بورس در انتظار رفع سه ابهام

بورس در انتظار رفع سه ابهام

بورستهران- ایرنا- یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار سرمایه از لحاظ بنیادی و نیز عوامل اثرگذار بر روند معاملاتی در شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاری قرار دارد، گفت: در صورت رفع سه ابهام نرخ بهره بانکی، عوارض گمرکی و قیمت‌گذاری...

«علیرضا تاج‌بر» امروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، «اعتماد سهامداران» را مهمترین عامل برای ورود نقدینگی به بازار سرمایه‌ دانست و افزود: بازار سرمایه در یک سال گذشته روزهای سختی را پشت سر گذاشت و به دنبال آن زمینه ایجاد ترس سهامداران برای ورود سرمایه‌هایشان به این بازار فراهم شد.

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه از لحاظ بنیادی و نیز عوامل اثرگذار بر روند معاملاتی در شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاری قرار گرفته است، گفت: با توجه به قرار گرفتن نرخ‌ جهانی فلزات اساسی و مواد پتروشیمی در بالاترین قیمت‌ها و تثبیت نرخ دلار در قیمت‌های فعلی، امکان سرمایه‌گذاری درست و کسب بازدهی معقول از بورس فراهم شده است.

تاج‌بر اظهار داشت: با وجود شرایط مثبت در بازار سهام برای سرمایه‌گذاری اما اعتماد سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس و ورود سرمایه خود به این بازار به دلیل نوسان‌های اخیر دچار شک و تردید هستند.

این کارشناس بازار سرمایه به وجود ابهاماتی مانند نرخ بهره بانکی، عوارض گمرکی و قیمت گذاری دستوری در میان فعالان بازار اشاره کرد و گفت: چنین مسایلی بر تصمیم‌ سهامداران برای سرمایه گذاری در بورس تاثیرگذار بوده است؛ بنابراین بهتر است هر چه زودتر سیاست‌های مدنظر در خصوص این مسایل مشخص شود تا سهامداران قادر به اتخاذ تصمیم برای سرمایه‌گذاری در این بازار باشند.

وی معتقد است: با توجه به وجود متغیرهای بنیادی مناسب و تاثیرگذار بر بازار اما به دلیل ابهاماتی که معاملات بورس را تحت تاثیر خود قرار داده است، نباید در انتظار ورود سرمایه و سرمایه‌گذاران جدید به این بازار بود.

بورس در انتظار روزهایی روشن

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به موقعیت مناسب سرمایه‌گذاری در این بازار در صورت رفع ابهامات مطرح شده می‌توان در انتظار روزهایی روشن در معاملات بورس بود.

وی با اشاره به جلسه اخیر وزیر اقتصاد با سهامداران حقوقی گفت: در ابتدا برخی چنین تصوری را از عملکرد دولت داشتند که مسوولان به فکر بازار سهام نیستند و این بازار را به حال خود رها کرده اند اما این جلسه نشان داد که دولت و مسوولان مربوطه نسبت به روند بازار، نظارت داشته و با توجه به وجود وضعیت نامطلوب در معاملات بورس تصمیم به برگزاری جلسه‌ای برا بهبود هر چه زودتر روند این بازار گرفتند.

تاج‌بر ادامه داد: از طرف دیگر سهامداران حقوقی دارای منابعی خاص نیستند که بتوانند حمایت چندانی را از بازار داشته باشند، این امر باعث می‌شود تا حمایت‌ها از این بازار به طور مقطعی و کوتاه مدت باشد و نتوان شاهد تاثیر چندان بلندمدتی نسبت به اقدامات انجام شده در این بازار بود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در حال حاضر بازار نیازمند چند عامل است تا بتواند روند صعودی ادامه‌داری داشته باشد، گفت: در ابتدا باید حمایت‌ها به طور عملی اجرایی شود تا سهامداران آسوده خاطر باشند. با توجه به اینکه اعتمادها به مرور به بازار باز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است حمایت‌ها به طور مستمر ادامه‌دار باشد تا سهامداران بتوانند سرمایه‌های خود را دوباره وارد این بازار کنند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان اعتماد به بازار را در کوتاه مدت بازگرداند، گفت: در صورت تاثیر این حمایت‌ها بر روی تابلوی معاملاتی بورس می‌توان بار دیگر با خیالی آسوده نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار سهام اقدام کرد.

به گفته تاج‌بر، با توجه به اینکه صحبت‌های وزیر اقتصاد مثبت و از دل بازار بود، باید در انتظار اجرایی شدن آنها ماند.

سیستم اقتصادی حاکم در کشور به نفع دلال و واسطه گران

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با وجود اینکه قیمت‌گذاری دستوری زمینه‌ساز ایجاد رانت است اما متاسفانه به راحتی قادر به حذف آن در اقتصاد کشور نیستیم.

تاج‌بر با بیان اینکه باید واقع‌بین بود و این موضوع را پذیرفت که لغو قیمت‌گذاری دستوری و  ایجاد فضای رقابتی به عنوان موضوعی ایده‌آل برای هر اقتصادی مطرح می‌شود، گفت: حذف قیمت گذاری دستوری فرآیندی زمان بر است اما به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده و به زیان واسطه هایی است که از این رانت سواستفاده می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه تولیدکننده و مصرف کننده در بازار سرمایه حضور فعال دارند؛ بنابراین حذف قیمت گذاری دستوری بازار سرمایه را دچار انتفاع خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، شاخص کل بازار بورس روز گذشته (دوشنبه، یکم آذر ‌ماه) با 20 هزار و 192 واحد افزایش در جایگاه یک ‌میلیون و 407 هزار واحدی قرار گرفت.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد