1200 مگاوات صرفه‌جویی برق با الزامی شدن نصب الکتروموتورهای پربازده BLDC روی کولرهای آبی

1200 مگاوات صرفه‌جویی برق با الزامی شدن نصب الکتروموتورهای پربازده BLDC روی کولرهای آبی

معاون سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) از برنامه وزارت نیرو برای ارتقای استانداردهای انرژی...

به گزارش خبرگزاری برنا، محمدمهدی پیغمبرزاده معاون بهره‌وری انرژی ساتبا، اظهار داشت: عامل اصلی مصرف برق کولرهای آبی، الکتروموتور آنهاست که متاسفانه فناوری آن‌ها مربوط به نیم قرن پیش و راندمان آنها کمتر از 50 درصد است؛ بدین معنی که تقریبا 50 درصد از برق مصرفی در این موتورها به هدر می‌رود.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های سازمان ملی استاندارد، بیش از 70 درصد کولرهای آبی تولیدی کشور، پرمصرف و دارای رده انرژیG ، F و E بودند و 13 سال نیز از تدوین استاندارد قبلی کولر آبی گذشته بود؛ لذا در گام اول با حذف این سه رده از برچسب انرژی، سه رده A+,A++,A+++ به بالای رده‌های برچسب انرژی افزوده شد.

معاون بهره‌وری انرژی ساتبا اضافه کرد: با اجباری شدن این اصلاحیه استاندارد، سازندگان کولر ملزم به استفاده از موتورهای با راندمان بالاتر از قبل (بین 60 تا 70 درصد) در کولرهای تولیدی شدند که ضرورت دارد این میزان نیز ارتقا یابد.
وی در ادامه از آغاز اجرای فاز دوم اصلاح استاندارد انرژی کولرهای آبی خبر داد و گفت: با توجه به توسعه فناوری تولید الکتروموتورهای پربازده BLDC که راندمان 90 درصد و بیشتر دارند، تولید 100 درصد کولرهای آبی در آینده نزدیک باید با استفاده از الکتروموتورهای BLDC صورت پذیرد که طی چهار سال آتی می‌تواند منجر به کاهش 1200 مگاوات برق مصرفی کشور شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد