راه اندازی 3 شهرک صنعتی تصویب شد

راه اندازی 3 شهرک صنعتی تصویب شد

در آخرین نشست هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ایجاد سه ناحیه صنعتی جدید در استان‌های خراسان رضوی،...

در آخرین نشست هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ایجاد سه ناحیه صنعتی جدید در استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان غربی و گلستان به تصویب مجمع عمومی شرکت‌ شهرک‌های صنعتی استان‌ها رسید.

"گرماب" به مساحت 23 هکتار در شهرستان فیروزه استان خراسان رضوی، "چالدران" به مساحت 49 هکتار در شهرستان چالدران استان آذربایجان غربی و ناحیه صنعتی تخصصی مبلمان "عطا آباد" به مساحت 14 هکتار در شهرستان آق قلا استان گلستان، از جمله نواحی صنعتی جدیدی هستند که ایجاد شده و به جمع یک ‌هزار و 37 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب کشور می‌پیوندند.

با ایجاد این نواحی صنعتی جدید، 86 هکتار به مساحت اراضی در اختیار شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور افزوده می‌شود تا شرکت‌های استانی تابعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بتوانند نسبت به جذب سرمایه‌گذاران و ایجاد شغل پایدار در سطح آن مناطق اقدام کنند.

گفتنی است، در سال 1400، ایجاد یا توسعه 48 شهرک و ناحیه صنعتی در 23 استان کشور به وسعت بیش از هفت‌ هزار هکتار به تصویب هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌عنوان مجمع عمومی شرکت‌ شهرک‌های صنعتی استان‌ها رسید که برای طی فرآیند تصویب نهایی به مراجع قانونی ذیربط ارسال شد.

همچنین در سال گذشته با مجموعه اقدامات و پیگیری‌های انجام شده در این سازمان و شرکت‌های استانی تابعه که رشد بیش از 288 درصدی نسبت به عملکرد سال 1399 را در تحقق شاخص افزایش سطح اراضی صنعتی در اختیار درپی داشت، بیش از هفت هزار هکتار به مجموع سطح اراضی صنعتی در اختیار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور افزوده شد که در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه و برنامه‌های مصوب نسبت به آماده‌سازی و واگذاری این اراضی به متقاضیان سرمایه‌گذاری اقدام خواهد شد.

شایان ذکر است، با تهیه و ارسال گزارش فنی و اقتصادی ضرورت ایجاد و مکان‌ یابی شهرک یا ناحیه صنعتی توسط شرکت‌ شهرک‌های صنعتی هر استان‌ و پس از بررسی و بازدید میدانی کارشناسان معاونت فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، گزارش اظهار نظر کارشناسی به هیات مدیره ارايه و در صورت تایید مورد تصویب قرار می‌گیرد.

مطابق ضوابط و مقررات قانونی، مصوبه هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی بالای 50 هکتار باید به تصویب مجمع عمومی این سازمان متشکل از وزرای صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، معاون ريیس‌جمهوری و ريیس سازمان برنامه و بودجه کشور رسیده و سپس با بررسی و تایید کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست دفتر هیات دولت، مورد تصویب هیات وزیران قرار گیرد.

همچنین به استناد مفاد قانون حمایت از ایجاد نواحی صنعتی روستایی، مصوبه هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌عنوان مجمع عمومی شرکت‌های استانی تابعه، شرط لازم برای تصویب نواحی صنعتی جدید با وسعت زیر 50 هکتار است و در عین حال تصویب نهایی آن مشروط به تایید و اخذ مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان می‌باشد.

مطابق ضوابط و مقررات قانونی و مفاد بند (8) قانون راجع به تاسیس شرکت شهرک‌های صنعتی ایران، مجمع عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران موظف است با توجه به سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران و با تصویب هیات دولت برای افزایش تعداد شهرک‌های صنعتی اقدام لازم را انجام دهد. همچنین مجمع عمومی شرکت‌های تابعه (هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران) می‌تواند با توجه به نیاز و ضرورت نسبت به توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب اقدام نماید.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن 509 شهرک و 335 ناحیه صنعتی و چهار منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، 82 شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، 7 شهرک فناوری، 40 مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، 2 مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، 99 هزار و 168 قرارداد منعقده و بهره‌برداری از 49 هزار و 221 واحد صنعتی و سه هزار و 207 واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم 981 هزار و 28 نفر را در سراسر کشور فراهم نموده است.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد