خروج نقدینگی از بازار بورس شتاب گرفت

خروج نقدینگی از بازار بورس شتاب گرفت

ظرف 6 روزمتوالی بیش از 4هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد.

روزنامه همشهری: ظرف 6 روزمتوالی بیش از 4هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد.

با تداوم روند نزولی شاخص بورس خروج نقدینگی از بورس شتاب گرفت واز مرز 4هزار میلیارد تومان گذشت.از یکشنبه هفته قبل با وجود اجرای مقررات جدید دامنه نوسان نامتقارن، روند خروج پول به‌طور مداوم ظرف 6روز گذشته تداوم یافته است.

 روند نزولی شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز ادامه یافت و شاخص کل بازار سهام با 10هزار واحد افت به یک میلیون و222هزار واحد رسید. با این میزان افت بیش از 48هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های بورس کاسته شد.دیروز همچنین با خروج 672میلیارد تومان از نقدینگی سهامداران حقیقی از بازار سهام جمع کل خروج نقدینگی ظرف 6روز گذشته از مرز 4هزار میلیارد تومان عبور کرد. به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران با وجود اجرای مقررات جدید برای جلوگیری از نزول بورس امید خود را برای سرمایه‌گذاری در بورس از دست داده‌اند.

دیروز در عین حال ارزش روزانه معاملات به پایین‌ترین سطح خود در چند‌ماه گذشته رسید و جمع کل ارزش معاملات به 9هزارو 340میلیارد تومان رسید. نکته حايز اهمیت این است که در دادو ستد‌های دیروز فقط 2500میلیارد تومان مبادله در بورس تهران انجام شد و بقیه معاملات مربوط به دادو ستد‌های فرابورس بود. این میزان معامله در بورس یکی از کمترین دادو ستد‌های روزانه در ماه‌های گذشته است. در دادو ستد‌های روز گذشته همچنین میانگین ارزش معاملات خرد با 47درصد کاهش مواجه شد.

علت تداوم نزول چیست؟

نزول‌های مداوم بورس در شرایطی ادامه دارد که از 6‌ماه پیش تاکنون اقدامات زیادی برای تزریق نقدینگی و اجرای مقررات جدید برای نجات بورس انجام شده است. ضمن اینکه از روز شنبه مقررات جدیدی برای محدود کردن دامنه نوسان در برابر نزول در بورس اجرا شده تا جلوی نزول‌های سنگین شاخص گرفته شود اما هیچ‌کدام از این راهکار‌ها کارساز نبوده است.

یافته‌ها نشان می‌دهد که یک سر نزول بورس مربوط به اجرای سیاست‌های ضد‌تورمی و افزایش نرخ سود بین بانکی تا مرز20درصد است و سردیگر آن به کاهش چشم‌انداز‌های تورمی بازمی‌گردد. در واقع به‌نظر می‌رسد دولت در برابر فشار‌های سنگین تورمی تسلیم شده و تمایلی به کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی ندارد. این موضوع منجرشده است تا نقدینگی‌های بزرگ عمدتا راهی سرمایه‌گذاری در بازار اوراق بدهی شوند. همچنین انتظارات تورمی بعد از برگزاری انتخابات آمریکا با کاهش مواجه شده است.

از هفته پیش حتی با ارايه سیگنال‌هایی از سوی ایران و آمریکا برای مذاکره و بازگشت به برجام امیدواری‌ها برای حل تنش‌های سیاسی بیشتر شده و این موضوع به روند نزولی بورس دامن زده است چرا که رفع تحریم‌ها می‌تواند منجر به کاهش قیمت دلار بازار آزاد و به تبع آن ارز نیمایی شود که این موضوع می‌تواند درآمد شرکت‌های صادرات محور را که بخش بزرگی از بدنه بازار را تشکیل می‌دهند تحت‌تاثیر قرار دهد و در مقابل منجر به رشد شرکت‌هایی شود که بخش عمده مواداولیه‌شان را وارد می‌کنند. برهمین اساس کاهش قیمت ارز که با صدور سیگنال‌های اولیه برای بازگشت آمریکا به برجام دیروز به 24هزارو 500تومان رسید از یک طرف منجر به رشد شرکت‌هایی می‌شود که وابستگی ارزی دارند و از سوی دیگر روی درآمد شرکت‌های صادرات محور تاثیر منفی می‌گذارد با این حال با توجه به آنکه وزن شرکت‌های صادرات محور در بازار سرمایه بیش از سایر شرکت‌ها است شاخص بورس در حال نزول است.

پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: از مهم‌ترین دلایل تداوم نزول بورس تغییر قیمت ارز است. با کاهش قیمت ارز بازار با نزول مواجه شد. به ‌گفته او نکته دیگری که منجر به تداوم روند نزولی بازار سهام شده است، منتفی شدن تغییرات نرخ بهره است. بسیاری از فعالان بازار انتظار داشتند این موضوع به بازار کمک کند اما تغییری در این‌باره انجام نشد تا زمینه ورود نقدینگی بیشتر به بازار فراهم شود.

حمید کوشکی، کارشناس دیگر بازار سرمایه در‌این‌باره معتقد است: اخباری چون تسهیل فروش نفت ایران و کاهش نرخ ارز در نتیجه این اتفاق، بازار‌سرمایه را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. به‌گفته او احتمال کاهش یا حداقل عدم‌رشد قیمت ارز در سال1400، باعث شده سهام بسیاری از شرکت‌های بورس با وجود ارزندگی، جذاب نباشند و رفتار اهالی بورس در هفته‌های قبل هم منطقی بود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد