لبنان پول سوخت ایران را می‌دهد؟

لبنان پول سوخت ایران را می‌دهد؟

ایران به لبنان سوخت می‌دهد و آنگونه که دبیر کل حزب‌الله لبنان خبر داده صادرات سوخت ایران به لبنان یک روند ادامه‌دار است. اما آیا لبنان پول سوخت ایران را می‌دهد؟ رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: قرار است دولت لبنان، پول سوخت ایران را از طریق کمک‌های مالی که از فرانسه گرفته، پرداخت کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، 22 شهریور ماه سال 1400، لبنان اعلام کرد اولین کشتی حامل سوخت ایران بعد از تخلیه در بندر بانیاس در سوریه، به لبنان رسیده است. اما دولت لبنان شرایط مالی خوبی ندارد و حالا سوال این است که آیا لبنان قادر است هزینه سوخت ایران را بدهد؟

محمدرضا پدیدار، رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران می‌گوید: لبنان قرار است پول سوخت ایران را بدهد. البته از طریق کمک‌های مالی که از فرانسه دریافت کرده است.

پدیدار توضیح می‌دهد: تحریم‌ها باعث شده هیچ‌یک از مراجع رسمی کشور، میزان صادرات فرآورده‌های نفتی به کشور لبنان را اطلاع ندهند.

به نظر می‌رسد این تنها اطلاعاتی است که ما از فرستاده شدن سوخت ایران به لبنان داریم. رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران ادامه می‌دهد: تنها اطلاعات منتشر شده این است محموله‌ها از طریق کشور سوریه و با تانکر ارسال شده. هیچ مرجعی میزان دقیق سوخت فرستاده شده را اعلام نکرده است.

البته برخی از رسانه‌های غیر رسمی آماری منتشر کرده‌اند. مثلا نشنال‌نیوز ادعا کرده بود میزان سوخت فرستاده شده، 33 هزار تن بوده است. این کارشناس همچنین ادعا کرده بود که این میزان گازويیل تنها می‌تواند مشکل سه روز سوخت لبنان را حل کند.

پدیدار این آمار را نامعتبر می‌خواند و اظهار می‌کند: همه این‌ها حدس و گمان است زیرا هیچ اطلاعاتی منتشر نشده و کسی به آن دسترسی ندارد. در شرایط تحریم اگر هم کسی بداند چه میزان سوخت فروخته شده هم اعلام نمی‌کند.

با این حال این رسانه مدعی شده بود که گروه نظارت دریایی (maritime monitoring group) در لبنان چنین آماری را در اختیار آنان قرار داده است.

مطالعه بیشتر: لبنان دارو و سوخت از ایران وارد می‌کند
چرا آمار فروش به چین منتشر شد؟

به جز این هم چند روز پیش پژوهشکده اتاق ایران، آماری راجع به میزان صادرات نفتی ما به چین منتشر کرده بود. گزاشی که نشان می‌داد ایران در هفت ماهه نخست سال 2021 تنها 11 میلیون دلار نفت به چین صادر کرده و میزان صادرات نفت ما به چین 99 درصد کم شده است. اما هیچ مرجع رسمی آمار صادرات سوخت به لبنان را منتشر نمی‌کند.

چرا برخی از آمارها محرمانه تلقی می‌شود و برخی نه؟ پدیدار انتشار این آمار را این گونه توجیه می‌کند: مساله چینی‌ها متقاوت بود. چین از طریق رایزن بازرگانی خود با اتاق بازرگانی ارتباط داشت. آن‌ها مشکلاتی در معاملات خود داشتند و به همین دلیل هم بحث صادرات به چین باز شده است. اما بقیه کشورها نیازی به چنین کاری ندارند.

اما دولت لبنان شرایط اقفتصادی خوبی ندارد و به نظر نمی‌رسد توان پرداخت پول سوخت ایران را داشته باشد. پدیدار می‌گوید: دولت لبنان دولت ورشکسته‌ای نیست و لبنان در معامله با ایران پول پرداخت می‌کند. لبنان همین چند وقت پیش، از فرانسه کمک مالی بسیار سنگینی دریافت کرده است.

این در حالی است که رویترز ادعا کرده ریمون غجر، وزیر انرژی لبنان، گفته بود که دولت لبنان اطلاعی از پهلو گرفتن محموله سوخت ایران ندارد و این محموله مجوز این کشور را ندارد.

پدیدار می‌افزاید: یکی از راه‌های تجارت بین کشورها، به صورت تراز ملی است. یعنی در پایان سال مالی دو دولت معاملات را حساب کرده و پرداخت می‌کنند.

برای مطالعه بیشتر در همین باره، گزارش «انتقال سوخت از ایران به لبنان، پولی یا مجانی؟» را هم بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد