدت یک ماه تهیه می‌شود و به تصویب هیيت وزیران می‌رسد.

به چندباره‌کاری در بحث سند خودرو پایان می‌دهیم

فرهاد بشیری، نماینده مردم پاکدشت در خانه ملت و یکی از امضا کنندگان این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار قضايی خبرگزاری تسنیم، گفت: متاسفانه در کشور شاهد چندباره‌کاری هستیم که یکی از آنها بحث سند خودرو است. الان برای مالکیت قانونی خودرو هم برگ سبز نیروی انتظامی و هم سند رسمی دفاتر اسناد صادر می‌شود که چندباره‌کاری است.

وی افزود: یکی از راه‌های حذف کارهای تکراری در بحث سند خودرو، اصالت و رسمیت دادن به برگ سبز صادره از سوی راهنمایی و رانندگی است که در این صورت انجام تشریفات تکراری حذف می‌شود؛ اما از نظر حقوقی باید شرایطی را فراهم کرد که مردم در آینده دچار مشکل نشوند.

بشیری تاکید کرد: باید برگ سبز نیروی انتظامی را به رسمیت بشناسیم و آن را به عنوان سند رسمی خودرو ملاک قانونی قرار دهیم و در این خصوص باید تغییر و تحولات لازم انجام شود؛ چون هم وقت مردم هدر نمی‌رود و هم هزینه‌های آنها برای نقل و انتقال سند خودرو بالا نمی‌رود؛ اما در حین همین تغییرات باید حواسمان به اشتغال جوانان در دفاتر اسناد و نیز منافع و حقوق دولتی جمع باشد.

گفتنی است؛ این طرح دوفوریتی است و پس از بررسی در کمیسیون مربوطه (احتمالا قضايی و حقوقی یا اجتماعی) در صحن علنی مجلس به رای نمایندگان مردم گذاشته خواهد شد.

مطالعه بیشتر: هزینه عجیب نقل و انتقال سند خودروهای ایرانی

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد