آینده بورس در 4 سناریو / قیمت سهام جذاب‌تر می‌شود

آینده بورس در 4 سناریو / قیمت سهام جذاب‌تر می‌شود

در روزهای گذشته شاخص رشد حدود 9 درصدی داشته و در حال حاضر به محدوده مقاومت یک میلیون و 400 هزار واحدی رسیده است. گزارشات ماهانه آذر خوب بوده و عملکرد پاییز می‌تواند نسبت به فصل تابستان بهتر باشد و این موضوع کمک می‌کند تا پی‌به‌ای بازار تعدیل شود و قیمت‌ها جذاب‌تر شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سهام گفت: بازار دیروز روی گروه‌های متوسط و کوچکتر حرکت کرد و موید این موضوع نیز رشد 0.5 درصدی شاخص هم‌وزن بود. بازار به تعادل نسبی از نظر نسبت‌های سودآوری و قیمتی رسیده است.

وی ادامه داد: در خیلی از صنایع متوسط نمادهایی با پی‌به‌ای پنج تا هفت به وفور پیدا می‌شود. در گروه‌های بزرگتر نیز وضعیت به همین صورت است و بازار متعادل شده است‌. این وضعیت برای رسیدن کلیت بازار به تعادل امیدوارکننده است.

نصیرزاده عنوان کرد: در روزهای گذشته شاخص رشد حدود 9 درصدی داشته و در حال حاضر به محدوده مقاومت یک میلیون و 400 هزار واحدی رسیده است. گزارشات ماهانه آذر خوب بوده و عملکرد پاییز می‌تواند نسبت به فصل تابستان بهتر باشد و این موضوع کمک می‌کند تا پی‌به‌ای بازار تعدیل شود و قیمت‌ها جذاب‌تر شود.

مطالعه بیشتر: بازار سهام در حال تجربه امیدواری است / قیمت سهام جذاب‌تر می‌شود

دنیای اقتصاد نوشت:

آینده بورس در 4 سناریو

هرچند تقاضا در جریان معاملات روزهای اخیر بورس تهران کمی تقویت شده، اما هنوز خبری از ورود پول‌های تازه به بازار نیست. شرایطی که پیش‌بینی آینده بازار سهام را سخت کرده است. با این حال گمانه‌زنی‌ها از رشد اقتصاد جهان در سال 2022 سبب شده است چشم‌انداز سهام کالایی بورس تهران مثبت باشد.

با در نظر گرفتن این مهم در کنار دو متغیر داخلی یعنی سرنوشت مذاکرات احیای برجام و تحریم‌ها و تصمیمات کلان اقتصادی می‌توان 4 سناریو برای آینده بورس و بنگاه‌های اقتصادی ترسیم کرد.

ازار سهام روزهایی تقریبا عادی را سپری می‌کند. پس از آنکه افزایش تقاضا در روزهای گذشته توانسته بورس را از خطر نزول بیشتر نجات دهد، حالا به نظر می‌رسد که فضا برای بهبود شرایط از گذشته بهتر شده است.

با این حال دو عامل مهم احتمال بهبود اقتصاد جهانی در سال میلادی بعدی در کنار احتمال توافق هسته‌‌‌ای و رفع تحریم‌ها و همزمان با آن فرصت‌‌‌های بکر اصلاحات اقتصادی در داخل توانسته چهار حالت کلی را برای ادامه راه بازار سرمایه به وجود بیاورد که بنا به تحقق هر کدام می‌توان شرایط متفاوتی را در بازار سهام شاهد بود.

روزهای پایانی سال 2021 میلادی است و تقریبا تمام اقتصادهای جهانی به استقبال سال جدید میلادی رفته‌اند. چشم‌اندازها از اقتصاد 2022 یکی پس از دیگری بر روی تارنمای رسانه‌‌‌های مختلف می‌‌‌روند و در حالی که برخی بازارهای مالی به استقبال تعطیلات رفته‌اند، در میان کارشناسان بازارهای خارجی همچنان بازار تحلیل و گمانه‌زنی داغ است.

روند خسته‌کننده و کاهشی در بورس

در این میان اما بورس تهران که برای ماه‌های متوالی روندی خسته‌کننده و کاهشی را پیموده، بی‌توجه به تمامی حواشی بیرونی مسیر خود را طی می‌کند.

هم‌اکنون با نزدیک شدن به پایان نخستین هفته از دی ماه سال‌جاری اوضاع بورس نسبت به دوهفته قبل چندان بد نیست. نماگر اصلی این بازار که می‌‌‌رفت در پایان آذر ماه به کف کانال یک‌میلیون و 200‌هزار واحدی برسد، هم‌اکنون راه خود را به سمت کانال 4/ 1 میلیونی بازیافته است.

بیراه نیست اگر بگوییم که اصرار دولت بر حمایت گلخانه‌‌‌ای از بازار سرمایه سبب شده تا حتی در ظاهر شاخص‌‌‌های بورسی وضعیت مناسب‌‌‌تری را نسبت به گذشته نشان دهند. با این حال همان‌طور که می‌‌‌دانیم، خوب یا بد، این روزها هم می‌‌‌گذرند و نزدیک شدن آینده به حال از جذابیت اخبارهای این‌‌‌چنینی برای فعالان تمامی بازارها ازجمله بازار سهام می‌‌‌کاهد.

دلیل این امر هم این است که همیشه وزن نادانسته‌ها نسبت به دانسته‌ها در وقوع واقعیت‌‌‌ها بیشتر است و همین امر سبب می‌شود گمانه‌زنی در خصوص آینده همواره از آنچه که در حال رخ دادن است جذاب‌تر و در نتیجه بااهمیت‌تر باشد.

بر این اساس یکی از موارد جالب‌توجه موجود که ارزش گمانه‌زنی دارد و می‌تواند بر عملکرد بسیاری از شرکت‌‌‌ها و حتی کل اقتصاد اثر بگذارد انتظاراتی است که هم‌اکنون پیرامون آینده بازارهای مالی شکل گرفته است.

آخرین پیش‌بینی بازار سهام را در صفحه پیش‌بینی بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد