با پرداخت مابه‌التفاوت «حق مسکن» حقوق کارگران چقدر افزایش می‌یابد؟

با پرداخت مابه‌التفاوت «حق مسکن» حقوق کارگران چقدر افزایش می‌یابد؟

مسکنایلنا نوشت:با ابلاغ حق مسکن، کارفرمایان موظف به پرداخت مابه‌التفاوت در آبان هستند.

در دوم آبان، بعد از گذشت بیش از هفت ماه، بالاخره حق مسکن 650 هزار تومانی مصوب شورایعالی کار توسط هیات دولت مصوب شد. حالا مساله میزان پرداختی به کارگران در اولین ماه بعد از تصویب است.

در ابلاغیه دولت آمده است: «با عنایت به مصوبه کمیسیون موضوع اصل 138 قانون اساسی مورخ 1401/7/20، کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار که از ابتدای فروردین ماه سال 1401 ماهانه مبلغ شش میلیون و پانصد هزار ریال تعیین شده است. به ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها ابلاغ شد.»

با این حساب، کارفرمایان در آبان ماه مکلف به پرداخت مابه‌التفاوت حق مسکن هستند؛ تا مهرماه، حق مسکن 550 هزار تومان پرداخت می‌شد، به این ترتیب، در آبان، بایستی برای هفت ماه اول سال، صد هزار تومان مابه‌التفاوت به کارگران پرداخت شود؛ در نتیجه در ماه آبان در قیاس با مهر، حقوق کارگران مشمول قانون کار حداقل 800 هزار تومان افزایش خواهد یافت.

در صورتی‌که کارفرمایان کارگاه‌های کوچک از ابتدای سال از پرداخت حق مسکن 550 هزار تومانی استنکاف ورزیده باشند، کارگران باید هفت تا 200 هزار تومان (یک میلیون و 400 هزار تومان) مابه‌التفاوت دریافت کنند.

و همه اینها در شرایطی مصداق دارد که تضمینی برای اجرای این ابلاغیه و به خصوص پرداخت مابه‌التفاوت ماه‌های گذشته وجود داشته باشد و نظارتی بر آن برقرار باشد؛ کارفرمایان اصناف، کارگاه‌های کوچک و مشاغل خانگی معمولا از پرداخت مزایای مزدی فرار می‌کنند و به این ترتیب، کارگران این کارگاه‌ها قرار نیست مابه‌التفاوت حق مسکن را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:

  • حق مسکن چقدر شد؟ / مصوبه دولت بالاخره در هفتمین ماه سال ابلاغ شد

220 46

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد