معقول نگه داشتن نرخ سود، بزرگترین کمک بانک مرکزی به بورس

معقول نگه داشتن نرخ سود، بزرگترین کمک بانک مرکزی به بورس

کارشناس بازار سرمایه گفت: نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا نقش و تاثیر تصمیمات بانک مرکزی بر بازار سرمایه و دیگر بازار‌ها، نقشی پر رنگ و مهمی است.

آراد پورکار کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با این پرسش که میزان اثرگذاری تصمیمات بانک مرکزی بر بورس ایران چقدر است؟ بیان کرد: به طور کل میزان اثرگذاری تصمیمات بانک مرکزی بر بورس ایران بسیار زیاد است به طوری که یکی از مهم‌ترین جایگاه‌ها در شورای عالی بورس به بانک مرکزی تعلق دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: بانک مرکزی با تعیین نرخ بهره بانکی و بین بانکی می‌تواند اثر مستقیم بر رشد یا نزول بازار سرمایه داشته باشد. در مبحث ارزش گذاری شرکت‌های بورسی یا شرکت‌های تولیدی بورسی، از مفهموم p/e استفاده می‌شود. ارزش گذاری p/e با معیار قرار دادن نرخ بهره بین بانکی محاسبه می‌شود.

پور کار در ادامه گفت: اگر نگاهی به گذشته داشته باشیم زمانی که بازار سرمایه در حال رسیدن به مرز یک میلیون واحد بود و خیلی از فعالان بازار بیان می‌کردند که بازار حباب دارد با اقدام بانک مرکزی و کاهش نرخ بهره بین بانکی از 18 درصد به 8 درصد، شاخص کل به سرعت تا دو میلیون واحد رشد کرد و بعد از این که شاخص تقریبا به دو میلیون واحد رسید نرخ سود بین بانکی به صورت تدریجی از 8 تا 23 و نیم دهم درصد افزایش پیدا کرد. در این زمان شاهد آغاز ریزش بازار سرمایه بودیم. بنابراین از طریق بحث نرخ سود بین بانکی، که بانک مرکزی می‌تواند آن را تعیین کند، تصمیمات بانک مرکزی بر بازار سرمایه بسیار موثر خواهد بود.

بیشتر بخوایند

  • نگاهی به بورس در هفته ای که گذشت؛ ارزش کل معاملات به 22 هزار میلیارد تومان رسید

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که رابطه بانک مرکزی و بورس در کشور‌های دیگر به چه شکل است؟ اظهار کرد: نرخ سود و اوراق قرضه نه تنها بر بورس، بلکه بر همه بازار‌ها اثرگذار است، نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا نقش بانک مرکزی بر بازار سرمایه و دیگر بازار‌ها نقشی پر رنگ است.

پورکار در پاسخ به این پرسش که ريیس جدید بانک مرکزی در تنظیم روابط این بانک و بازار سرمایه باید چه اقداماتی را انجام دهد که مشکلات گذشته برای بازار دوباره رخ ندهد؟ اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که ريیس جدید می‌تواند اتخاذ کند، این موضوع است که نرخ بهره بین بانکی را یک عدد معقول و ثابت نگه دارد. این نکته دو پارامتر مهم دارد یکی معقولیت و دیگری ثابت بودن است. معقول بودن به این معنا است که عدد نرخ بهره بانکی بسیار بزرگ و بالا نباشد که بانک‌ها بخواهند روزانه چندین میلیارد تومان پول و سود تولید کنند که در نتیجه آن تورم ایجاد شود، از سوی دیگر خیلی نیز پایین نباشد که نقدینگی بخواهد به سمت بازار‌های موازی حرکت کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: تعیین نرخ باید متعادل باشد که بازار بتواند به تناسب آن خودش را همگرا کند. خود این افزایش و کاهش بدون برنامه و غیرمعقول نرخ بهره بانکی و بین بانکی تاثیرات بسیار مخربی می‌تواند به جا بگذارد. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعلی بازار این است که سهم شرکت‌ها به واسطه ارزشمند بودن آن‌ها (فعالیت‌های سودآور تولیدی) آن چنان مورد تقاضا قرار نمی‌گیرد. اگر ريیس جدید بتواند یک نرح ثابت و متعادل را برای نرخ بهره بین بانکی و بانکی در نظر بگیرد در این صورت بازار می‌تواند خودش را با این نرخ همسو کند و قیمت نمادها هم پای تولید و سودسازی شرکت ها رشد کند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد