تلاطم بورس پایان ندارد! / خروج 3 هزار میلیارد تومانی از بورس طی 5 روز

تلاطم بورس پایان ندارد! / خروج 3 هزار میلیارد تومانی از بورس طی 5 روز

شاخص کل افت 7 درصدی را در هفته کاری گذشته تجربه کرد که عوامل مختلفی بر این روند تاثیر گذار بود.
به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان شاخص کل بورس در روز شنبه با افت 37 هزار و 991 واحدی روی پله یک میلیون و 450 هزار واحدی قرار گرفت و هفته خود را با منفی آغاز کرد. در هفته گذشته 3 هزار و 913 میلیارد تومان نقدینگی از بازار سرمایه خارج شد و همچنین در این هفته شاخص کل به میزان 7 درصد کاهش پیدا کرد.

در رابطه با شرایط بازار و آن چه این هفته در بازار گذشت، با کارشناسان بازار سرمایه به گفت و گو پرداخته ایم:

کاهش 7 درصدی شاخص کل در طی 5 روز

علی ملک لی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با این پرسش که شاخص کل و شاخص هم وزن در هفته گذشته چه شرایطی داشته اند؟ اظهار کرد: شاخص کل در اولین روز هفته، با عدد یک میلیون و 489 هزار واحد شروع به کار کرد و این هفته با کاهش حدود هفت درصدی، به عدد یک میلیون و 386 هزار واحد رسید که شاهد هفته‌ای قرمز در سراسر بورس تهران بودیم.

بیشتر بخوانید

  • بازار دوباره قرمز پوش شد!

او بیان کرد: شاخص هم وزن نیز در روز شنبه با عدد 451 هزار و 250 واحد شروع به کار کرد این شاخص نیز نماگر بهتری از وضعیت بورس تهران است و پس از کاهش حدود 8 درصد، به عدد 415 هزار و 494 واحد رسید.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت شاخص فرابورس گفت: شاخص فرابورس نیز در ابتدای هفته با عدد 22 هزار واحد شروع به کار کرد که این شاخص نیز، نماگر صنایع کوچکتر بورس تهران هست و پس از کاهش حدود 6.6 درصدی، به عدد 20 هزار و 564 واحد رسید.

ملک لی در پاسخ به این پرسش که، در طول هفته گذشته بیشترین حجم و ارزش معاملات مربوط به کدوم صنایع بود؟ تصریح کرد: در هفته معاملاتی که گذشت، بیشترین حجم معاملات مربوط به گروه خودرو و ساخت قطعات، گروه فلزات اساسی، بانک‌ها و موسسات اعتباری بود.

او بیان کرد: همچنین بیشترین ارزش معاملات مربوط به گروه فلزات اساسی و صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله بود.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، چه عواملی سبب کاهش شاخص بورس شد؟ اظهار کرد: از جمله عواملی که سبب کاهش شاخص‌ها و قیمت‌ها در هفته گذشته شد، میتوان به عوامل تکنیکالی و شناسایی نقاط سود توسط معامله گران نام برد که پس از چند ماه صعود خوب، برخی معامله گران نسبت به شناسایی سود خود اقدام می کنند.

ملک لی در پایان گفت: با توجه به رشد خوب شاخص‌ها در ماه‌های گذشته و اصلاح یا به عبارتی استراحت شاخص‌ها در هفته گذشته، انتظار میرود در هفته آتی شاهد آغاز روند صعودی البته با شیب کمتر نسبت به گذشته باشیم.

خروج 3 هزار و 913 میلیارد تومان نقدینگی از بازار سرمایه

اکبر ادهم کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، کدام صنایع در هفته گذشته بیشترین بازدهی و کدام صنایع کمترین بازدهی را داشتند؟، اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، صنعت مواد معدنی، پیمانکار صنعتی، تجهیزات مخابراتی و خدمات رفاهی متناظر بیشترین بازدهی را داشتند.

او بیان کرد: همچنین صنعت چوب، خودرو، چاپ و نشر، سخت افزار و تجهیزات و محصولات کاغذی کمترین بازدهی را داشتند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، در هفته آتی شاهد چه میزان خروج پول توسط حقیقی‌ها از بازار سرمایه بودیم؟، گفت: در هفته معاملاتی که گذشت در مجموع 3 هزار و 913 میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار سرمایه اتفاق افتاد.

ادهم در پاسخ به این پرسش که، در هفته معاملاتی گذشته چه اخباری بر روی روند بازار سرمایه اثرگذار بود؟ اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت اهم شایعاتی که بازار را تحت تاثیر خود قرار دارد، انتشار اوراق ودیعه، افزایش نرخ بهره بانکی، انتصاب رییس جدید بانک مرکزی، آغاز مذاکرات برجامی، نوسانات دلار بودند.

بنا به گفته کارشناسان بازار سرمایه می‌توان گفت هفته گذشته بازار روند منفی را تجربه کرد روندی که بخشی از آن به دلیل موارد بیرونی از افزایش نرخ بهره بانکی، نوسانات دلار، آغاز مذاکرات برجامی بود.

گزارش از مریم فدایی

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد