تنش روسیه و اروپا قیمت گاز را افزایش می‌دهد؟

تنش روسیه و اروپا قیمت گاز را افزایش می‌دهد؟

تنش میان روسیه و اروپا، بیشتر از همیشه بالا گرفته و برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در صورت حل نشدن این تنش، قیمت گاز در اروپا گران می‌شود. اما آیا تنش بین روسیه و اروپا تنها دلیل از بین رفتن امنیت انرژی در اروپاست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، اروپا یک سوم گاز خود را از روسیه تامین می‌کند به همین دلیل هم حتی احتمال بالا گرفتن اختلال در جریان عرضه گاز روسیه به اوکراین می تواند قیمت گاز در اروپا را دوباره افزایش دهد و موجب بحران انرژی در این قاره شود.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: قیمت گاز تابع عوامل مختلفی است و تنها بحث تحول یک کشور تاثیر بسیار زیادی ندارد. مشکلات سیاسی بالاخره از بین می‌رود اما عوامل اقتصادی و وضعیت عرضه انرژی تاثیر زیادی بر بازار گاز دارند.

او ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذاری در این بخش انجام نشده است. کاهش قیمت نفت و گاز به شدت به ضرر این بازار است زیرا انگیزه تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاری کاهش پیدا می‌کند. زمانی که تقاضا افزایش پیدا کند، تولیدکنندگان به دلیل عدم سرمایه‌گذاری قادر به تامین تقاضا نیستند.

خطیبی بیان می‌کند: دلیل اصلی افزایش قیمت گاز و حتی نفت عدم سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر و نگرانی بازار است.

او تحلیل می‌کند: بحث اروپا و روسیه مزید بر علت است. ما پیش از این یک عامل اقتصادی داشتیم و حالا یک عامل سیاسی هم آن را تشدید می‌کند. درباره مسايل سیاسی هم نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم ولی احتمالا اروپا این تصمیم را با فشارهای آمریکا گرفته است.

دن یرگین، کارشناس انرژی به سی‌ان‌بی‌سی گفته: بازار گاز دچار محدودیت عرضه است و هیچ بحثی نیست که بحران قریب‌الوقوعی که بین روسیه و اوکراین شکل گرفته است، بر بازار سنگینی می‌کند.

با این حال نماینده پیشین ایران در اوپک می‌گوید: خط لوله آماده تحویل است اما این اروپایی‌ها هستند که به دلایل سیاسی از آن استفاده نمی‌کنند. آمریکا مایل نیست اروپا بیش از این به روسیه وابسته باشد و امنیت انرژی این قاره به دست روسیه بیفتد.

حالا اگر کمبود گاز در اروپا تشدید شود، قیمت آن هم بالا می‎‌رود و قیمت جهانی هم از قیمت اروپا تاثیر می‌گیرد.

مطالعه بیشتر: چرا مرد مرموز روسیه به دنبال سیطره بر «قطب شمال» است؟
local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد