وزیر راه: حجم‌ ترانزیت بار بین ایران و قزاقستان 4 برابر می‌شود

وزیر راه: حجم‌ ترانزیت بار بین ایران و قزاقستان 4 برابر می‌شود

وزیر راه و شهرسازی از تفاهم ایران با قزاقستان برای افزایش حجم بار ترانزیتی 2 کشور از یک میلیون تن به چهار میلیون تن در سال خبر داد.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، درباره جلسه مشترکی که با معاون نخست وزیر و وزیر تجارت قزاقستان و هیات همراه در ساختمان دادمان برگزار شد،‌ اظهار داشت: دو کشور بر امضای یادداشت تفاهم برای افزایش همکاری‌ها در حوزه حمل‌ و ترانزیت به توافق رسیدند که شامل سه موضوع مهم الکترونیکی کردن گمرکات، ‌یکسان کردن تعرفه‌ها و صدور ویزا برای رانندگان و تجار ایرانی می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جلسه اخیر میان ایران، و قزاقستان و توافق سه‌جانبه برای تسهیل موضوع حمل‌ و ترانزیت، بیان کرد: کشور قزاقستان در مسیر قطارهای چین به ترکمنستان و ایران قرار دارد و توافق‌هایی برای تسهیل این مسیر با وزیر وزیر تجارت قزاقستان انجام شده است.

قاسمی ادامه داد: وزیر تجارت قزاقستان به همراه هیات همراه فردا از بندر شهید رجایی بازدیدی خواهند داشت و مقرر شد در حوزه‌های مختلف حمل‌ از جمله حمل‌ ریلی، حمل‌ جاده‌ای،‌ حمل‌ دریایی و حمل‌ هوایی و انتقال بار از کریدورهای شمال- جنوب و شرق به غرب با ایران همکاری داشته باشند.

وی با بیان اینکه حجم ترانزیت ایران و قزاقستان در حال حاضر یک میلیون تن در سال است، ‌افزود: طی توافقنامه مشترکی که امروز به امضا خواهد رسید افزایش حجم ترانزیت میان دو کشور از یک میلیون تن به 4 میلیون تن در سال پیش‌بینی شده است.

، معاون نخست وزیر و وزیر تجارت قزاقستان نیز درباره مذاکرات انجام شده در این جلسه به توافق تهران و آستانه برای فعال کردن همکاری‌های فی مابین درحوزه‌های مختلف حمل‌، ترانزیت و لجستیک اشاره کرد و گفت: دو کشور درباره مسايل موجود در زمینه ترانزیت و تعیین یک نقشه راه برای برچیدن این مشکلات میان ایران، ترکمنستان و قزاقستان به توافق رسیدند که این موضوع اخیرا در نشست مشترک در کشور ترکمنستان نیز مطرح شد.

وی در پایان به توافق دو کشور برای امضای یک یادداشت تفاهم به منظور ارتقاء سطح همکاری‌های زیربنایی در حوزه لجستیک اشاره کرد.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد