آمریکا در لبه تاریکی!

آمریکا در لبه تاریکی!

دو سوم منطقه آمریکای شمالی، تابستان امسال با گرمای شدید و کمبود تامین نیرو، در معرض قطع برق قرار دارد.

به گزارش ایسنا، "شرکت قابلیت اطمینان الکتریکی آمریکای شمالی" (NERC)، هفته گذشته در گزارش ارزیابی قابلیت اطمینان 2023 خود، اعلام کرد تغییرات جوی ناگهانی در تابستان امسال، شبکه‌های برق آمریکا را تحت فشار قرار داده و دو سوم آمریکای شمالی را در روزهای داغ تابستان، در معرض کمبود برق قرار می‌دهد.

شرکت NERC در این ارزیابی اعلام کرد: در یک تابستان معمولی که دمای تقریبا معمولی دارد، شبکه با توجه به این که منابع برای پاسخگویی به تقاضا کافی است، قادر به تامین تقاضا است. اما اگر دمای هوا در تابستان افزایش بیش از حد معمولی پیدا کند و موج گرما، آمریکای شمالی را فرا بگیرد، غرب آمریکا، میدوست، تگزاس، منطقه جنوب شرقی، و نیوانگلند بعلاوه اونتاریو در کانادا، ممکن است با کمبود برق مواجه شوند.

این شرکت در چند سال اخیر، هر سال درباره آسیب پذیری شبکه برق در برابر تغییرات جوی ناگهانی، هشدار داده، زیرا بازنشستگی ژنراتورهای برق دیسپچ شده پایدار، خطر کمبود برق را افزایش داده است.

مارک اولسون، مدیر ارزیابی قابلیت اطمینان شرکت NERC اظهار کرد: رشد سریع و فزاینده استفاده از باطریها و نیروی بادی و خورشیدی، تاثیر مثبتی داشته است. با این حال، بازنشستگی ژنراتورها، همچنان ریسک مربوط به گرمای فوق العاده شدید تابستان را افزایش داده و در صورت افزایش شدید دما در تابستان، باعث کمبود احتمالی تامین برق در دو سوم از آمریکای شمالی می‌شود.

اگرچه مناطق ریسک بالا در ارزیابی امسال این شرکت وجود ندارند اما شمار مناطقی که در معرض ریسک بالا هستند، افزایش پیدا کرده است. منطقه غرب آمریکا به دلیل گرمای شدید که با ریسک آتش سوزی جنگلی گسترده همراه است، در معرض ریسک بالا قرار دارد و این آتش سوزی‌ها، شبکه انتقال نیرو را تهدید کرده و انتقال برق را محدود می‌کند و به کمبود برق منتهی می‌شود.

با وجود این که سازمان ERCOT در تگزاس، از سال 2022 بیش از چهار گیگاوات ظرفیت خورشیدی جدید به شبکه افزوده است اما تولید برق دیسپچ شده ممکن است در طول موج گرمای شدید کافی نباشد. در گزارش NERC، پیک تقاضا برای برق در تگزاس، در نتیجه رشد اقتصادی، به میزان شش درصد افزایش پیدا می‌کند.

در منطقه جنوب غرب و میدوست، شبکه‌ها برای تامین پیک تقاضا در گرمای شدید تابستان که ممکن است تولید انرژی بادی کافی نباشد، با چالش‌هایی روبرو هستند. طبق گزارش NERC، سایر مسايل مربوط به قابلیت اطمینان شامل مقررات زیست محیطی جدید سازمان محیط زیست آمریکا است که انتشار گازهای گلخانه‌ای نیروگاه را محدود می‌کند. این مقررات جدید، فعالیت ژنراتورهای زغال سوز را در 23 ایالت از جمله نوادا، یوتا و چندین ایالت در ساحل گلف کاست، مید آتلانتیک و میدوست محدود می‌کند.

در راستای ادامه تلاش‌های دولت بایدن برای کربن‌زدایی از اقتصاد و شبکه‌های برق، سازمان محیط زیست آمریکا، ماه میلادی جاری، استانداردهای جدیدی را در مورد انتشار کربن از نیروگاه‌های زغال سوز و گازسوز پیشنهاد کرد.

طبق گزارش NERC، مسايل زنجیره تامین، چالش‌های مربوط به تعمیرات و آمادگی تابستانی را به دنبال داشته و افزایش ظرفیت‌ را به تاخیر انداخته است. همچنین افت غیرمنتظره نیروی بادی و خورشیدی در طول اختلالات شبکه، مایه نگرانی پیرامون قابلیت اطمینان شبکه نیرو است.

تابستان به شدت گرم و قطعی‌های چرخشی پس از مشکلات شبکه در بسیاری از مناطق آمریکا در زمستان پیش می‌آید. طوفان زمستانی در تعطیلات کریسمس، آسیب پذیری سیستم انرژی را عیان کرد زیرا تامین گاز و برق به دلیل این که چاه‌های استخراج گاز یخ زدند و نیروگاه‌ها، تقاضا برای برق در طول طوفان را دست کم گرفته بودند، به شدت محدود شد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، انجمن ملی تعاونی برق روستایی (NRECA)که انجمن تجاری نماینده حدود 900 تعاونی برق محلی است، اعلام کرد: ارزیابی NERC از قابلیت اطمینان شبکه برای تابستان امسال، کاملا هشداردهنده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد