کانون سهامداران حقیقی به دست چه کسی اداره می‌شود؟

کانون سهامداران حقیقی به دست چه کسی اداره می‌شود؟

با وجود گذشت چند سال از اختلافی که بین مجلس و سازمان بورس در خصوص تاسیس کانون سهامداران حقیقی به وجود آمد، شاهدیم که اساسنامه پیشنهادی در این مورد از جانب سازمان بورس منتشر شد که نشان از سکان‌داری سازمان بورس در این حوزه دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، چند سالی است که طرح کانون سهامداران حقیقی در حال دست به دست شدن است به طوری که هنوز کسی حاضر نیست که اجرای آن را به طور واقعی در دست بگیرد، اواسط بهمن ماه سال 99 بود که ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص کانون سهامداران حقیقی گفت که این مسيله به اشتباه به کمیسیون اجتماعی رفت اما قرار است به زودی به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده شود.

در حالی که این امر رخ نداد و طرح کانون سهامداران حقیقی همچنان در کمیسیون اجتماعی مجلس باقی ماند به صورتی که حدود یک ماه گذشته بود که عیسی‌زاده، ريیس کمیسیون اجتماعی مجلس طی گفت و گویی ادعا کرد که به سبب کش و قوس‌هایی که طی سال‌های اخیر در مورد کانون سهامداران حقیقی به وجود آمد نمایندگان مجلس با فعالان بازار همراه شدند و کلیت این طرح را برای چکش‌کاری به کمیسیون اجتماعی مجلس ارسال کردند.

اما انگار سازمان بورس حاضر به سپردن زنجیره کانون سهامداران حقیقی به قوه مقننه نیست و خودش قصد در دست گرفتن مدیریت و تاسیس این کانون را دارد به شکلی که طی یک ماه گذشته صحبت‌هایی در این مورد از سوی ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار و معاون حقوقی سازمان بورس صورت گرفته است.

دهقان دهنوی ريیس سازمان بورس در تاریخ 27 فروردین 1400 در مورد کانون سهامداران حقیقی، گفت: من اعتقاد دارم که سهامداران خرد باید از یک تریبون انتقادات خود را مطرح کنند، خوشبختانه این مسيله در سازمان بورس و شورای عالی بورس در دست بررسی است. من به مسيولان مربوط در سازمان بورس اعلام کردم که یک هیات‌مدیره برای این موضوع در نظر بگیرند.

با گذشت تقریبا یک ماه از صحبت‌های ريیس سازمان بورس هفته گذشته شاهد بودیم که جعفر جمالی، معاون حقوقی سازمان بورس با انتشار اطاعیه‌ای از فراخوان اظهار نظرات کارشناسی درباره پیش‌نویس اساسنامه کانون سهامداران حقیقی خبر داد.

اما متاسفانه این پیش نویس به نحوی سازماندهی شده است که تعدادی از کارشناسان مالی و حقوقی بازار سرمایه تا حدودی با آن مخالف هستند.

سکان‌داری کانون توسط سازمان بورس

محمدرضا پورابراهیمی، ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در تشریح جزيیات اساسنامه جدید سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر کانون سهامداران حقیقی، گفت: سازمان بورس کار خوبی را انجام داد که خودش سکان کانون سهامداران حقیقی را در دست گرفت، به دلیل آنکه شاهد بودیم تا وقتی مجلس شورای اسلامی در این حوزه ورود نکرده بود، سازمان بورس اعتقادی به کانون سهامداران حقیقی نداشت و اجاره هم نمی‌داد این کانون شکل گیرد.

او بیان کرد: اگر محتوای ورود کانون سهامداران حقیقی بخواهد به نحوی باشد که اشخاص آن دولتی باشند به گونه‌ای که سهامداران خرد بازهم تریبونی برای باز گو کردن مشکلاتشان نداشته باشند طبیعتا مد نظر ما نخواهد بود و اقدامات لازم را برای رفع آن انجام می‌دهیم.

بررسی عملکرد تمام کانون‌های بازار سرمایه

زینب فلاح تفتی، مسيول گروه مشاوران حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار دنیز در مورد ایرادات وارده از طرف نمایندگان مجلس و همینطور کارشناسان مبنی بر اختیار سازمان بورس در لغو مجوز کانون سهامداران حقیقی گفت: تمامی کانون‌ها از جمله کانون سهامداران حقیقی بازار سرمایه مستندا به مواد 3 و 5 آیین نامه اجرایی قانون بازار مصوب 1386/4/3 هیات وزیران، جزء اشخاص تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار تلقی می‌شوند و مشمول مقررات قانون بازار اوراق بهادار، آیین‌نامه اجرایی آن و همچنین مقرراتی که در چارچوب اختیارات قانونی توسط ارکان ذی‌صلاح بازار اوراق بهادار وضع می‌شود، هستند.

مسيول گروه مشاوران حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: قانونگذار صراحتا در بند 6 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار، صدور، تعلیق و حتی لغو مجوز تاسیس کانون‌ها را در اختیار هیات‌مدیره سازمان قرار داده است اما لغو مجوز، در صورت تخلف و نقض مفاد قانون و پس از طی فرآیند رسیدگی به تخلفات در مراجع رسیدگی کننده ذی‌صلاح قانونی صورت می‌پذیرد.

تايید هیات‌مدیره در دست سازمان بورس

اما مرتضی شهیدی کارشناس حقوقی بازار سرمایه، در مورد پیش‌نویس اساسنامه کانون سهامداران گفت: پیش‌نویس اساسنامه کانون سهامداران سهام عدالت مفادش بیشتر همانند کانون نهاد‌های سرمایه‌گزاری و کانون کارگزاری است و تفاوت چندانی ندارد جز آنکه در آن حداقل رای‌هایی به سهامدارن خرد حقیقی اختصاص داده شده که خب لازمه این اساسنامه چنین بندی است.

او افزود:، اما بحثی که در خصوص این اساسنامه ذهن مرا درگیر کرده نخست مربوط به بحث صلاحیت هیات‌مدیره و دبیر کل کانون است. اینکه معیار‌های صلاحیت به عهده سازمان سپرده شده نیازمند صراحت‌های بیشتری است تا آنکه در بازه‌های مختلف زمانی به شکل موسع صلاحیت‌های مختلفی را به آن ارجاع ندهند، دبیر کلی که قرار است برای این کانون انتخاب شود لازم در کنار آزادی بیان یک سری چارچوب‌هایی برایش در نظر گیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد