افزایش دوباره قیمت تخم مرغ

افزایش دوباره قیمت تخم مرغ

در پی افزایش دوباره قیمت تخم مرغ، تولیدکنندگان گرانی و کمیابی جوجه یکروزه را عاملی برای کاهش تولید محصولاتی مانند مرغ و تخم‌ مرغ می‌دانند اما مسيولان این موارد را نوعی بازار گرمی تلقی می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت تخم مرغ هم در هفته جاری افزایش یافته است و هر شانه 24تایی به قیمت 35 هزار تومان به فروش می‌رود. هفته گذشته قیمت هر شانه تخم مرغ 27 هزار تومان بود. گفتگو با تولید کنندگان نشان می‌دهد که گرانی نهاده، گرانی و کمیابی جوجه یکروزه و عدم اختصاص خوراک به بخشی از مرغ‌ها عامل افزایش دوباره قیمت تخم مرغ بوده است.

هشدار تولیدکنندگان که نادیده گرفته شد

ريیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران ذر اردیبهشت گفته بود که دولت اگر امروز از تولیدکنندگان تخم مرغ حمایت نکند، قیمت بیش از اندازه بالا خواهد رفت.

ناصر نبی‌پور همان زمان برای جلوگیری از افزایش دوباره قیمت تخم مرغ پیشنهاد کرد: تعرفه صادرات برداشته شود یا خرید تضمینی انجام شود یا اینکه دولت به مرغداران اجازه ذخیره تخم مرغ در سردخانه‌ها را بدهد. اگر دولت امروز که قیمت تخم مرغ پایین آمده است ذخیره نکند فردا که قیمت گران شد نباید از مرغداران گله کند.

پارادوکس اظهارات وزیر با واقعیت بازار

در این میان صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی در 17 فروردین امسال شنیدنی است که از مازاد تولید مرغ و تخم مرغ در کشور می‌گوید. اما این خلاف چیزی است که امروز شاهد هستیم ، بر اساس قانون عرضه و تقاضا زمانی که عرضه کالا بیشتر باشد قیمت‌ها کاهش می‌یابد اما قیمت‌ها روز به روز در حال افزایش است.

تولیدکنندگان از قیمت بالای جوجه یکروزه می نالند اما یک مسيول وزارت جهاد کشاورزی همه چیز را عالی توصیف کرده و این اظهارات را بازار گرمی توسط تولید کنندگان می‌خواند.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به مرغدارانی که می‌گویند جوجه یکروزه را به قیمت 9000 تومان خریده‌اند در حالی که نرخ مصوب دولتی 4200 تومان است، اعلام کرد: قیمت جوجه یکروزه در سامانه سماصط همان قیمت مصوب 4200 تومان است و اکثر مرغداران با این قیمت جوجه تهیه کرده‌اند و قیمت‌های بالاتر برای جوجه یکروزه بازار گرمی توسط برخی افراد است.

دولت به مرغ‌های بالای 90 هفته نهاده نمی‌دهد

ريیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: در 5 ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، میزان جوجه‌ریزی 8 تا 9 میلیون قطعه کاهش یافته است.

نبی‌پور درباره دلایل افزایش دوباره قیمت تخم مرغ می‌گوید: دولت به مرغ‌های با سن بالای 90 هفته نهاده نمی‌دهد و با توجه به شرایط تولید و بازار نهاده، تولیدکنندگان نیز مرغ‌های بالای 90 هفته را به کشتارگاه می‌فرستند. ضمن اینکه به دلیل شرایط تولید و زیان شدید تولیدکنندگان، آنان مرغ‌های با سن کمتر و حدود 85 هفته را نیز به کشتارگاه فرستادند و فقط در اردیبهشت 2 تا 2.5 میلیون قطعه مرغ به کشتارگاه رفت که موجب کاهش تولید شده است.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: همچنین میزان جوجه‌ریزی طی پنج ماه اخیر (دی، بهمن، اسفند 99 و فروردین و اردیبهشت 1400) نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 8 تا 9 میلیون قطعه کاهش یافته است.

بنابراین مدیریت ضعیف دولت در تنظیم بازار، توزیع نهاده و تامین جوجه یکروزه با قیمت مصوب باعث افزایش دوباره قیمت تخم مرغ شده است.

منبع: فارس

آخرین خبرها از بازارهای مختلف را در صفحه بازار تجارت‌نیوز بخوانید.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد