نرخ ارز پتانسیل کاهش قیمت را دارد/ معامله امروز دلار با قیمت 48 هزار تومان/ سقف قیمتی درهم در نیما برداشته شود

نرخ ارز پتانسیل کاهش قیمت را دارد/ معامله امروز دلار با قیمت 48 هزار تومان/ سقف قیمتی درهم در نیما برداشته شود

ایلنا: رییس کانون صرافان اظهار داشت: در حال حاضر نرخ دلار پتانسیل کاهش قیمت و تعادل قیمتی را دارد کمااینکه همین امروز دلار در صرافی‌ها با نرخ 48 هزار تومان به فروش...

کامران سلطانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره دلایل ریزش نرخ دلار اظهار داشت: در حال حاضر نرخ دلار پتانسیل کاهش قیمت و تعادل قیمتی را دارد کمااینکه همین امروز دلار در صرافی‌ها با نرخ 48 هزار تومان به فروش می‌رسد و با این قیمت معامله می‌شود. 

وی ادامه داد: علت ریزش نرخ ارز در بازار اصلاح سیاست‌ها و تصمیمات اتخاذ شده بانک مرکزی است. در نحوه عرضه و تقاضای ارز هم در بخش اسکناس و هم حواله نیمایی و در واقع افزایش نرخ دلار در این مدت منطقی نبود.

رییس کانون صرافان تاکید: بانک مرکزی متاسفانه در یک بازه زمانی بازار توافقی که روزانه 30 میلیون دلار حجم معاملات و عرضه آن را به یکباره متوقف کرد و وقتی به یکباره بازاری با حجم معاملات حدودا 30 میلیون دلاری بازار توافقی صرافی ها حذف شود معلوم است که نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند. 

سلطانی‌زاده ادامه داد: از سوی دیگر بانک مرکزی عرضه ارز نیمایی به صرافی‌ها را قطع کرد و تنها به بانک‌ها و صرافی‌های بانکی اختصاص گرفت. بنابراین دو اقدام محدودکننده عرضه ارز به طور پی در پی اعمال شد که باعث التهاب در بازار ارز شد. 

وی گفت: در نهایت پس از مذاکرات پی در پی، اصلاحات بموقع توسط بانک مرکزی صورت پذیرفت و روند عرضه و تقاضا بهبود پیدا کرد. 

رییس کانون صرافان گفت: در حال حاضر مشکلی که وجود دارد عدم امکان معاملات توافقی صرافان و صادرکنندگان است و اگر این روند مدیریت شود، وضعیت بازار ارز بهتر و قیمت‌ها متعادل‌تر خواهد شد.

سلطانی‌زاده تاکید کرد: نکته قابل تامل این است که هرچند صادرکنندگان تمایل به عرضه ارز در سامانه نیما دارند اما با توجه به محدودیت سقف نرخ و تعیین سقف، به صورت دستوری در سامانه نیما برای درهم؛ بسیاری از صادرکنندگان فعلا در انتظار اصلاح نرخ هستند و اگر نرخ توافقی در سامانه نیما و یا سقف نرخ با حاشیه نزدیک‌تری از نرخ واقعی تعیین شود شاهد افزایش سقف عرضه ارز صادرکنندگان خواهیم بود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد