الزامات رشد 50 درصدی تولید خودرو/ رشد تولید، قیمت بازار را میشکند

الزامات رشد 50 درصدی تولید خودرو/ رشد تولید، قیمت بازار را میشکند

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: تامین مالی برای خرید قطعات و سرمایه در گردش ابزارهای اصلی برای رشد 50 درصدی تولید خودرو است.

به گزارش خبرنگار مهر، چند روز پیش ريیس جمهوری در بازدیدی سرزده از یکی از شرکت‌های خودروسازی، 8 دستور برای تحول در این صنعت صادر کرد؛ یکی از این دستورات مربوط به «افزایش حداقل 50 درصدی تولید خودرو در سال 1401 نسبت به سال 1400» بود.

در این رابطه رسول سلیمانی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: افزایش تولید خودرو بستگی به تامین مالی دارد؛ یعنی خودروسازان این ظرفیت را دارند که تولید را 50 درصد افزایش دهند اما بحث تامین مالی برای خرید قطعات و سرمایه در گردش مطرح است که تبدیل به گلوگاه تولید شده است.

وی افزود: همچنین بحث کمبود آی سی و چیپست هایی که دنیا با آن مواجه شده، گلوگاه دیگری است که صنعت خودرو با آن مواجه شده، اما با برنامه ریزی و تامین مالی خوب، تا حد مناسبی امکان افزایش تولید خودرو وجود دارد.

سلیمانی گفت: سال گذشته 900 هزار خودرو تولید شد، اگر همین 900 هزار خودرو را مبنای تولید سال 1400 نیز در نظر بگیریم، افزایش 50 درصدی به معنای تولید یک میلیون و 350 هزار خودرو در سال 1401 است. در سال‌های قبل یک میلیون و 600 هزار خودرو نیز تولیده کرده‌اند که نشان می‌دهد سرمایه گذاری برای زیرساخت نیاز نیست بلکه امکان تهیه قطعات برای تولید باید فراهم شود که آن هم به نقدینگی بستگی دارد.

وی اضافه کرد: بخشی از نقدینگی را از محل فروش سهام‌های چرخه‌ای و بخشی دیگر را از محل اصلاحات قیمتی تامین کنند.

سلیمانی گفت: اگر افزایش تولید داشته باشیم کمک می‌کند که قیمت بازار کاهش یابد و این قیمت‌های نجومی در بازار شکسته شود؛ اگر قیمت کارخانه به قیمت تمام شده برسد و خودروساز روی تولید زیان نکند می‌تواند تولید را افزایش دهد و عملا قیمت بازار کاهش یابد.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به بدهی خودروسازان، اظهار کرد: بدهی‌های خودروسازان به شکل هزینه مالی خود را نشان می‌دهد؛ بخشی از نقدینگی باید صرف پرداخت این هزینه‌های مالی شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد