بورس امروز؛ خریدار و فروشنده در صف انتظار / نقدینگی کافی در بازار وجود ندارد

بورس امروز؛ خریدار و فروشنده در صف انتظار / نقدینگی کافی در بازار وجود ندارد

معاملات بورس در دومین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس با ثبت افت 0.1‌درصد به محدوده یک ‌میلیون و 384‌هزار واحد نزول کرد.

اقتصادآنلاین _هانا پاکمند؛ به اعتقاد عده‌ای از کارشناسان شاخص بورس، در کوتاه‌مدت در روند نزولی قرار داشته و تا زمانی که ورود نقدینگی در بازار اتفاق نیفتد؛ تغییر روندی صورت نخواهد گرفت. به باور این دسته از تحلیلگران بورسی، بازار همچنان در شرایط نه چندان مساعدی قرار داشته و برای بازگشتن به وضعیت پایدار، موانع بسیاری بر سر راه آن وجود دارد.

اما از اواخر هفته گذشته، همزمان با انتشار برخی اخبار مثبت از جمله بسته 10بندی وزیر اقتصاد، در راستای حمایت از بازار سرمایه و تغییر برخی سیاست‌های اقتصادی مرتبط با بودجه سال آینده از سوی دولت، همانطور که پیش بینی می‌شد تحرکاتی در شاخص اتفاق افتاد.

محسن سیف زاده، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، با مروری بر هفته گذشته، شرایط بورس را بررسی کرد و گفت: در هفته گذشته، با وجود اینکه از نظر تکنیکالی به حمایتهای مهم شاخص‌کل رسیده بودیم؛ اغلب سهم‌ها با افت قیمت همراه شدند. اما نهایتا در روز چهارشنبه همزمان با انتشار اخبار مثبت در بازار، چرخش قیمت اتفاق افتاده و یکی از مقاومت‌های مهم شاخص‌کل شکسته شد.

وی با تاکید بر اینکه بازار فروشنده خاصی ندارد، گفت: در حال حاضر بازار، نه فروشنده دارد و نه خریدار. با توجه به اینکه نقدینگی کافی در بازار وجود ندارد، این رشد ادامه نخواهد یافت. دو الی سه روز، نوسان در بازار خواهیم داشت و مجددا به روند نزولی باز خواهیم گشت. تحت چنین شرایطی، اغلب معامله‌گران حالت نوسانی پیدا کرده‌اند و با رشدهای پنج الی 6درصدی از سهم‌ها خارج می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به اینکه شاخص در کوتاه مدت در روند نزولی قرار گرفته، گفت: شاخص در کوتاه‌مدت در روند نزولی قرار دارد و تا زمانی که ورود نقدینگی در بازار اتفاق نیفتد؛ تغییر روندی صورت نخواهد گرفت. البته رشد شاخص کل زمانی درست است که سریع اتفاق نیفتد، زیرا این رشد زمانی می‌تواند ادامه یابد که به صورت متعادل اتفاق بیفتد.

وی افزود: اگر حمایت خوبی صورت بگیرد و خبر خوبی از خودرویی‌ها به بازار برسد؛ امکان اینکه جهش در بازار اتفاق بیفتد، وجود دارد. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی صنعت خاصی را برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست ولی سرمایهگذاران می‌توانند به جای اینکه سهم‌ها را فقط از منظر تکنیکالی بررسی کنند، تحلیل بنیادی سهام را نیز در نظر گرفته و اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. در این صورت سهامداران سرمایهگذاری بهتری داشته و به سودآوری خواهند رسید.

سیف‌زاده در پایان با اشاره به از سرگیری دور جدید مذاکرات گفت: به نظر می‌رسد اخبار خوبی از مذاکرات به گوش برسد. اما به این صورت نخواهد بود که تمامی تحریمها لغو شود. بحث اصلی مذاکرات تامین منبع ارزی کشور است تا تورم کاهش یابد. اما حتی اگر در کوتاه مدت اخبار خوبی از مذاکرات به گوش برسد، روند صعودی دلار ادامه خواهد یافت.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد