هرگونه بنگاه داری برای صندوق، سم مهلک است

هرگونه بنگاه داری برای صندوق، سم مهلک است

ريیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: می خواهیم از توان بخش خصوصی استفاده کنیم. حضور ما به عنوان اپراتور صندوق را نابود می کند. صندوق توسعه ملی نباید بنگاه داری کند. برای صندوق هر گونه بنگاه داری سم مهلک است.

به گزارش بورس نیوز، مهدی غضنفری، ريیس هیات عامل صندوق توسعه ملی اظهار کرد: وقتی از 150 میلیارد دلار دارایی صندوق توسعه ملی، 100 میلیارد دلار را دولت برداشت کرده یعنی دو سوم مبلغ را برداشت کرده است. آنچه ما به دولت دادیم وام بلاعوض نیست، تسهیلات است. به هر حال نکته مهم این است که دارایی‌های صندوق بیش از 150 میلیارد دلار است، اما آن مقدار از وجوه که صندوق می‌تواند درباره آن تصمیم بگیرد بیش از 10 میلیارد دلار است.

وی افزود: تسهیلات ارزان قیمتی به دولت‌ها و تسهیلات 2 یا 5 درصد به بخش خصوصی دادیم. این‌ها باید به صندوق برگردد. اما موضوع این است که این تسهیلات در هر پروژه و طرحی که می‌رود چند سال شاید 10 سال حبس شود. حال این حبس شدگی می‌تواند در دست دولت باشد یا بخش خصوصی. این حبس شدن صندوق را از فعالیت خود دور می‌کند. تسهیلاتی که به بخش خصوصی داده شده بخش زیادی از آن برگشت داده شده است. تسهیلات دولت کاملا بازگشت داده نشده است.

ريیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: صندوق توسعه ملی به طور معمول چیزی حدود 20 همت در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد. بانک‌ها با آن به مشتریان تسهیلات می‌دهند. وقتی مبلغ بر می‌گردد بانک آن را به حساب صندوق توسعه ملی واریز می‌کند و بعد از 6 ماه مجددا به بانک‌ها تسهیلات می‌دهیم.

غضنفری درباره میزان بدهی دولت و بخش خصوصی به صندوق توسعه ملی خاطرنشان کرد:بدهی دولت به این صندوق 100 میلیارد دلار و بخش خصوصی 40 میلیارد دلار است.

وی توضیح داد: بیش از نیمی از بدهی دولت‌ها سررسید شده است. بدهی بخش خصوصی حدود 6 میلیارد دلار سررسید شده است. بازپرداخت بخش خصوصی در سال 1401 بهتر از سال 1400 بود.

ريیس هیات عامل صندوق توسعه ملی بیان کرد: در حکمرانی نوین پیشنهاد دادیم که دولت مجوز استفاده از منابع خدادادی را به صندوق توسعه ملی بدهد و بتوانیم سرمایه گذاری کنیم که با این کار هم سهمی به دولت خواهیم داد و هم طلب خود را از دولت را می‌توانیم بگیریم.

غضنفری ادامه داد: در این راستا می‌خواهیم از توان بخش خصوصی استفاده کنیم. حضور ما به عنوان اپراتور صندوق را نابود می‌کند. صندوق توسعه ملی نباید بنگاه داری کند.. با دولت مذاکره کردیم و نتیجه خوبی داشتیم. اگر مجوز به ما داده شود مثل یک شرکت ملی نفت شماره 2 فعالیت خود را آغاز می‌کنیم. برای صندوق هر گونه بنگاه داری سم مهلک است.

وی افزود: در حکمرانی نوین اجازه گرفتیم که سرمایه گذاری کنیم. سرمایه گذاری در بازار‌های کم ریسک مثل بازار سرمایه. ما دربازار سرمایه سود خوبی کسب کردیم. در پروژه‌های مختلف با بانک‌ها مشارکت داشتیم.

ريیس هیات عامل صندوق توسعه ملی درباره اینکه بیشترین برداشت در چه دولتی صورت گرفته گفت: به طور کلی ورودی دولت دهم به صندوق خیلی بیشتر از برداشت بود. برداشت دولت یازدهم و دوازدهم بیشتر از مبلغی بود که وارد کردند. هیچ دولتی برداشت‌هایی که از صندوق داشته را بازپرداخت نکرده است.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد