افزایش قیمت لوازم خانگی منتفی شد؟

افزایش قیمت لوازم خانگی منتفی شد؟

هفته گذشته تولیدکنندگان قیمت لوازم خانگی را افزایش دادند اما دو روز بعد، دولت اعلام کرد افزایش قیمت‌ها غیرقانونی است. اما تولیدکنندگان می‌گویند این اظهارنظر دولت به معنای بازگشت قیمت‌ها به قبل نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی به دلیل افزایش نرخ دستمزد و قیمت مواد اولیه کالاهای خود را گران کردند اما دو روز بعد از افزایش رسمی قیمت لوازم خانگی دولت اعلام کرد که افزایش قیمت لوازم خانگی غیرقانونی است. اما تولیدکنندگان می‌گویند این اظهار نظر دولتمردان به معنای منتفی شدن افزایش قیمت‌ها نیست.

فروشندگان اما می‌گویند قیمت برخی لوازم خانگی‌های ایرانی بیش از اندازه در بازار گران شده بود که دولت این نوع افزایش قیمت‌ها را رد کرده است.

نایب ريیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی توضیح داد: لوازم خانگی ایرانی قرار است براساس افزایش هزینه‌های تمام شده بین چهار تا هشت درصد گران شود و این افزایش قیمت منتفی نشده است. دولت به تولیدکنندگان وعده بررسی درباره میزان افزایش قیمت‌ها را داده که این کالاها براساس چارچوب گران شود.

محمدحسین اسلامیان به تجارت‌نیوز گفت: دولت افزایش قیمت کالا را برای تولیدکنندگانی که خلاف واقع بالا برده بودند، منتفی کرده است.

تاثیر حذف ارز دولتی بر صنایع لوازم خانگی

حالا از گوشه و کنار خبر می‌رسد که دولت قرار است ارز دولتی را بردارد. آیا حذف ارز دولتی در قیمت برخی صنایعی که رسما از ارز دولتی استفاده نمی‌کنند، تاثیر دارد؟ نایب ريیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی پاسخ داد: برخی هزینه‌های گمرکی تولیدکنندگان لوازم خانگی با ارز دولتی است، بنابراین با حذف ارز دولتی ممکن است هزینه‌های تولید اندکی بالا رود.

اسلامیان ادامه داد: بخشی از مواد اولیه و کمپرسور لوازم خانگی وارداتی است و هر چند ارز این کالاها نیمایی است اما برخی محاسبات گمرکی همچنان با ارز دولتی انجام می‌شود و چنانچه ارز برداشته شود بر قیمت تمام شده این کالاها اثرگذار است.

علی رغم اینکه بخشی از تولیدکنندگان می‌گویند در تولید داخل خودکفا شده‌ایم اما بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از مواد اولیه وارداتی است. تولیدکنندگان هم برای اینکه بتوانند این مواد اولیه را وارد کنند از ارز نیمایی استفاده می‌کنند و بنابراین به نظر می‌رسد با حذف ارز 4200 تومانی در نرخ تمام شده تولید اثرگذار است.

برای مطالعه بیشتر خبر لوازم خانگی ایرانی گران شد! را بخوانید.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد