پیامد خرید و فروش غیر مجاز ارز در بازار

پیامد خرید و فروش غیر مجاز ارز در بازار

ريیس کانون صرافان اخذ مالیات از خرید و فروش غیرمجاز ارز را در بهبود بازار ارز تاثیرگذار برای بلند مدت نمی‌داند و تک...

احمد لواسانی اظهار کرد: وضعیت بازار ارز در سامانه نیما روان است و مشکلی ندارد و تقاضا برای ارز در سامانه نیما کمتر از عرضه است اما وضعیت بازار در حوزه ارز مسافرتی، دانشجویی و سایر ارزها از آنجا که این نیازها در صرافی‌ها پاسخ داده نشده مناسب نیست و به سمت بازار غیررسمی ارز رفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، نیاز به ارز مسافرتی و دانشجویی در صرافی‌ها تامین نمی‌شود، گفت: بازار ارز دیگر توان افزایش قیمت بیش از این را ندارد. اکنون تقاضا برای ارز بالا نرفته که با کمبود ارز، قیمت‌ها افزایشی شود بلکه افزایش قیمت‌ها در بازار ناشی از علل روانی، دلالی و حفظ سرمایه است.

امکان مالیات‌ستانی از دلالان ارزی وجود دارد

ريیس کانون صرافان درباره اطلاعیه سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات از خرید و فروش غیرمجاز ارز خارج از شبکه صرافی‌ها و بانک‌ها بیان کرد: از طریق سامانه‌های بانک مرکزی و نهادهای مرتبط، امکان رصد تراکنش‌ها وجود دارد و با الگوریتم‌های تعیین شده، می‌توانند معامله غیرمجاز ارز را شناسایی و برای اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند. این قبیل اقدامات می‌تواند تاثیرگذار باشد اما اقدامی نیست که بتواند موجب بهبود وضعیت بازار شود زیرا، نمی‌شود که هر بار نسبت به مسدودسازی حساب‌ها اقدام کرد بلکه باید با تک نرخی کردن ارز تقاضای غیررسمی را از بین برد.

لواسانی افزود: در حال حاضر، بسیاری از متقاضیان ارز متقاضی تفاوت نرخ ارز هستند نه خود ارز و این تفاوت نرخ است که دلالی و سفته‌بازی را ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، همین اصلاحی که در ارز 4200 تومانی صورت گرفت، تفاوت بین ارز 4200 تومانی و 25 هزار تومانی را به حداقل رساند. توصیه من به مردم این است که ارز مورد نیاز خود را از واحدهای مجاز همراه با صورت حساب فروش بخرند. همچنین، کسانی که می‌خواهند با خرید ارز، سرمایه خود را حفظ کنند، بدانند که خرید ارز، سرمایه آن‌ها را حفظ نمی‌کند و فقط کسانی که نیاز واقعی به ارز دارند، ارز خریداری کنند.

نگران ورود بانک‌ها به فروش ارز نیستیم

وی درباره این گفته ريیس کل بانک مرکزی مبنی بر فروش ارزهای دولتی گفت: با توجه به شرایط تحریمی، بخشی از فعالیت‌های شبکه بانکی با همکاری صرافی‌ها انجام می‌شود و از ورود بانک‌ها به خرید و فروش ارز نگرانی نداریم و آنچه که در این زمینه مهم است، تولید نشدن نرخ جدید برای ارز توسط بانک‌هاست زیرا، اگر با ورود بانک‌ها به خرید و فروش ارز، نرخ‌های جدیدی در بازار خلق شود، قطعا منجر به تشکیل صف خواهد شد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد