اوپک: رشد تقاضا برای نفت در سال آینده آهسته می‌شود

اوپک: رشد تقاضا برای نفت در سال آینده آهسته می‌شود

اوپک پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال 2023 رشد می‌کند، اما روند کندتری در مقایسه با سال 2002 خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری برنا، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال 2023 به میزان 2.7 میلیون بشکه در روز معادل 2.7 درصد رشد می‌کند. این گروه پیش بینی خود از رشد تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری را تغییر نداد و همچنان 3.36 میلیون بشکه در روز حفظ کرد.

استفاده از نفت در مقایسه با اوج بحران همه‌گیری کرونا در سال 2020، بهبود یافته است و انتظار می رود امسال از سطح سال 2019 عبور کند. چشم انداز سال 2023 نشان می‌دهد محدودیت عرضه ممکن است استمرار پیدا کند زیرا رشد تولید غیراوپک تحت تاثیر تحریم‌ها علیه روسیه، از رشد تقاضا عقب خواهد ماند.

در گزارش اوپک آمده است: در سال 2023 با توجه به انتظارات برای رشد اقتصادی مطلوب جهانی با بهبود تحولات ژيوپلیتیکی و پیشرفت در مهار کووید 19 در چین، پیش بینی می‌شود مصرف نفت تقویت شود.

پیش بینی اوپک از تقاضا برای نفت در سال 2023، خوش بینانه‌تر از آژانس بین‌المللی انرژی و همچنین دیدگاه اولیه نمایندگان اوپک است که کندی شدیدتر رشد تقاضا به دلیل قیمت‌های بالا را پیش بینی کرده بودند.

اوپک اعلام کرد در پیش‌بینی‌ها برای سال 2023، فرض بر این گرفته شده که جنگ در اوکراین تشدید نمی‌شود و ریسکهایی مانند تورم، به رشد اقتصاد جهانی آسیب نمی‌زنند.

این گروه پیش بینی خود از رشد اقتصاد جهانی در سال میلادی جاری را همچنان 3.5 درصد و سال 2023 را 3.2 درصد حفظ کرد.

دورنمای عرضه نفت در سال 2023 نشان می‌دهد که بازار همچنان دچار محدودیت عرضه می ماند. اوپک پیش‌بینی کرد عرضه غیراوپک به میزان 1.7 میلیون بشکه در روز رشد می‌کند و از رشد تقاضا 2022 عقب می‌ماند. در نتیجه، اوپک پیش بینی کرد جهان به 30.1 میلیون بشکه در روز نفت این گروه برای متوازن کردن بازار نیاز دارد که 900 هزار بشکه در روز بالاتر از سال 2022 خواهد بود.

این مسيله ممکن است به کمبود عرضه دامن بزند زیرا اوپک و متحدانش شامل روسیه برای افزایش تولید متعهد شده در سال 2022 و خاتمه دادن به توافق محدودیت عرضه، به سختی تقلا می‌کنند.

ظرفیت مازاد تولید نفت در اوپک به دلیل عدم سرمایه گذاری کافی بعضی از اعضای این گروه در میادین نفتی، تقلیل پیدا کرده است. عاملی که به بدبینی‌ها افزوده است، تولید پایین‌تر از سقف توافق شده از سوی عربستان سعودی، با وجود قیمت‌های بالا بوده است.

گزارش اوپک نشان داد تولید نفت این گروه با افزایش تولید کشورهایی شامل عربستان سعودی و امارات متحده عربی، در ژوين 234 هزار بشکه در روز افزایش یافت و به 28.72 میلیون بشکه در روز رسید. با این حال، آمار منابع ثانویه نشان می‌دهد عربستان سعودی 10.59 میلیون بشکه در روز در ژوين نفت تولید کرده که نزدیک به سهمیه 10.66 میلیون بشکه در روز است.

بر اساس گزارش رویترز، انتظار می‌رود آمریکا سال آینده بزرگترین افزایش تولید را در میان تولیدکنندگان خارج از اوپک داشته باشد با این حال در رشد تولید نفت شیل شتابی مشاهده نمی‌شود. اوپک پیش بینی کرد عرضه نفت سبک آمریکا در سال 2023 به میزان 710 هزار بشکه در روز رشد می‌کند که کمتر از 880 هزار بشکه در روز در سال 2022 است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد