شفاف‌سازی 7 شرکت بورسی بر سامانه کدال

شفاف‌سازی 7 شرکت بورسی بر سامانه کدال

در چند روز گذشته شرکت‌های بورسی در خصوص افشای اطلاعات بااهمیت شرکت‌ها و به منظور رعایت اصل شفافیت در بازار سهام اطلاعیه‌‌‌های متعددی در سامانه منتشر کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، طی چند روز گذشته اطلاعیه‌‌‌های متعددی در خصوص افشای اطلاعات بااهمیت شرکت‌ها در سامانه کدال منتشر شد و شرکت‌های بورسی و فرابورسی متعددی به منظور رعایت اصل شفافیت در بازار سهام، سهامداران را از رویدادهای بااهمیت، جزيیات مالی و عملکردی خود مطلع کردند. این اطلاعیه‌‌‌ها که در دو گروه الف و ب دسته‌‌‌بندی می‌‌‌شوند، از‌این‌رو برای سهامداران اهمیت دارد که به بهای سهام شرکت‌ها سمت و سو می‌دهد. به همین منظور در ادامه به تشریح تعدادی از آنها پرداخته‌‌‌ایم.

بترانس: شرکت ایران‌ترانسفو اعلام کرد که طبق مصوبه هیات وزیران، بدهی مالیاتی شرکت ایران‌ترانسفو به مبلغ حدودا 92‌میلیارد تومان با مطالبات از شرکت‌های برق منطقه‌‌‌ای تهاتر خواهد شد که این موضوع به عنوان وصول بخشی از مطالبات به‌صورت غیر‌نقدی محسوب می‌شود.

بجهرم: شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم نیز اعلام کرد که هیات وزیران به استناد بند (پ) ماده (2) و ماده (3) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب کردند که مطالبات شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم از شرکت دولتی مدیریت شبکه برق ایران با بدهی همان شرکت (توسعه مولد نیروگاهی جهرم) به سازمان امور مالیاتی کشور (اداره کل امور مالیاتی مودیان بزرگ) به مبلغ 21‌میلیارد تومان تهاتر شود. شرکت مدیریت شبکه برق ایران تا سقف تهاتر انجام شده، جایگزین شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم می‌شود و مکلف است ضمن اصلاح حساب، حسب مورد، نسبت به پرداخت مبلغ موردنظر به حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانه‌‌‌داری کل کشور در سررسید مقرر بر اساس ضوابط و مقررات مربوط با هماهنگی سازمان امور مالیاتی کشور اقدام کند.

فملی: شرکت ملی صنایع مس ایران توضیحاتی درخصوص اطلاعات و صورت‌های مالی 6 ماه نخست سال‌جاری ارايه کرد. در بخشی از این توضیحات شرکت در خصوص دلایل پیش‌بینی کاهش تولید و فروش محصولات اصلی شرکت در اطلاعات منتشره گفت: مقدار تولید پیش‌بینی شده کاتد (مقدار 116 هزار و 595 تن به مقدار 126هزار و 684 تن تغییر می‌‌‌یابد) در گزارش تفسیری حسابرسی شده اصلاح می‌شود. دلیل پیش‌بینی کاهش تولید در 6ماه دوم سال 1400 از بابت اورهال خط تولید ذوب خاتون‌آباد و سرچشمه در آبان ماه و بهمن ماه است. کاهش پیش‌بینی فروش محصولات اصلی شرکت در 6ماه دوم سال 1400 به علت تعطیلات ژانویه و کاهش فروش در هفته‌‌‌های پایانی سال است. همچنین شرکت در خصوص افزایش 500‌درصدی سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی (درآمد سرمایه‌گذاری‌‌‌ها) در دوره 6 ماه نخست سال نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل گفت: افزایش سایر درآمدها و هزینه‌‌‌های غیرعملیاتی بابت شناسایی سود به مبلغ 5/ 1هزار میلیارد تومان از بابت فروش سهام جهان فولاد سیرجان در عرضه اولیه در بازار فرابورس است.

خفناور: شرکت مهندسی صنعتی روان فن‌آور درخصوص افزایش سرمایه خود شفاف‌‌‌سازی کرد. در اطلاعیه شرکت آمده است که پیرو اطلاعیه شفاف‌‌‌سازی منتشر شده بر روی سامانه کدال در تاریخ 22/ 07/ 1400، درخصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌‌‌های ثابت، به استحضار می‌‌‌رساند طبق بخشنامه‌‌‌ها و مصوبه‌‌‌های سازمان محترم بورس و اوراق بهادار، تنها دارایی‌‌‌هایی می‌تواند در افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی لحاظ شوند که دارای سند رسمی و به نام شرکت مذکور باشد. با توجه به اینکه درمورد بخشی از دارایی‌‌‌های شرکت هنوز این مشکل وجود دارد و شرکت در نظر دارد که کلیه دارایی‌‌‌های ثابت خود را در افزایش سرمایه لحاظ کند و همچنین به دلیل اینکه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌‌‌های ثابت، هر 5 سال یک بار مقدور است، شرکت تصمیم دارد که از این فرصت، به نحو احسن استفاده کند.

غکورش: شرکت صنعت غذایی کورش نتایج برگزاری مزایده خرید سهام شرکت صنایع غذایی دریاچه گهر لرستان را در کدال منتشر کرد. بر این اساس شرکت صنعت غذایی کورش طبق اعلام سامانه تدارکات خرید دولتی به عنوان برنده مزایده مذکور اعلام شده است. مبلغ مورد توافق 4/ 681 ‌میلیارد تومان اعلام شده است. نحوه تسویه نیز 15‌درصد مبلغ پایه مزایده به عنوان پیش‌پرداخت و پرداخت مابقی با اعمال تنفس یک ساله و نرخ 18‌درصد سود سالیانه، که قسط اول پس از یک سال از اتمام دوره تنفس و مابقی در 12 قسط 6 ماهه خواهد بود.

به‌طور کلی مجموع دوران تنفس و پرداخت اقساط 8 سال خواهد بود. همچنین طبق دستورالعمل شرکت در مزایده، برنده مزایده مکلف است حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ اعلام توسط سامانه ستاد، ضمن ترهین زمین‌‌‌ها، ساختمان‌‌‌ها، تجهیزات، ماشین‌آلات و وسایل نقلیه شرکت، نسبت به معرفی و توثیق همزمان معادل 25‌درصد بخش اقساطی (اعم از اصل و سود) اموال غیر‌منقول شش‌دانگ و بلامعارض (معادل 90درصد ارزش کارشناسی) با ضمانتنامه معتبر بانکی یا سپرده بانکی یا سهام شرکت‌های سهامی عام پذیرفته شده و فعال در بورس و اوراق بهادار به ماخذ 70‌درصد ارزش روز آن و ترکیبی از موارد مذکور ارايه و تا قبل از انعقاد قرارداد نسبت به توثیق آنها اقدام کند.

همچنین باید بابت مابقی بخش اقساطی (اعم از اصل و سود) اخذ سفته با امضای صاحبان امضای مجاز شرکت و مهر آن و ظهر‌نویسی توسط مدیران و سهامداران عمده شرکت صورت خواهد گرفت. در هر صورت سهام مورد معامله تا تسویه کامل اقساط بدهی توسط خریدار در وثیقه بانک باقی می‌‌‌ماند.

سامان: بانک سامان از عدم‌حصول نتیجه از برگزاری مزایده عمومی املاک مازاد شهر مشهد خبر داد. بر این اساس بانک اعلام کرد که تا پایان مهلت قانونی برگزاری مزایده هیچ پاکت پیشنهادی دریافت نشد.

برکت: گروه دارویی برکت در اطلاعیه‌‌‌ای تحت عنوان «شفاف‌‌‌سازی در خصوص شایعه، خبر یا گزارش منتشر شده» اعلام کرد که پیرو شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر تولید و فروش واکسن، آمار تولید و فروش واکسن کوویران برکت شرکت شفا فارمد (سهامی خاص) وابسته به گروه دارویی برکت بر اساس جدول ذیل است:

منبع: دنیای اقتصاد

مطالعه بیشتر: 2 شرکت بورسی افزایش سرمایه دادند

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد