همتی دلار را ارزان کرد یا مذاکرات وین؟!/ کاهش قیمت دلار چقدر دوام دارد؟

همتی دلار را ارزان کرد یا مذاکرات وین؟!/ کاهش قیمت دلار چقدر دوام دارد؟

درست در شرایطی که اخبار مذاکرات وین بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده است، شب گذشته ريیس بانک مرکزی ادعا کرده که نرخ ارز را کنترل کرده و به 20 هزار تومان رسانده است با این حال امیدوار است که از این نرخ هم پایین‌تر بیاید!

به گزارش تجارت‌نیوز، شب گذشته عبدالناصرهمتی، ريیس کل بانک مرکزی، در گفتگوی ویژه خبری کاهش قیمت دلار را به مدیریت نهاد زیر دست خودش نسبت داد نه اخبار مذاکرات وین!

او که سال گذشته 25 بار وعده ارزی بی‌حاصل داده حالا در آخرین روزهای دولت روحانی و درحالی که آخرین آمار، رشد بیش از 40 درصدی نقدینگی را نشان می‌دهد، همچنان از تقویت ارزش پول ملی حرف می‌زند.

همتی گفته است:«ما اکنون نرخ ارز را کنترل کرده‌ایم و به 20 هزارتومان رسانده‌ایم، اما امیدواریم از این رقم هم پایین‌تر بیاید». فارغ از این که او در حالی ادعای رساندن دلار به 20 هزارتومان را داشت که معاملات شب گذشته بازار آزاد دلار با نرخ 21 هزارو 900 تومان پایان یافت، آنطور که از گفته‌های آقای ريیس برمی‌آید این اولین بارش نیست که در محاسبه و پیش‌بینی نرخ دلار دچار اشتباه می‌شود.

او شب گذشته اذعان کرد که سال 99 تصورش این بوده که دلار از 17 هزارتومان بالاتر نرود اما شاهد بودیم که از32 هزارتومان هم گذشت. این روزها هم در حالی که با رشد چشمگیر نقدینگی کارشناسان ریزش قیمت دلار تا نرخ‌های پایین‌تر را ممکن ولی ثابت ماندنش در این نرخ‌ها را ناممکن تلقی می‌کنند، همتی انتظار دارد دلار در نرخی کمتر از 20 هزارتومان تثبیت شود.

تقویت ارزش پول ملی با عارضه حرف‌درمانی؟

چند هفته‌ای است که اخبار مثبت مذاکرات وین و سیگنال‌های رفع تحریم نرخ دلار را کاهشی کرده است. تا آنجا که پنج‌شنبه هفته گذشته نرخ دلار برای چند ساعت حتی به کانال 20 هزارتومان هم وارد شد. هر چند بلافاصله به کانال‌های قیمتی بالاتری بازگشت اما این ریزش، امکان شکستن سد 20 هزار تومانی برای دلار در روزهای آینده را تقویت کرد.

البته تقریبا تمام کارشناسان متفق‌القول هستند که بر خلاف آنچه همتی ادعا می‌کند، خبری از تقویت ارزش پول ملی نیست و آنچه این روزها در بازار ارز رخ می‌دهد ناشی از تاثیر اخبار بر بازار ارز و موقتی است. آنها تاکید دارند که بافروکش کردن هیجات در بازار، بهای ارز متناسب با شاخص‌های اقتصادی تنظیم می‌شود.

با این حال ريیس کل بانک‌مرکزی گفته است: «اعتقادی به ارزپاشی ندارم؛ ضمن اینکه باید توجه داشت که مداخله فعلی در بازار ارز، مداخله بانک مرکزی نیست و مداخله ناشی از ارز صادرکنندگان است؛ اما بانک مرکزی به عنوان بازارساز، موظف به ممانعت از نوسانات ارز است».

بانک مرکزی قدرت تاثیرگذاری در بازار ارز را ندارد

میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی،در گفتگو با تجارت‌نیوز با تاکید بر این که دلاری که تحت تاثیر اخبار پایین آمده اصلا تقویت ارزش پول ملی نیست، می‌گوید: آقای همتی دچار عارضه خبر درمانی شده و دايما در حال وعده دادن است به خصوص این که درباره قیمت‌ها هم گمانه‌زنی می‌کند، این یک اشتباه محرز است چون دايما دچار اشتباه می‌شود و سرمایه‌ اجتماعی‌اش را از دست می‌دهد. همانطور که سال پیش بارها این کار را کرد و وعده و تحلیل‌هایش غلط از آب در آمد.

او ادامه می‌دهد: آقای همتی ادعا می‌کند که بانک مرکزی دلار را به 20 هزار تومان رسانده، که البته طبیعی است وقتی دلار کاهشی است هیچ وقت ريیس کل نمی‌گوید کار او نبوده، اما بانک مرکزی در حال حاضر نه ذخایر کافی برای مداخله در بازار دارد نه امکان آن را دارد و البته باید تاکید کنم بانک مرکزی درحالی افتخار می‌کند به این که ارزپاشی نکرده که حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند ارزپاشی کند.

به باور رادپور ريیس بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر هیچ مزیت جدی نسبت به سایر افراد برای پیش‌بینی قیمت دلار ندارد مگر زمانی که بانک مرکزی ذخایر ارزی کافی داشته باشد. نابراین بهتر است برای از دست ندادن بیشتر سرمایه اجتماعی‌اش بیش از این درباره قیمت گمانه‌زنی نکند.

این کارشناس با تاکید بر این که حرف و وعده دیگرتاثیری ندارد، ادامه می‌دهد: بانک مرکزی اکنون می‌تواند روی بازار پول اثر بگذارد نه بازار ارز و رسما کاری از دست آقای همتی بر نمی‌آید ولی او همچنان وعده می‌دهد و تحریم بانک‌ مرکزی را شوخی گرفته است!

رادپور در نهایت عنوان می‌کند: دلار در حال کاهش است و بانک مرکزی دايم سعی دارد این ریزش را به نقش خودش ارتباط دهد. وقتش رسیده بپرسیم پس چرا زمانی که دلار از چهار تومان شد 30 تومان، هیچ نقشی نداشت؟!

مطالعه بیشتر: نرخ دلار را به 20 هزار تومان رساندیم / بالای 50 درصد سهام بورس ارزنده است

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد