راه‌ اندازی معاملات قراردادهای آتی واحدهای سرمایه‌ گذاری صندوق طلا / معاملات آتی و سپرده طلا بر یکدیگر اثرگذار هستند

راه‌ اندازی معاملات قراردادهای آتی واحدهای سرمایه‌ گذاری صندوق طلا / معاملات آتی و سپرده طلا بر یکدیگر اثرگذار هستند

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، یکی از انواع صندوق سرمایه‌گذاری مشترک و قابل معامله در بورس کالا هستند. این صندوق‌ها در گواهی سپرده طلا، اوراق مشتقه مبنی بر طلا و...

به گزارش اقتصادآنلاین؛ صندوق‌های طلا از سال 1396 در بازار سرمایه ایجاد شدند و در حال حاضر، پنج صندوق طلا شامل صندوق طلای لوتوس، مفید، زرافشان، کیان و کهربا در حال فعالیت هستند.

در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، سرمایه افراد در اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌‌گذاری می‌‌شود. درصد عمده سرمایه‌‌گذاری این صندوق‌‌ها در گواهی سکه طلا بوده و از آنجایی که قیمت‌گذاری طلا به دو پارامتر نرخ دلار و اونس جهانی وابستگی دارد، سود صندوق‌های طلا نیز به این دو عامل بستگی دارد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، این امکان را به اشخاص می‌‌دهد که بدون خرید فیزیکی سکه، در طلا سرمایه‌گذاری کنند. این سرمایه ‌گذاری به‌صورت غیرمستقیم و از طریق سبدگردان انجام می‌‌شود تا از برخی نوسانات ناگهانی جلوگیری کند.

بسیاری از کارشناسان و فعالان بورس کالا، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا را راهکار بهتری نسبت به نگهداری طلا و سکه به صورت فیزیکی می‌دانند. زیرا خرید و نگهداری طلا، سکه و... ریسک‌هایی مانند سرقت، بالاتر بودن هزینه معاملات در برخی از موارد و... را دارد. این در حالی است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، چنین ریسک‌هایی را پوشش می‌دهند و کارمزد معاملات کمتری دارند. البته باید توجه داشت که با کاهش قیمت طلا، ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا نیز افزایش می‌یابد، اما به دلیل اینکه بانک مرکزی ضمانت این صندوق‌ها را برعهده دارد، برخی از ریسک‌های دیگر را کاهش می‌دهد.

معاملات قراردادهای آتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلا

معاملات قراردادهای آتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق پشتوانه طلای لوتوس تحویل مردادماه سال، از روز شنبه، 12 تیرماه راه‌اندازی شد و تا تاریخ 20 مردادماه قابل معامله خواهد بود. به این ترتیب طلا، به صورت واحدهای صندوق طلا بر روی تابلوی معاملات می‌رود.

دارایی پایه این قراردادها، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس (طلا) اعلام شده و همچنین اندازه هر قرارداد نیز 1000 واحد سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری طلا در نظر گرفته شده است. حد نوسان قیمت روزانه این قراردادها، حداکثر مثبت و منفی 5درصد با توجه به قیمت تسویه روزانه روز قبل و حداکثر حجم هر سفارش، 25 قرارداد خواهد بود.

محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم افتتاح معاملات آتی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری طلا در بورس کالا گفت: ابزار مشتقه قرارداد آتی روی صندوق‌های طلا راه‌اندازی شد که گامی رو به جلو در بازار سرمایه محسوب می‌شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا زمینه سرمایه‌گذاری امن، راحت و شفاف در زمینه طلا را برای مردم فراهم می‌کنند. بازار سهام به عنوان یکی از چهار بازار کلاسیک دارایی شناخته می‌شود. از سه بازار دیگر شامل طلا، ارز و مسکن حداقل دو بازار لازم است که معاملاتشان به شکل نظام‌مند و استاندارد در بورس و بازار سرمایه ایجاد شود و در زمینه طلا با راه‌اندازی صندوق‌های طلا و سایر ابزارهایی که در حوزه طلایی ایجاد شده، این اتفاق رخ داده و سبب شده حتی سرمایه‌های خرد نیز وارد این بازار شود.

شایان گرجی، معامله‌گر کالا درخصوص معاملات آتی واحدهای صندوق طلا گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، صندوق‌هایی هستند که بر دارایی‌های برپایه طلا (طلای آب شده، سکه، طلا و...)، سرمایه‌گذاری می‌کنند. معاملات آتی نیز براساس NAV صندوق، در بازار مشتقه بورس کالا صورت می‌گیرد و معاملات آتی و سپرده، بر یکدیگر اثرگذار هستند. به این معنا که اگر قیمت صندوق‌ها بالا رود، معاملات آتی نیز بالا می‌رود و اگر مشتریان، قیمت طلا در آینده را تا حدودی پیش‌بینی و اقدام به خرید کنند، معاملات صندوق نیز افزایش می‌یابد.

وی افزود: تنها چند روز از شروع معاملات آتی گذشته است و حجم معاملات، در حال حاضر بالا نیست. شاید عدم آشنایی کامل بسیاری از مشتریان با نحوه فعالیت صندوق‌ها را بتوان یکی از دلایل این موضوع دانست.

گرجی تصریح کرد: از سوی دیگر، سکه با معاملات جهانی و دلار، ارتباط مستقیم دارد و برخی از اشخاص با نحوه قیمت‌گذاری هر یک از واحدهای این صندوق‌ها آشنایی ندارند. همچنین باید این نکته را درنظر داشت که به صورت کلی، بازارهای آتی مدتی است که حجم معاملات بالایی ندارند و به نظر من دلیل این امر، برخی از نوسانات سنگین در صف‌های خرید و فروش بوده است.

local_offerبرچسب‌ها:

آخرین اخبار بورس و اقتصاد