بازبینی قوانین مهاجرت انگلیس برای جبران کمبود کارگر / سیگنال واقعی رشد یا تحریک طرفداران برگزیت؟

بازبینی قوانین مهاجرت انگلیس برای جبران کمبود کارگر / سیگنال واقعی رشد یا تحریک طرفداران برگزیت؟

لیز تراس قرار است یک بازنگری اساسی در سیستم ویزای بریتانیا برای مقابله با کمبود حاد نیروی کار در صنایع کلیدی راه...

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش فایننشال تایمز، نخست وزیر بریتانیا قرار است با ایجاد تغییراتی در «فهرست مشاغل دارای کمبود» برخی از همکاران ضد مهاجرت خود در کابینه را به چالش بکشد و به صنایع خاصی اجازه دهد کارمندان بیشتری – مانند مهندسان پهنای باند – از کشورهای دیگر را پذیرش کنند.

این بررسی همچنین می‌تواند کاهش الزامات صحبت کردن به زبان انگلیسی در برخی بخش‌ها را تایید کند تا نیروی کار خارجی بیشتری امکان ورود به کشور را داشته باشند.

گنجاندن در فهرست وزارت کشور به دلیل هزینه‌های کمتر روادید و چشم‌پوشی از روال معمول اثبات نبود نیروی کار محلی مناسب توسط کارفرمایان، به مهاجران خارج از اتحادیه اروپا اجازه ورود ساده‌تر به بریتانیا را می‌دهد. در درازمدت، مهاجران مجبور نیستند آستانه حقوق 35 هزار و 800 پوندی را که برای اقامت در بریتانیا پس از پنج سال لازم است، برآورده کنند.

تراس همچنین قرار است سقف نیروی کار خارجی شاغل در کشاورزی فصلی بریتانیا را لغو کند. طرح روادید، که برای از بین بردن شکاف در نیروی کار کشاورزی معرفی شد، امکان صدور 38 هزار ویزا برای کارگران مزرعه را فراهم کرد – اما این بخش هشدار داده که این میزان برای مقابله با کمبود شدید نیروی کار به اندازه کافی بالا نیست.

این اقدام مورد استقبال گروه‌های کسب و کار قرار گرفت که برای مقابله با کمبود نیروی کار در صنایع خاصی که توسط برگزیت و همه‌گیری کووید – 19 هم تشدید شده‌اند، بازبینی فهرست مشاغل دارای کمبود را تحت فشار قرار داده‌اند.

گروه کارفرمایان کنفدراسیون صنایع بریتانیا می‌گوید: محافظت در برابر کمبود مهارت‌ها و نیروی کار می‌تواند به طور همزمان به کنترل تورم کمک کند و در عین حال اطمینان حاصل شود که شرکت‌ها افراد مورد نیاز خود را برای رشد دارند و این به نفع همگان است.

کریگ بامونت از فدراسیون کسب و کارهای کوچک این اقدام را یک «سیگنال واقعی» توصیف کرد که نشان می‌دهد دولت در تشویق رشد اقتصادی جدی است.

یکی از مقامات داونینگ استریت گفت که این بازبینی لزوما منجر به افزایش خالص مهاجرت نخواهد شد.

این مقام مسيول گفت: باید تدابیری اتخاذ کنیم تا مهارت‌های مناسبی را داشته باشیم که اقتصاد از جمله اقتصاد روستایی برای تحریک رشد به آن نیاز دارد. «این شامل افزایش تعداد در برخی مناطق و کاهش در برخی مناطق دیگر خواهد شد.»

متحدان تراس گفته‌اند که نخست وزیر جدید بریتانیا متعهد است تا اطمینان حاصل کند که این کشور در جذب و حفظ کارگران با استعداد به عنوان یک رهبر جهانی باقی خواهد ماند.

اما با توجه به اینکه احساسات ضدمهاجرتی عامل اصلی رای به خروج از اتحادیه اروپا در سال 2016 بود، بررسی سیستم مهاجرت توسط تراس احتمالا با مخالفت برخی از طرفداران برگزیت در کابینه او مواجه خواهد شد.

تراس در حال حاضر با واکنش شدید بسیاری از نمایندگان محافظه‌کار در مورد «مینی بودجه» روز جمعه که بزرگترین مجموعه کاهش مالیات در نیم قرن اخیر را آغاز کرد، مواجه شده است.

اعلامیه مالی کواسی کوارتنگ رییس خزانه‌داری بریتانیا شاهد سقوط استرلینگ در برابر دلار بود چرا که بازارها به بسته 45 میلیارد پوندی تامین مالی شده از طریق بدهی واکنش منفی نشان دادند.

بسیاری از نمایندگان محافظه‌کار آشکارا از بودجه انتقاد کردند که از جمله آنها می‌توان به جولیان اسمیت که گفت: از نظر اخلاقی «اشتباه» بود که در زمان «ترس و اضطراب» در میان کارگران کم درآمد، کاهش مالیات به بالاترین درآمدها اختصاص یابد.

تراس همچنین با امتناع از دادن مشاغل وزارتی به تعدادی از نمایندگان مجلس که از ریشی سوناک، رقیب او برای رهبری حزب حمایت کردند، خشم بسیاری از همکاران خود را برانگیخته است.

کر استامر رهبر حزب کارگر، روز یکشنبه اعلام کرد که اگر نخست وزیر شود، بسته محرک حذف 45 درصدی بالاترین نرخ مالیات بر درآمد توسط کوارتنگ را لغو خواهد کرد.

او گفت: اثر این تصمیم این بود که اگر 1میلیون پوند درآمد داشتید، در نتیجه آن 55هزار پوند کاهش مالیات دریافت می‌کردید که این برای استخدام یک پرستار کافی و در عین حال بسیار خطرناک و به شدت تفرقه انگیز است.

با این حال استامر عنوان کرد که یک دولت کارگری کاهش نرخ پایه مالیات بر درآمد توسط کوارتنگ را از 20 درصد به 19 درصد تغییر نخواهد داد.

مقامات دولتی گزارشی را که در ساندی تلگراف منتشر شد مبنی بر اینکه تراس در بودجه سال جدید میلادی مجددا مالیات بر درآمد را کاهش خواهد داد که همچنین شامل تغییر طول عمر و کمک هزینه سالانه بازنشستگان می‌شود، «سفته بازانه» توصیف کردند.

اما کوارتنگ روز یکشنبه به بی بی سی گفت که در سال آینده از مردم می‌خواهد بخش «بیشتری» از درآمد خود را از طریق کاهش بیشتر مالیات حفظ کنند.

کوارتنگ در پاسخ به سوالی درباره صفوف فروش بازارهای مالی پس از اعلام بودجه مطرح شده در روز جمعه گفت: به عنوان وزیر خزانه‌داری من در مورد تحرکات بازار اظهارنظر نمی‌کنم.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد