شتاب این خودرو تولید انبود هوش از سرتان می‌پراند/ عکس

شتاب این خودرو تولید انبود هوش از سرتان می‌پراند/ عکس

خودرودیجیاتو نوشت: داج پس از یک کمپین تبلیغاتی طولانی و گسترده، بالاخره از نسخه جدید چلنجر رونمایی کرد. این نسخه SRT Demon 170 نام دارد.

داج پس از یک کمپین تبلیغاتی طولانی و گسترده، بالاخره از نسخه جدید چلنجر رونمایی کرد. این نسخه SRT Demon 170 نام دارد و هدف از توسعه آن خداحافظی باشکوه با موتور V8 بنزینی است. آنچه که این نسخه را از سایر مدل‌های قبلی متمایز می‌کند، قدرت بسیار بالای موتور و شتاب دیوانه‌وار آن است؛ به‌طوری که حالا باید داج چلنجر SRT Demon 170 را با شتاب 1.66 ثانیه سریع‌ترین خودروی دنیا بنامیم.

مشخصات فنی داج چلنجر SRT Demon 170

مستقیم به‌ سراغ پیشرانه و رکوردهای باورنکردنی داج چلنجر SRT Demon 170 می‌رویم. در صورت استفاده از سوخت E85 خروجی موتور 6.2 لیتری V8، این نسخه به 1025 اسب‌بخار قدرت و 1285 نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد. چنانچه باک با بنزین E10 پر باشد، باز هم خروجی این نسخه قابل‌توجه خواهد بود. در این حالت خروجی موتور به 900 اسب‌بخار قدرت و 1098 نیوتن‌متر کاهش می‌‎یابد که البته باز هم ارقام قابل‌توجهی هستند.

داج می‌گوید چلنجر SRT Demon 170 در عرض تنها 1.66 ثانیه صفر تا 60 مایل یا 96 کیلومتر را طی می‌کند. این هیولای تازه متولدشده مسیر یک چهام مایل را هم در زمان 8.91 ثانیه و با سرعت 151.17 مایل (243.28 کیلومتر) پشت سر می‌گذارد. البته «تیم کنیسکیس» مدیرعامل داج تاکید می‌کند دستیابی به این رکوردها نیازمند حضور در پیست مخصوص درگ است. چنین رکوردی محصول جدید داج را به سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا تبدیل می‌کند. در رابطه با حداکثر سرعت فعلا اطلاعاتی در دست نیست، ولی در یکی از تیزرها رقم 215 مایل یا 346 کیلومتر برای این فاکتور اعلام شده بود.

استفاده از قطعات جدید در موتور

پسوند 170 در محصول جدید داج به میزان الکل موجود در سوخت E85 و اشتراکاتی که موتور آن با موتور Hellephant C170 دارد، اشاره می‌کند. شاید فکر کنید این خودرو درحقیقت نسخه‌ای تیونینگ‌شده از Demon باشد؛ اما باید بگوییم که به‌خاطر افزایش قدرت پیشرانه، داج اجزای پیشرانه را به‌طور کامل با اجزای جدید جایگزین کرده است. برای نمونه در بین قطعات موتور همه موارد به‌جز میل‌بادامک جدید هستند. اگر بخواهیم بیشتر وارد جزيیات شویم، باید بگوییم سوپرشارژر SRT Demon 170 حجمی برابر با 3 لیتر دارد؛ درحالی‌که این رقم برای سوپرشارژر Demon برابر با 2.7 لیتر است. همچنین دریچه گاز این نسخه 105 میلی‌متر قطر دارد؛ حال آنکه در چلنجر Demon قطر این قطعه 92 میلی‌متر است.

داج چلنجر SRT Demon 170 به سیستم هوشمند مدیریت موتور مجهز است و می‌تواند میزان اتانول موجود در سوخت را تشخیص دهد. جالب اینکه یک بخش ویژه روی نمایشگر پشت فرمان وجود دارد که میزان اتانول را به راننده اطلاع می‌دهد. با تشخیص این فاکتور، سوخت‌رسانی و زمان‌بندی شمع‌ها متناسب با آن تنظیم می‌شود. وقتی که میزان اتانول بیشتر از 65 درصد باشد، در آن صورت موتور خود را برای تولید 1025 اسب‌بخار قدرت مهیا می‌کند.

وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را همان گیربکس 8 سرعته خودکار موجود در Demon بر عهده دارد. اما در نسخه جدید 170 مهندسان در عملکرد آن بازنگری‌هایی اعمال کرده‌اند. به‌لطف این بازنگری‌ها، راننده 170 می‎‌تواند پدال گاز را تا انتها فشرده و سپس دنده را درگیر کند. علاوه‌براین، راننده می‌تواند برای انتقال سریع‌تر و بهتر قدرت، میزان گشتاور را در عرض 0.1 ثانیه تنظیم نماید.

لوازم جانبی مخصوص برای داج چلنجر SRT Demon 170

شرکت داج برای مشتریانی که علاقه زیادی به مسابقات درگ دارند، لوازم جانبی مخصوصی را با نام «Direct Connection» تولید کرده است. این لوازم عبارتند از میله‌های مهار، پنل فیبر کربنی که جایگزین صندلی‌های عقب می‌شود و چتر ویژه برای کاهش سرعت.

محور عقب داج چلنجر SRT Demon 170 به تایرهای رادیال «Mickey Thompson ET Street R» با ابعاد 315/50R17 مجهز است. اما تایرهای جلو کوچک‌تر هستند و ابعادی برابر با 245/55R18 دارند. عملکرد این تایرها زمانی که هوا بارانی یا سرد افت می‌کند، به همین خاطر داج یک پکیج آپشنال شامل رینگ و تایر مخصوص چنین آب و هوایی دارد.

اگر کاهش وزن اولویت مشتریان باشد، آن‌ها می‌توانند به‌ سراغ رینگ‌های مخصوص بروند. این رینگ‌ها جنسی از آلومینیوم ریخته‌گری‌شده و فیبر کربن دارند و در صورت نصب آن‌ها وزن چلنجر SRT Demon 170 در مقایسه با نسخه Redeye Widebody تا 32 پوند یا 14.5 کیلوگرم کاهش می‌یابد.

بهره‌مندی از سیستم تعلیق بادی پیشرفته

سیستم تعلیق داج چلنجر SRT Demon 170 از نوع بادی تطبیق‌پذیر و ساخت کمپانی «Bilstein» است. این سیستم تعلیق طوری برنامه‌ریزی شده که ارتفاع عقب خودرو را 0.39 اینچ افزایش می‌دهد. در حالت «درگ مد» کمک‌فنرهای محور جلو سفت‌تر و کمک‌فنرهای محور عقب نرم‌تر می‌شوند. به‌طور کلی در مقایسه با چلنجر Redeye Widebody، نسخه 170 کمک‌فنرهای نرم‌تری دارد و میله‌های تعادلی کمک می‌کنند وزن در هنگام شروع حرکت در مسابقه درگ، به‌شکلی بهتر منتقل شود.

طراحی بیرونی داج چلنجر SRT Demon 170

از لحاظ طراحی باید گفت در نمای روبه‌رو داج چلنجر SRT Demon 170 تقریبا با نسخه استاندارد Demon یکسان است و تنها تفاوت آن به حذف برآمدگی لبه گلگیرها مربوط می‌شود. حذف این برآمدگی، وزن خودرو را تا 16 پوند یا 7.2 کیلوگرم کاهش می‌دهد. این نسخه لوگوی جدیدی روی خود دارد که شامل تتو و چشم‌های زردرنگ که به سوخت E85 اشاره می‌کنند، می‌شود.

هیولای جدید داج در 14 رنگ تولید خواهد شد. برخی از این رنگ‌ها به میراث و مدل‌های پرافتخار داج اشاره می‌کنند که عبارتند از آبی B5، طیف خاصی از بنفش و سبز. مشتریان می‌توانند هنگام سفارش، برای کاپوت یا سقف و در صندوق عقب رنگ مشکی را انتخاب کنند.

در داخل کابین، داج امکان سفارش چلنجر SRT Demon 170 با صندلی‌های پارچه‌ای را فراهم کرده است. همچنین برای کاهش وزن می‌توان این هیولای عضلانی را بدون صندلی عقب سفارش داد. برای کاهش هرچه بیشتر وزن، امکان سفارش خودرو بدون کفپوش صندوق عقب، عایق‌های صوتی و سیستم صوتی فقط با دو اسپیکر برای مشتریان نیز وجود دارد.

اما کسانی که خواهان فضایی لوکس‌تر هستند، قادر خواهند بود داج چلنجر SRT Demon 170 خود را با روکش آلکانتارا و چرم لاگونا برای صندلی‌ها سفارش دهند. در لیست آپشن‌ها، آیتم‌های دیگری مثل گرم‌کن و سردکن صندلی، گرمکن فرمان، سیستم صوتی با 18 اسپیکر و سانروف برای این دسته از مشتریان گنجانده شده است.

شرکت داج به خریداران نسخه 170 پکیج ویژه‌ای را اعطا می‌کند. این پکیج شامل یک محفظه مخصوص که نام مالک و شماره VIN روی آن حک شده است، زیرپایی‌ با نشان Demon، جام‌های مخصوص صرف نوشیدنی و کاور با نشان 170 می‌شود.

قیمت، تیراژ تولید و زمان عرضه

داج چلنجر SRT Demon 170 با پرداخت 96666 دلار قابل خریداری خواهد بود. البته این رقم بدون هزینه حمل و تحویل است. براساس برنامه‌ریزی‌های اولیه، از این خودروی فوق‌العاده هیجان‌انگیز فقط 3300 دستگاه تولید خواهد شد. جالب اینکه از این تعداد 3000 دستگاه مخصوص بازار آمریکا و 300 دستگاه دیگر مخصوص کاناداست. گفتنی است داج اعلام کرده تیراژ تولید ارتباط مستقیمی با ظرفیت تولید دارد. این خودرو از ماه ابتدای جولای تا 31 دسامبر 2023 تولید می‌شود.

علاقه‌مندان به خرید چلنجر SRT Demon 170 می‌توانند از 27 مارس نسبت به ثبت سفارش خود اقدام کنند. داج برای ترغیب دارندگان SRT Demon به خرید نسخه 170 این امکان را فراهم کرده که بتوانند مدل جدید را با شماره VIN یکسان سفارش دهند. به‌ بیان دقیق‌تر، اگر کسی فرضا دارای چهل‌وهفتمین مدل تولیدی از Demon است، می‌تواند چهل‌وهفتمین مدل تولیدی از 170 را خریداری کند.

227227

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد