تحمیل "بی‌اعتمادی" به سهامداران "بورس"

تحمیل "بی‌اعتمادی" به سهامداران "بورس"

کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش عرضه از سوی حقوقی‌ها موجب ایجاد ترس در بازار شده و بواسطه آن حقیقی‌ها اقدام به افزایش عرضه می‌کنند و همین عامل معاملات شاخص ساز‌ها را سینوسی کرده است.

احسان خورشیدی در گفت‌وگو با بورس نیوز، درباره دلیل ریزش شاخص در روز گذشته پس از چند روز رشد، اظهار کرد: دولت با تبلیغات گسترده و ورود پول توسط برخی نهاد‌ها و ترجمان‌های وابسته به خود، رشد شاخص را در سال گذشته استارت زد و شاهد رشد تقاضا در اکثر سهم‌های بزرگ بودیم و توامان بعد از مقداری رشد، دولت اقدام به عرضه خرد و بلوکی کرد بر اساس آمار این رقم در سهام 70 هزار میلیارد تومان و در اوراق بدهی 180 هزار میلیارد تومان بود.

کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: بی‌اعتمادی به بازار تحمیل‌شده و این موضوع موجب شده تا بسیاری از سهم‌ها قفل در صف فروش باشند و فقط برخی از سهام شاخص ساز در برخی روز‌ها معامله شوند که آن‌هم عدد چشمگیری نیست.

وی گفت: عدم اعتماد موجب شده تا حتی در برخی از روز‌ها که بازار با رشد تقاضا در برخی نماد‌ها مواجه است، اما کلیت بازار فروشنده است و افزایش تقاضا به مدت زیاد نتوانسته دوام بیاورد.

خورشیدی بیان کرد: عدم اطمینان در بازار به حدی است که با رشد حدود 15 درصدی نرخ دلار نیز شاخص روند قوی را به خود نمی‌گیرد.

کارشناس بازار سرمایه درباره روند سینوسی شاخص ساز‌ها تصریح کرد: در بسیاری از زمان‌ها شاهد عرضه حقوقی‌ها در بازار هستیم و این نوع عرضه موجب بروز ترس در بازار و به دنبال آن افزایش فروش از سوی حقیقی‌ها می‌شود که موجب شده روند معاملات سهام شاخص ساز نیز به‌صورت سینوسی صورت گیرد.

وی با اشاره به بسته حمایتی بازار و تزریق مبلغ 200 میلیون دلار افزود: در سال 99 میانگین معاملات روزانه بورس 6 هزار میلیارد تومان بود درحالی‌که مجموع ریالی این مبلغ حدود 4 هزار میلیارد تومان می‌شود که با توجه به میانگین معاملات سال گذشته و فعلی مبلغ زیادی محسوب نمی‌شود و کاری از پیش نخواهد برد.

خورشیدی درباره اینکه در شرایط فعلی چه میزان احتمال افزایش تقاضا وجود دارد تاکید کرد: در شرایط انتخاباتی معمولا فضا آرام است و هیجان به اقتصاد وارد نمی‌شود به همین دلیل به نظر نمی‌رسد تا زمان انتخاب ريیس‌جمهور اتفاق خاصی برای بازار بیفتد و نهایت شاهد افت‌وخیز 10 تا 20 درصدی در بازار خواهیم بود که در سهم‌های بزرگ و پرگردش اتفاق می‌افتد.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بازار در سهم‌های کوچک و متوسط با معضل مواجه است و همه آن‌ها در صف فروش قفل هستند و با توجه به اینکه اکثریت آن‌ها مربوط به بخش خصوصی است با توجه به شرایط فعلی هیچ انگیزه‌ای برای حمایت از این سهام ندارند بنابراین نباید توقع اتفاق خاصی دراین‌باره داشت.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود حداقل تا 3 تا 4 ماه آینده تغییر خاصی در بازار اتفاق نیفتد و نمی‌توان انتظار روند گرفتن و رشد بازار را داشت.

خورشیدی تصریح کرد: برخی از سهام با توجه به افتی که داشتند ارزنده هستند و با دید یک‌ساله می‌توان آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری خریداری کرد.


بیشتر بخوانید:

"همتی" که در کوره بورس ذوب شد

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد