یک خیطی 200 میلیارد تومانی

یک خیطی 200 میلیارد تومانی

گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به چشم انتظاری برای عالیجناب 90 تومانی و ضربه مهلت بی اعتمادی بر پیکره داروسازان و...

به گزارش بورس نیوز، یکی از جذاب ترین اتفاقات امروز، حواشی مجمع عالیجناب بود. مجمعی که بیش از سه ساعت و نیم به طول انجامید و بیشتر این تایم، صرف انتقاد سهامداران به بازارگردانی سهم بود. اما نکته جالب توجه اینجاست که عالیجناب یک افزایش سرمایه 1172 درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در دست انجام دارد به نظر می رسد قیمت تيوریک سهم بعد از بازگشایی و همچنین انجام این افزایش سرمایه، حدود 90 تومان خواهد بود. عالیجناب 90 تومانی از حالا برای خیلی ها جذاب شده است! البته این افزایش سرمایه تنها خبر خوب مجموعه امروز نبود و عالیجناب چند شرکت هم آماده عرضه اولیه در بازار سرمایه کرده است. البته در مجمع امروز خیلی‌ها عالیجناب را با آرامکو عربستان مقایسه کردند که واکنش دوستان و برگزار کنندگان مجمع ذکر چند صلوات بود!

 

دنبال دردسر نگردید
بعضی دوستان فعال در حوزه رسانه هم انگار این روزها چوب لای چرخ‌ بعضی از اعضای هیيت مدیره جاده مخصوص گذاشته اند و پرسیده اند دلیل انتصاب افرادی که با سن بالا بدون هیچ گونه سابقه فعالیت در عرصه خودروسازی در ترکیب هیيت مدیره ها قرار گرفته اند، چیست؟ جواب اهالی جاده مخصوص به فعالان رسانه هم جالب توجه بوده است. بیخیال شوید و برای خودتان دردسر درست نکنید! البته بر کسی پوشیده نیست که یکی از دلایل اصرار اهالی پاستور و اهالی بهارستان برای عدم خصوصی سازی کامل جاده مخصوص، همین فرصت انتصابات سفارشی است.

 

بیداد کمبود انرژی، فرصت یا...

گزارش ها و تحلیل های بین‌المللی نشان می‌دهد بحران کمبود انرژی در جهان بیداد میکند. با این شرایط قیمت تمام شده خیلی از کامودیتی‌ها افزایش خواهد یافت و قطعا کمبودهایی در بعضی حوزه ها ایجاد خواهد شد. این در حالی است که صنایع ما فعلا دغدغه جدی بابت انرژی ندارند و اگر چه سالی دو سه ماه، با قطعی برق و گاز مواجه هستند؛ اما قیمت انرژی در کشور ما آنقدر پایین است که می‌تواند همچنان برای این صنایع مزیت رقابتی ایجاد کند. اگر آقایان دنبال رونق تولید هستند، بهترین فرصت پیش روی صنایع تولیدی ما فراهم شده تا تولید را رونق ببخشند و با رشد صادرات، هم درآمدزایی داشته باشند و هم به وضعیت اقتصاد کشور کمک کند. اما نکته تاسف آور اینجاست که خیلی از فعالان عرصه تولید معتقدند آن‌قدر از سیاست گذاران داخلی و بگیر و ببند های بیخودی این دوستان لطمه دیده اند، از بیگانه و اجنبی ضربه نخورده اند. امیدواریم ساکنان جدید خیابان سمیه نسبت به قبلی ها بهتر عمل کنند.

 

ضربه بی اعتمادی بر پیکره داروسازان

چند ماه پیش که بحث واکسن‌کرونا مطرح شد، خیلی از دوستان داروساز ادعا کردند در این زمینه چیزی از رقبای خارجی کم ندارند و می‌توانند واکسن بسازند.‌ اگرچه تولید واکسن در کشور با چند ماه وقفه انجام شد و صدها نفر قربانی این وقفه در تولید واکسن شدند، اما دوستان داروساز ثابت کردند که اگر بخواهند، می‌توانند! واکسن ایرانی تولید شد و خوشحال شدیم که می‌توانیم پز آن را بدهیم، اما انگار بی اعتمادی ها فقط به بازار سرمایه ضربه نزده و خیلی از حوزه‌ها را در بر گرفته است. تولید یکی از واکسن های ایرانی متوقف شد؛ چرا که به ادعای تولیدکنندگان نه مشتری دارند و نه داوطلب. ای کاش سیاستگذاران ما بدانند فرجام وعده هایی که محقق نمی شود، رشد غده سرطانی و چرکین بی‌اعتمادی در دل مردم است و این بی اعتمادی ها، تبعات دارد.

 

یک خیطی 200 میلیارد تومانی

و اما زرشک طلایی بزرگترین خیطی هم می‌رسد به شرکت‌ بورسی تولیدکننده روغن موتور که 200 میلیارد تومان به رسانه ملی پول تبلیغات داده، اما فروش محصولش 9 درصد کاهش داشته! اگر نصف این هزینه تبلیغات را به عنوان تخفیف به مشتریان می دادند، قطعا بیشتر جواب می داد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد