معامله طلا در فضای مجازی امینت دارد؟

معامله طلا در فضای مجازی امینت دارد؟

کشتی آرای؛ نایب‌ريیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: خرید و فروش طلا در فضای مجازی خیلی چالش ایجاد نمی‌کند اما به شرطی...

بازار طلا هنوز به آرامش کامل نرسیده است و نگرانی از افت ناگهانی یا صعود بیش از این بین سرمایه‌گذاران وجود دارد. در دوران جنگ روسیه و اوکراین بازار طلا پر نوسان‌ترین بازار مالی دنیا شد اما هنوز سرمایه‌گذاران اعتماد زیادی به این بازار دارند. در ایران نیز نوسان دلار شرایط این بازار را پیچیده‌تر کرده است. پیش‌بینی‌های مختلفی از آینده بازار طلا می‌شود اما بیشتر مبتنی بر افزایش قیمت است. محمد کشتی آرای؛ نایب‌ريیس اتحادیه طلا و جواهر تهران پیرامون روند طلا در گفتگو با گسترش نیوز گفت: بازار جهانی طلا در سال گذشته تحت تاثیر 2 عامل اساسی قرار گرفت. بحث اول همه‌گیری کرونا بود که اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار داد. در ابتدا نگاه‌های مثبتی وجود داشت که پاندمی به زودی پایان می‌یابد. با این نگاه رشد اقتصادی اتفاق افتاد.

کشتی آرای اظهار کرد: در سال 2020 که شروع کرونا بود، بسیاری از شاخص‌ها و سهام رشد منفی پیدا کردند. در سال 2021 امیدواری برای حرکت مثبت اقتصادی ایجاد شد. البته پیش‌بینی‌ها تا حدودی محقق شد. عامل دوم در شروع سال 2022 خودنمایی کرد که شاهد جنگ میان روسیه و اوکراین بودیم. تبعات این جنگ بر قیمت جهانی طلا تاثیرگذار بود. از سویی احتمال جنگ جهانی سوم قیمت طلا را به بالاترین حد خود در تاریخ قیمت رساند. در نتیجه روند قیمتی تا حدی گیج بود.

جنگ فرسایشی روند صعودی طلا را متوقف کرد

وی افزود: با توجه به روند فرسایشی جنگ و برخلاف پیش‌بینی‌ها در خصوص بحران همه‌گیری جنگ برای مردم روند صعودی متوقف شد. جنگ بین اوکراین و روسیه منطقه‌ای ماند. طلا در این شرایط به کانال 1800 دلار برگشت. هنوز هم طلا تحت تاثیر همین عوامل است.

نایب‌ريیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه گفت: عامل بعدی پیرامون قیمت طلا بحث تورم در اقتصاد جهانی است. امریکا صادرکننده تورم به جهان است. در این شرایط ارزش فلزات گران‌بها بیشتر شد. قیمت جهانی طلا تحت تاثیر عوامل زودگذر مثل سیاست‌های دو جانبه کشورها نیز بود اما تاثیر چندانی نداشت.

طلا پشتوانه‌ای امن برای کشورها

کشتی آرای تاکید کرد: با وجود تمام این شرایط هنوز طلا سرمایه‌گذاری امنی برای مردم است. خیلی از کشورها قبل از سال 2000 معتقد بودند که تکنولوژی و سرمایه‌های فیزیکی کشورها می‌تواند به عنوان پشتوانه پولشان قرار بگیرد. در اروپا این تصور بیشتر مشاهده می‌شد. بعد از بحران مسکن در امریکا که از سال 2005 شروع شد، خیلی از کشورها دارایی‌ها و منابع ارزی خود را به طلا تبدیل کردند. در نتیجه طلا به عنوان پشتوانه امن سرمایه‌گذاری در ایران و تمامی کشورها است. 11.5 درصد طلای دنیا در دست سرمایه‌گذاران هندی است. در نتیجه طلا برای همه کشورها از اهمیت و ارزش برخوردار است.

نایب‌ريیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پایان ضمن اشاره به معاملات طلا در فضای مجازی گفت: خریدوفروش طلا در فضای مجازی خیلی چالش ایجاد نمی‌کند اما به شرطی که از مرکز و خریدوفروش اطمینان کافی داشته باشیم.

قیمت طلا در بازار ایران

در بازار ایران قیمت هر مثقال طلا با نوسان محدود، به 5 میلیون و 964 هزار تومان رسیده و هر گرم طلای 18 عیار نیز یک‌میلیون و 373 هزار تومان معامله شد. همچنین هر قطعه سکه امامی 14 میلیون و 378 هزار تومان رسیده است. نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 900 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 4 میلیون و 900 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 2 میلیون و 850 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

 

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد