رونق تولید داخلی با حذف این یارانه

رونق تولید داخلی با حذف این یارانه

ريیس اتاق اصناف کشاورزی ایران با بیان اینکه باید بخشی از یارانه واردات نهاده دامی را به تولید داخلی اختصاص داد تا...

قاسم پیشه‌ور ريیس اتاق اصناف کشاورزی ایران در گفتگویی اظهار داشت: در صورتی که از تولید داخلی حمایت شود و قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی به درستی تعیین شود، می توانیم در داخل کشور بخش زیادی از نهاده‌های دامی وارداتی را بر اساس قابلیت‌های منابع زیست محیطی کشورمان تولید کنیم.

وی افزود: به طور مثال وقتی که قیمت گندم در کشورمان 7500 تومان خریداری می شود اما در بازار آزاد 10 تا 12 هزار تومان قیمت دارد، بسیاری از کشاورزان به سمت تولید آن نمی روند و در صورت تولید سعی می کنند آن را به بالاترین قیمت که از آنها خرید می کنند بفروشند.

ريیس اتاق اصناف کشاورزی ایران ادامه داد: همزمان با افزایش تورم موجود باید قیمت خرید های تضمینی و توافقی محصولات کشاورزی تعیین شود تا کشاورزان به سمت تولید آن محصول بروند.

وی تصریح کرد: در صورتی که قیمت مناسبی برای خرید تضمینی یا توافقی نهاده های دامی تعیین شود امکان افزایش ضریب خوداتکایی در آنها وجود دارد.

پیشه‌ور گفت: بخشی از یارانه ای را که تا به امروز برای واردات نهاده های دامی اختصاص داده می شود می توان به سمت تولید این محصولات در کشورمان برد تا محصولات نهایی با قیمت مناسبی به دست مصرف کننده برسد.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی و توافقی نهاده های دامی باید واقعی و متناسب با هزینه های تولید تعیین شود اظهار داشت: در صورتی که الزامات تولید رعایت و انگیزه برای کشاورزان ایجاد شود، ظرفیت افزایش ضریب خوداتکایی دانه های روغنی و نهاده های دامی در کشور وجود دارد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد